חוקרי הטכניון גילו שדות חשמליים “נסתרים” בפלסמה

kirsik1

וזאת בניגוד לדעה הרווחת. לגילוי השלכות מרחיקות לכת על מכשירים הבנויים על פריקה חשמלית אשר מתרחשת בפרק זמן של ננו-שניות.

חוקרי הטכניון גילו שדות חשמליים “נסתרים” בערוצי פלסמה וסתרו בכך את הדעה שרווחה עד כה ולפיה אין שדות כאלה בפריקות חשמליות במשכי זמן של ננו-שניות. כך מגלה כתב העת המדעי היוקרתי “פיסיקל רוויו לטרס” (Physical Review Letters).

לגילוי חוקרי הטכניון מהפקולטה לפיסיקה יש השלכות מרחיקות לכת על מכשירים אשר בנויים על פריקה חשמלית המתרחשת בפרק זמן של ננו-שניות. “99.9% מהיקום אשר סביבנו מורכב מפלסמה”, מסביר ד”ר שוריק יתום אשר ערך את המחקר בהנחיית פרופסור יעקב קרסיק מהפקולטה לפיסיקה. “בכדור הארץ יש מעט מאוד פלסמה ואנו מפיקים אותה במעבדות. היא שימושית כאשר אנו מנסים להפיק אנרגיה, משתמשים בה בהתקנים רבים כמו גנרטורים ומדחסי מיקרוגל, לצרכי סטריליזציה, במסכים, במנועים ללווינים קטנים ובאחרונה החלו להשתמש בה לצרכי ריפוי של פצעים. כאשר מדובר בפרקי זמן של ננו שניות, הדעה הרווחת עד כה הייתה שאין התנגדות גדולה ואילו אנו בטכניון גילינו שדות חשמליים רבי עוצמה אשר מתורגמים להתנגדות לא מבוטלת וכתוצאה מכך נגרם איבוד אנרגיה”.

חוקרי הטכניון מצאו בפלסמה נוכחות של שדות חשמליים של עד עשרות קילוולט/ס”מ. בכדי למדוד את השדה החשמלי מבלי לשנות את תכונות הפלסמה הנמדדת משתמשים החוקרים לרוב בשיטות אופטיות. בניסוי המתואר השתמשו חוקרי הטכניון בשתי קרני לייזר קוהרנטיות, אשר פיזורן יוצר שתי קרניים קוהרנטיות נוספות, באפקט הנקרא “פיזור רמאן”. מדידת היחס בין שתי הקרניים החדשות מאפשר למדוד את השדה החשמלי ברזולוציית זמנית מאוד גבוהה. השדות החשמליים יוצרים התנגדות אשר מובילה לאבדן אנרגיה משמעותי, שעד כה לא נחשב למשמעותי.

בתמונה: פרופסור יעקב קרסיק