FIRST – רובוטים שבנו 100 נבחרות יתמודדו במשחקי כדור

fll2

“פירסט” – תחרות הרובוטיקה הגדולה בישראל החוגגת השנה עשור, יוצאת לדרך בשיתוף עם הטכניון.

52 נבחרות בתי ספר תיכוניים מרחבי הארץ בתחרות הרובוטיקה FRC  ו-48 נבחרות בכיתות ד’-ט’ בתחרות הרובוטיקה FLL, יחד עם אלפי תלמידים, מורים, הורים, מדריכים ומתנדבים, יתכנסו בהיכל נוקיה לתחרות הרובוטיקה הגדולה בישראל ב-4-5 במארס . הקבוצות הזוכות יטוסו לגמר העולמי בסנט לואיס בחודש אפריל השנה. בין האורחים לרגל עשור לתחרות קבוצה אורחת מלוס אנג’לס ויו”ר עמותת FIRST העולמי,  מר דין קיימן ממציא הSegway- . על הקבוצות לבנות רובוט שמסוגל לבצע את המשימות הנדרשות במהלך משחק כדור קבוצתי.

תחרות הרובוטיקה בישראל שמקיימת עמותת FIRST(ראשי תיבות של for inspiration and recognition of science and technology) כבר 9 שנים בישראל, רכשה לה אוהדים רבים בקרב תלמידים, הורים, בתי הספר ובכירים מתעשיית ההיי טק בישראל. השנה התחרות חוגגת עשור ובין אורחי הכבוד יגיע יו”ר FIRST העולמית דין קיימן לביקור מיוחד.

דין קיימן הוא ממציא, יזם, וחסיד בלתי נלאה למדע וטכנולוגיה. כממציא הוא מחזיק ביותר מ-440 פטנטים בארה”ב ובחו”ל ביניהם מכונת הדיאליזה הביתית, משאבת אינסולין ביתית, רכינוע (Segway) ועוד רבים אחרים. בין עשרות הפרסים ואותות ההוקרה להם זכה נמנית גם המדליה הלאומית לטכנולוגיה אותה קיבל בשנת 2000 מידי נשיא ארצות הברית ביל קלינטון עבור המצאות שקידמו את הטיפול הרפואי ברחבי תבל.

התשוקה שלו למדע וטכנולוגיה הובילו אותו לייסד את ארגון FIRST בארה”ב בשנת 1989 (מלכ”ר).

התכנית נוסדה מתוך מטרה “ליצור עולם שבו צעירים חוגגים טכנולוגיה ומדע… עולם שבו צעירים חולמים להיות גיבורי מדע וטכנולוגיה”. פעילות FIRST בישראל נוסדה על ידי אביהו בן –נון ובשיתוף עם הטכניון. הפעילות זוכה לתמיכת משרד החינוך ובשנת 2013 הוכזה כתכנית הקדם האקדמית המובילה של הטכניון.

ארגון FIRST בישראל עורך מדי שנה שלוש תחרויות שונות בתחום הרובוטיקה והטכנולוגיה:

–          לתלמידי בית ספר יסודי ליגת הלגו של FIRST (Jr.FLL – FIRST Lego League).

–          לתלמידי חטיבות הביניים ליגת הלגו שלFIRST  לצעירים(FLL –  Junior FIRST Lego League)

fll1

–          תחרות הרובוטיקה המאתגרת של  FIRSTלתלמידי תיכון (FRC – FIRST Robotics Competition).

FRC

התחרות החשובה והיוקרתית מתקיימת רק בארבע מדינות בעולם כאשר ישראל אחת מהן. השנה תארח התחרות 52 נבחרות מבתי ספר שונים מרחבי הארץ.

