“עתידנו במדינה תלוי במורים כמוכם”

כך אמר נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, למורים מצטיינים למדעים וטכנולוגיה בטקס הצדעה שערך הטכניון למורים מצטיינים מבתי ספר תיכוניים מכל רחבי הארץ; המורים הומלצו על ידי סטודנטים שלמדו אצלם.

פרס הוקרה למורים למדעים ולטכנולוגיה הוענק לראשונה בטכניון. הפרס המיוחד הוענק אתמול (ב’) בטקס מרגש ל-11 מורים ומורות מכל רחבי הארץ, שזכו בתחרות “המורה שלי – מורה לחיים”. במסגרת התחרות המליצו סטודנטים מהטכניון על מוריהם למדעים מהתיכון, שהתוו את דרכם ושבזכותם בחרו ללמוד בטכניון.

בין המורים שנבחרו – ד”ר ולדימיר דצקובסקי, מורה לפיזיקה מבית הספר שבח מופת בתל אביב שקיבל פרס הצטיינות מיוחד מנשיא הטכניון. ד”ר דצקובסקי הומלץ על ידי לודמילה דומניקוב, עתודאית בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון. לודמילה כתבה כי “בזכותו הלכתי להתנדב במרכז לאסטרונומיה בכיתה י”ב, ועכשיו אני חונכת תלמידים צעירים בפיזיקה. היחס המיוחד של ולדימיר אלי ולתלמידים נוספים שינה את תפישת החיים שלי. הוא היה נקודת אור בשבילי ותמיד אזכור אותו לטובה. אני אסירת תודה שהוא גרם לי להתעניין בצורה עמוקה במדעים ובחיים עצמם.”

“הטכניון הוא מרכז מדעי המוכר בכל העולם,” אמר ד”ר דצקובסקי לאחר שקיבל את הפרס. “זה כבוד גדול עבורי לקבל הערכה כזו לעבודתי כמורה ואני מאחל הצלחה גדולה לסטודנטים ולמדענים של הטכניון.”

את התחרות יזמו המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון ואגודת הסטודנטים של הטכניון. במייל שנשלח לפני מספר חודשים לכל הסטודנטים, הם התבקשו להמליץ ולספר על מורים למדעים שהשפיעו עליהם ובזכותם בחרו ללמוד מדעים והנדסה. התקבלו 250 סיפורים מרגשים, מעצימים ומרתקים של סטודנטים על מורים שלא ויתרו ורק העניקו ידע, מסוגלות, מצוינות ואהבה למקצוע.

המלצות הסטודנטים נדונו בוועדה מיוחדת, שכללה את דיקן לימודי הסמכה פרופסור יכין כהן, ראש המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה פרופסור אורית חזן, ראש מדור רישום וקבלה אפרת נתיב רונן, והסטודנטים לרה בבורין, מארק בובריצקי, שרון תמיר ומור פרייברון-ישרים. בתהליך זה נבחרו אחד עשר מורים מצטיינים לפיזיקה, כימיה, מדעי המחשב ומתמטיקה מכל רחבי הארץ:

ד”ר ולדימיר דצקובסקי, מורה לפיזיקה מבית ספר שבח מופת – תל אביב

חוה גל, מורה לכימיה מהתיכון ע”ש הרצוג – כפר סבא

יגאל אורגד, מורה לכימיה מכפר הנוער מאיר שפייה

ולדימיר ליפשיץ, מורה לפיזיקה מבית הספר אורט חצור הגלילית

אלה מרקמן, מורה למתמטיקה מבית הספר למדעים על”ה – הרצליה

חיים מוסט, מורה לפיזיקה מתיכון למדעים – לוד

זינה שקולניק, מורה לפיזיקה מבית הספר טשרניחובסקי – נתניה

מוטי רוסו – מורה למדעי המחשב מבית הספר מקווה ישראל

אסראא חג’ יחיא, מורה לכימיה מבית הספר הרב תחומי עמל 1 – טייבה

סמיר חמודה, מורה לכימיה מבית הספר גרנאטה – כפר כנא

אבישי ליבמן, מורה לפיזיקה מבית הספר הריאלי בחיפה

“פעמיים בשנה מתקיים בטכניון טכס להוקרת סטודנטים מצטיינים”, אמר נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא. “בטכס זה נשיא הטכניון מעניק תעודות הוקרה לסטודנטים שציוניהם היו הגבוהים ביותר בסמסטר האחרון. השנה, טכס מצטייני הנשיא היה שונה, השתתפו בו גם עשרה מורים למדעים אשר סטודנטים בטכניון העניקו להם את התואר “מורה לחיים”.

הרעיון לבחירתם של “מורים לחיים” היה של סטודנטים בטכניון, ואומץ על ידי בהתלהבות רבה. ראיתי בכך דרך נאותה לא רק להוקיר מורים מצטיינים אשר מחדירים בתלמידיהם אהבה למדע ולטכנולוגיה, אלא גם הזדמנות לתהות על קנקנם, ללמוד מפי תלמידיהם מה מאפיין אותם, מהן התכונות אשר מקנות למורה השפעה כה מכרעת על חיי תלמידיהם ולכן ראויים לתואר “מורה לחיים”.

