“חשמל זורם בכפות ידייך”

התלמידות בביקור במעבדה לבקרה ורובוטיקה. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

התלמידות בביקור במעבדה לבקרה ורובוטיקה. צילום: שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון

כ-200 תלמידות מצטיינות במתמטיקה מאזור הצפון השתתפו ביום עיון מיוחד שהתקיים בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון.

לרגל יום האישה הבינלאומי שיתקיים בסוף השבוע הקרוב, קיימה הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, זו השנה השתיים עשרה ברציפות, יום עיון לתלמידות מצטיינות בלימודי המתמטיקה. מטרת יום העיון היתה לחשוף בפני התלמידות את הפקולטה ומסלולי הלימוד המגוונים בה ולעורר בהן מודעות לחשיבות ולמרכזיות תחום הנדסת החשמל בתעשיות עתירות הידע בארץ, ולכדאיות הלימוד כקרש קפיצה מקצועי וכרטיס כניסה לחברות מובילות.

ביום העיון המיוחד השתתפו כ-200 תלמידות מצטיינות, הלומדות חמש יחידות מתמטיקה, מ-13 בתי ספר מחיפה ומרחבי הצפון. יום הנשים חולק לשני מושבים, במהלכם נחשף קהל המשתתפות למסלולי הלימוד המגוונים בפקולטה להנדסת החשמל, דרך הרצאות מרתקות של חברי סגל, כדוגמת הפרופסור איילת טל שהרצתה על מחקרה בתחום הגרפיקה הממוחשבת ופרופסור אבינועם קולדני שהרצה לתלמידות על מהנדסים ששינו את פני החברה. בהמשך סיירו התלמידות במעבדות הפקולטה ונפגשו עם סטודנטיות ובוגרות של הפקולטה.

” הסטודנטיות בפקולטה להנדסת חשמל מהוות השנה  18% מכלל הסטודנטים,” אמר דיקן הפקולטה, פרופסור אריאל אורדע, “אין שום סיבה שמספר הסטודנטיות בפקולטה לא יהיה שווה למספר הסטודנטים. אני סבור שהמספר הנמוך  נובע מחוסר היכרות עם תחומי הלימוד בהנדסת חשמל והגיוון הרב שלהם.”

“כבר מימיו הראשונים חרת הטכניון על דגלו שוויון מגדרי בתנאי הקבלה ללימודים בו,” אמר נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, שהגיע כדי לברך את התלמידות. “השנה בה תוקן תקנון הטכניון  היתה 1911 ובאוניברסיטאות רבות בארה”ב טרם קיבלו נשים ללימודים גבוהים. ואילו כאן בישראל, היתה אמירה ברורה של בית הספר ההנדסי הראשון בארץ שלא יהסס לקבל נשים ללימודים בו.
אם תצטרפנה לטכניון יהיה לכן חלק בעיצוב עתידה של המדינה. תעודת בוגר טכניון תפתח לכן דלתות לתעשיית ההייטק בארץ.”

“בשירותי הצבאי נחשפתי לעבודת המהנדס,” סיפרה פרופסור ליהי צלניק-מנור מהפקולטה להנדסת חשמל, שארגנה את יום העיון. “כמהנדסות תבטיחו לעצמכן תעסוקה מעניינת לעתיד. כאם לשלושה ילדים, אני אומרת לכן שאין כל בעיה לשלב בין קריירה הנדסית או אקדמית לחיי משפחה, הכל תלוי בכן. מזה שתיים עשרה שנים אנו מקיימים בפקולטה את יום העיון לתלמידות מצטיינות ומספר הסטודנטיות בפקולטה עולה בהדרגה משנה לשנה.”