בתחרות השנה על הקבוצות לבנות רובוט שמסוגל לבצע את המשימות הנדרשות במהלך משחק כדור קבוצתי. לכל קבוצה ניתן פרק זמן של שישה וחצי שבועות כדי לבנות את הרובוט ולהכין אותו לתחרות על פי חוקי התחרות.
לכל קבוצה ניתנת ערכת כלים בסיסית, המהווה את הבסיס לבנייתו של הרובוט. על כל קבוצה להתחלק למספר תת-קבוצות, העוסקות כל אחת בפן אחר בבנייתו של הרובוט, תכנותו, בניית אתר אינטרנט לקבוצה, וכן הלאה.
על הרובוט, לבצע שלוש  משימות עיקריות, פעולה אוטונומית שנקבעת כחלק מהמשחק (ללא כל עזרת מגע אנושי) כגון קליעת סלים, משחק ידני (בו מפעילים את הרובוט חברי הקבוצה) ויכולת ביצוע משימת הבונוס, כגון עליה על רמפות והרמת רובוט אחר.

בין הקבוצות: קבוצת תלמידים בדואים מהישוב כסייפה, קבוצה משולבת של תלמידים יהודים וערבים מהמועצה האזורית גלבוע, קבוצת בנות אולפנה דתית בבאר שבע ועוד רבות מהקשת החברתית, התרבותית והגיאוגרפית בישראל – תל אביב יפו, רמת השרון, הרצליה, משגב, עין שמר, ערד, דימונה, ירוחם ועוד.

FLL

תחרות המשלבת מחקר, בנייה ותכנות של רובוט, ערכים וכיף . תחרות FLL היא תחרות עולמית, שבה משתתפים יותר מ-200,000 תלמידים בכיתות ד’–ט’ מ-70 מדינות ברחבי העולם, מתוכם כ-3,300 בישראל. 324 קבוצות מתוכן 48 קבוצות מבתי ספר שונים יעפילו לגמר הארצי בהיכל נוקיה. במהלך העונה, נדרשה כל קבוצה לבנות ולתכנת רובוט מלגו לבצע עבודת חקר וכל זאת ברוח ערכי FLL.  בתחרות נבחנות הקבוצות על הישגיהן בכל אחד מהמימדים. הקבוצות הזוכות בתחרויות האזוריות מעפילות לתחרות הארצית, והקבוצה הזוכה בתחרות הארצית תייצג את ישראל ב- FLL World Festival- הגמר העולמי. משך תכנון ובניית הרובוט לתחרות הוא כשלושה חודשים, מבעיטת הפתיחה ועד התחרויות האזוריות.

בקטגוריית ביצועי הרובוט, על הקבוצות לבנות ולתכנת רובוט אשר יהיה מסוגל לבצע משימות שונות. ביום התחרות, על הרובוט לבצע את המשימות בזמן של 2:30 דקות. כאשר יינתן ניקוד לביצועי הרובוט. המשימות משתנות משנה לשנה, וכל שנה במהלך אוגוסט הן מפורסמות באתר FIRST העולמי. זירת הרובוט מורכבת ממפה – משטח עם קווים ושרטוטים עליו נוסע הרובוט, ודגמי משימה- דגמי לגו המונחים על המפה, ולפיהם ניתן הניקוד לביצועי הרובוט. הרובוט חייב להיות אוטונומי לחלוטין.

בתחרות השתתפו קבוצות מיוחדות – תלמידים בעלי לקויות למידה ובעלי  צרכים מיוחדים.

Jr.FLL

תכנית המיועדת לילדים בגילאי גן חובה עד כיתה ג’. למעלה מ-16,000 ילדים בכל רחבי העולם משתתפים בתחרות Jr.FLL מדי שנה, ב-2500 קבוצות, 120 מתוכן מישראל.

תכנית  Jr.FLLחושפת את התלמידים הצעירים מאוד בפני העולם המרתק של מדע וטכנולוגיה.
תכנית זו מציגה בפני התלמידים אתגר מחיי היום יום, לפתרון באמצעות חקירה וחשיבה יצירתית.
בהנחיית מדריכים, עובדים התלמידים עם חלקי LEGO וחלקים נעים, מתוך מטרה לגבש ולהציג פתרון לאתגר.

הישגים ופרסים

קבוצת FLL מירוחם זכתה במקום השלישי בפרס ה- FLL Global Innovation Award עבור פיתוח ה- Freeze Stick, קבוצות FLL ממודיעין – מכבים – רעות במקום השני בפרס האליפות, קבוצת קציר חולון מקום שלישי בפרס האליפות ועוד.

 לפרטים נוספים

הלל פרטוק 0502251010, יערית לוי 0546969044