שת”פ בין אוניברסיטת סידני והטכניון יוביל למחשבי-הדור-הבא

בתרומת ממשלת מדינת ניו-סאות’ וויילס באוסטרליהprof.segev
שיתוף פעולה בין
אוניברסיטת סידני והטכניון יוביל למחשבי-הדור-הבא, שיהיו מהירים וחזקים יותר

זו הפעם הראשונה שממשלה של אחת ממדינות אוסטרליה מעבירה כספים במטרה להבטיח שיתוף פעולה בין אוניברסיטה אוסטרלית לאוניברסיטה ישראלית; בראש הפרויקט עומדים פרופסור-מחקר מוטי שגב מהטכניון ופרופסור בן אגלטון מאוניברסיטת סידני

פיתוחן של מערכות תקשורת חדשניות למחשבי הדור הבא הן תכליתו של שיתוף פעולה מחקרי בין אוניברסיטת סידני והטכניון. ממשלת מדינת ניו-סאות’ וויילס (NSW) תתרום 300,000 דולר לפרויקט מחקר בפוטוניקה, שבו ישתפו פעולה הטכניון וקונסורציום CUDOS שבאוניברסיטת סידני. זו הפעם הראשונה שממשלה של אחת ממדינות אוסטרליה מעבירה כספים במטרה להבטיח שיתוף פעולה בין אוניברסיטה אוסטרלית לאוניברסיטה ישראלית.

הפרויקט הושק היום על ידי ג’יליאן סקינר, חבר פרלמנט המכהן כשר הבריאות והמחקר הרפואי של NSW, ולורנס ג’קייר, שהינו יו”ר הקורטוריון הבינלאומי של הטכניון, בטקס רשמי באוניברסיטת סידני.

בראש הפרויקט עומדים פרופסור-מחקר מוטי שגב מהטכניון ופרופסור בן אגלטון מאוניברסיטת סידני.

“אני מאמינים באמת  ובתמים כי עלינו להפיץ אור לעולם, וכי עלינו להשתמש בידע שבידינו לטובתה של האנושות כולה,” אמר מר ג’קייר. “הפרויקט עם אוניברסיטת סידני הוא מאמץ מוחשי לשיתוף ידע באמצעות חיבור לאוניברסיטה חשובה אחרת. בכך אנו יוצרים שלם שהינו גדול מסך חלקיו.”

פוטוניקה ואופטיקה משמשות ברשתות תקשורת – בהעברת מידע באמצעות קרינת לייזר וסיבים אופטיים. חיבורים אופטיים רותמים את הפוטוניקה ליצירת תקשורת במחשבים ובשבבים, ומאיצים את מהירות החישוב – שיפור שהוא צורך חיוני כיום.

“השותפות תאפשר לנו לעבוד יחד על היבטים בסיסיים של ננו-פוטוניקה לקראת מימוש של חיבורים אופטיים מבוססי-שבב, שעשויים לחולל מהפיכה בתחום המיחשוב – להגדיל באופן דרמטי את רוחב-הפס הזמין וכך להגביר את המהירות,” אמר פרופסור בנג’מין אגלטון, ראש הקונסורציום. “בכוונתנו לחקור תחומים חדשים בחזית הפוטוניקה, שיסייעו בהרחבת התכונות של פוטוניקה על-שבב ובשיפור הביצועים בתחום זה.”

“חוקרי CUDOS והטכניון כבר רכשו מוניטין כאלופים בננו-פוטוניקה ובפיזיקה אופטית,” אמר השר ג’יליאן סקינר. “ישראל ו- NSW נהנות מיכולת מחקרית מוכחת בתחום המרתק הזה. שתי המדינות דומות זו לזו מבחינת אקדמית ותעשייתית, ושתיהן תרבויות יזמיות מאוד המקדמות חדשנות. לפיכך תתרום ממשלת NSW, באמצעות משרד המדע והמחקר, 300,000 דולר במהלך שלוש שנים כדי להקים את תוכנית הפיילוט לשיתוף פעולה בין NSW  לישראל.”

הפרויקט בן שלוש השנים הוא הפרויקט הראשון הממומן על ידי התוכנית.

“חוקרים מבריקים אלה משני המוסדות ישתפו פעולה במאמץ לפתח מערכות תקשורת מבוססות-אור, שיקובעו על פני השבב ויובילו את הדור הבא במיחשוב,” אמרה המדענית הראשית והמהנדסת של NSW, פרופסור מארי או’קיין.

ד”ר רות רטנר, נשיאת אגודת ידידי הטכניון באוסטרליה (NSW), אמרה: “זוהי זכות גדולה עבורנו ששני פרופסורים בכירים, מוטי שגב ובן אגלטון, הסכימו לעבוד יחד, ואנו מצפים בקוצר רוח לדיווחים על ההתקדמות בפרויקט. זהו פרויקט עם פוטנציאל אדיר לשיתוף ידע בין שניים מהמוסדות המובילים בעולם, במטרה לחקור ולפתח את טכנולוגיית העתיד, והאפשרות לתמוך בו מרגשת מאוד.”

 CUDOS  הוא קונסורציום מחקר שבו שותפות שבע אוניברסיטאות אוסטרליות. הוא ממוקם בסידני ומהווה גורם מוביל בפוטוניקה על-שבב.

באחרונה דורג הטכניון במקום השישי בעולם ביזמות ובחדשנות, וממשלת ישראל החליטה להקים בו את מרכז המצוינות למחקר בפוטוניקה

בתמונה: פרופ’ מוטי שגב