לבחירת המורים לחיים חברו אגודת הסטודנטים והמחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה, ויחדיו קיימו משאל בין כל הסטודנטים בטכניון, אשר התבקשו להמליץ על מורה אחד ויחיד, אשר היה אחראי לכך שהם בחרו להמשיך ללמוד דווקא בטכניון. הסטודנטים התבקשו לנמק את בחירתם ולתאר מדוע המורה ראוי לתואר “מורה לחיים”.

למעלה מ-250 מורים הומלצו לוועדת הבחירה שכללה חברי סגל וסטודנטים, ומתוכם נבחרו 10. נשיא הטכניון התבקש לבחור אחד מתוך העשרה, “כמורה לחיים” לשנת 2013.

עיון בהמלצות הסטודנטים והנימוקים להם, גילו של”מורים לחיים” ישנם מאפיינים דומים. מעבר לשליטתם בחומר הלימודי וכשורי ההוראה שלהם. “מורים לחיים” מדברים  לתלמידיהם ב”גובה העיניים”, הם “קשובים” לתלמידים ורגישים לתקופת משבר, או התלבטות בחיי  התלמידים, וכולם כולם חדורי התלהבות שמדביקה את תלמידיהם. כולם גם משקיעים בתלמידיהם מעבר לשעות ההוראה הרגילות, מי בפגישות אישיות ומי בהמשך ההוראה בקבוצות קטנות מחוץ לכתלי הכיתה. כפי שסיכם זאת אחד הסטודנטים – המורה שלי הוא “מורה לחיים” מאחר והוא רואה בהוראה “שליחות”.

היה לי קשה לבחור את מצטיין הנשיא מבין העשרה שנבחרו על ידי הוועדה. לאחר התלבטות ארוכה, שבה את ליבי משפט אחד בנימוקיה של סטודנטית להנדסה אוירונאוטית שהמליצה על המורה שלה לפיסיקה בבי”ס שבח-מופת בתל-אביב, המורה וולדימיר דצקובסקי :

“אני חושבת שהיחס המיוחד של ולדימיר אליי ולתלמידים נוספים שלו שינה לי מאוד את תפישת החיים והמורה שלי היה נקודת אור בשבילי ותמיד אזכור אותו לטובה.
אני אסירת תודה שהוא גרם לי להתעניין בצורה כל כך עמוקה במדע ובחיים עצמם, ועל כן הוא ראוי ביותר לתואר מורה לחיים.”

 לכן, בחרתי בוולדימיר כ”מורה לחיים” מייצג לשנת 2013 בחרתי ולא ידעתי שוולדימיר נלחם זה מספר חדשים במחלת הסרטן. אך לא ויתרנו, וולדימיר הגיע לטכס באמבולנס, ומלווה ע”י התלמידה עלה לבימה וזכה להוקרת הסטודנטים ובני משפחותיהם שמילאו את אולם צ’רצ’יל מפה לפה.”

 

המורים והסטודנטים הממליצים עלו יחד לבמה לקבלת הפרס מנשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא, דיקן הסטודנטים פרופסור מוריס אייזן, דיקן לימודי הסמכה פרופסור יכין כהן ויו”ר אגודת הסטודנטים דני מגנר.

אריאל הלר, סטודנט להנדסת מכונות, המליץ על המורה שלו לפיזיקה מתיכון טשרניחובסקי בנתניה, זינה שקולניק. “היא נתנה את כל כולה ללימודי הפיזיקה ועוררה בקרב התלמידים עניין בדרכים יצירתיות מאוד,” סיפר, “החל בטיול של כל מגמת הפיזיקה ללונה פארק בתל אביב, כשהיא מסבירה לנו על העקרונות המכניים והפיסיקליים שפועלים במתקנים השונים, ועד למתן אפשרות לכל תלמיד לחקור וללמוד באופן אישי את אחד מתחומי המקצוע וללמד את חבריו לכיתה.”

עאדן עזאם, סטודנטית להנדסה כימית, המליצה על המורה שלה לכימיה, אסראא חג’ יחיא מבית הספר הרב תחומי עמל 1 – טייבה. “אני רואה בה מודל לחיקוי ולא רק ‘מורה לחיים’,” סיפרה עאדן. “היא דוגמה מוצלחת ומיוחדת לאישה שהצליחה לשלב בין השכלה גבוהה ואימהות. היא העדיפה ללמד בתיכון למרות שיכלה ללמד במוסד להשכלה גבוהה. לאסראא היתה השפעה רבה עלי ועל צורת החשיבה שלי.”

רועי פוני, סטודנט להנדסת חשמל, המליץ על ולדימיר ליפשיץ, המורה שלו לפיזיקה מתיכון אורט בחצור הגלילית. “בגיל 17, כשהייתי בכיתה י”א, הלימודים לא היו בראש סדר העדיפויות שלי. ולדימיר לקח אותי לשיחה ואמר לי שהוא מבין שכעת אני לא מעוניין להשקיע בלימודים ושזה בסדר, אבל שאזכור תמיד שיש לי את היכולת ושיום יבוא ואגיע לטכניון. ואכן, בעקבות המשפט שהוא אמר לי ובזכות זה שהאמין בי הגעתי למכינה בטכניון, סיימתי אותה בהצלחה מרובה והיום אני מתרגל שם. אני יודע שבשלב מסוים בחיי אעסוק בהוראה, והמודל שלי לחיקוי יהיה ולדימיר.”

לכתבה ששורדה בערוץ 2:

http://www.mako.co.il/news-channel2/Channel-2-Newscast/Article-38bae2aae41b341004.htm

צילום : שיצו שירותי צילום, דוברות הטכניון