עשרה חברי סגל מהטכניון זכו בפרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי

yanai2

בנוסף להם זכתה הפקולטה למתמטיקה בפרס הפקולטה המצטיינת, שהוענק השנה לראשונה

פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי הוענק לעשרה חברי סגל בטכניון ולפקולטה למתמטיקה.  בטקס נכחו משפחת ינאי המעניקה את הפרס, הזוכים ובני משפחותיהם, ומרצים וסטודנטים מהטכניון. הפרס היוקרתי הוענק זו השנה השלישית ברציפות “כאות הוקרה והערכה לחברי הסגל האקדמי, המהווים דוגמה בתרומתם המתמשכת להוראה ולמידה ובמאמציהם לחזק את המעורבות ותחושת השייכות של הסטודנטים לטכניון.”

עשרה חברי הסגל שזכו השנה בפרס הם פרופסור משה ברוך, פרופסור דפנה פישר גבירצמן, פרופסור מוריס אייזן, פרופסור אלון וולף, פרופסור עדית קידר, פרופסור אורן קורלנד, פרופסור לירון ידידציון, פרופסור חבצלת ביאנקו-פלד, פרופסור אמיר שפילקה ופרופסור אורי שביט.

בנוסף הוענק השנה לראשונה פרס הפקולטה המצטיינת. הפרס ניתן לפקולטה למתמטיקה, שחרתה על דגלה את המצוינות בהוראה ובשירות לכלל הסטודנטים בטכניון. ועדת הפרס ציינה כי “פעילות הפקולטה מתאפיינת בהקפדה רבה על איכות ההוראה, על מצוינות בשירות, על אמפטיה לסטודנטים ועל יזמות חינוכית וטכנולוגית”.

“זה יום חג להוראה בטכניון,” אמר בטקס נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא. “אנו מוקירים את כלות הפרס וחתני הפרס, המשמשים דוגמה למרצים בקמפוס כולו. ניתן כבר לומר שלמותג שנקרא ‘פרס ינאי’ השפעות מרחיקות לכת על החינוך האקדמי בטכניון ואף מחוצה לו.” הנשיא התייחס בדבריו לאישור שנתן הסנט להמלצות ‘ועדת כהן’ להקלה בעומס הלימודי: “כל המלצות הוועדה נועדו להקל על הסטודנטים שלנו, בלי לפגוע במצוינות שהיא נר לרגלינו.”

“אנו רואים בזוכים בפרס סיירת איכותית המשפיעה על ההוראה בכל הקמפוס,” אמר המשנה לנשיא הטכניון למחקר ויו”ר ועדת הפרס, פרופסור גדי שוסטר. “בשנה שעברה הכרזנו שמרצה אשר לא יעמוד בסטנדרטים של הוראה טובה לא יוכל ללמד קורסי חובה, ואני שמח לבשר היום שכמעט עמדנו ביעד. היום רק 5% מתוך 800 קורסי החובה בטכניון אינם נלמדים ברמה המספקת, ואנו פועלים לשפר זאת.”

מירב פרוים, יו”ר הוועדה האקדמית באגודת הסטודנטים, שהיתה שותפה לתהליך בחירת המרצים הזוכים, אמרה כי “זו תקופה של לבלוב ופריחה לסטודנטים בטכניון. בשנתיים האחרונות הטכניון הולך לקראת הסטודנטים ומשפר את ההוראה ואת תנאי הלימוד. אני מודה למשפחת ינאי שנתנה לנו, הסטודנטים, את האפשרות להוקיר את המרצים המוערכים.”

משה ינאי, חלוץ עולמי בתחום איחסון המידע, ביקש בתרומתו להחזיר מעט לטכניון כתודה וכהוקרה על הכלים-לחיים שהמוסד העניק לו במרוצת לימודיו לפני ארבעים שנה. מאחר שזכר את תקופת לימודיו כקשה, ולפרקים אפילו טראומטית, החליט בעצה אחת עם נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא לתרום 12 מיליון דולר אשר יוענקו למרצים שהצטיינו בתחום ההוראה, ובכך יתרום גם לסטודנטים בטכניון. הפרס, בסך 100 אלף שקלים למרצה, יוענק במשך עשרים שנה. משה ינאי חתם את טקס הענקת הפרסים במילות תודה לטכניון על שאיפשר לו לתרום בחזרה לחברה בדרך ראויה ומשפיעה. “לרשום צ’ק זה קל,” אמר. “הקושי הוא להשיג את התמורה הראויה. ההתקדמות בעולם האקדמי היא תוצר של מחקר וכתיבה אקדמית, ואני מעריך מאוד את אלה שגם משקיעים בהוראה, משום שאין זה ברור מאליו.”

עשרה חברי הסגל שזכו השנה בפרס הם:

פרופסור משה ברוך, הפקולטה למתמטיקה

מרצה בחסד עליון, שיודע ללמד חומר קשה בצורה ברורה ומובנת ולקדם כל סטודנט לפי יכולותיו. כל זאת תוך יצירת אווירה נעימה בכיתה. זכיותיו בפרס מני להצטיינות בהוראה, וכמה פעמים בתואר מרצה מצטיין טכניוני, הן עדות לכך. מעבר להוראה עצמה השקיע פרופסור ברוך עבודה רבה בפיתוח קורסים ובעדכונם, ובחברות בוועדות לבדיקה תקופתית של קורסי החדו”א (חשבון אינטגרלי ודיפרנציאלי). פרופסור ברוך נתן מספר רב של הרצאות לקהל הרחב, בהן הרצאת הפתיחה של תערוכה על מתמטיקאים יהודים בארצות דוברות גרמנית, שנערכה בשיתוף עם מוזיאון המדע בשנה שעברה, משכה קהל רב וזכתה להדים חיוביים מאוד. גולת הכותרת של עשייתו בשנים האחרונות היא ריכוז פעילויות הנוער בפקולטה, ובפרט ניהול וארגון מחנה הקיץ “תומבה” בתורת המספרים, שהוא יחיד מסוגו בארץ. רבים ממשתתפי המחנות, מאז 2007, ממשיכים לשמור על קשר וחלקם כבר לומדים כסטודנטים בטכניון.

פרופסור דפנה פישר גבירצמן, הפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים

מנחת הקורס “סטודיו לאדריכלות” – מפגש דו-שבועי עם קבוצת סטודנטים. הקורס שונה במידה ניכרת מאופן הלימוד הפרונטלי הנהוג בקורסים אחרים. פרופסור פישר גבירצמן אהובה מאוד על הסטודנטים, הן מבחינת התכנים אותם היא מעבירה והן מבחינת האופן בו היא מעבירה אותם. הסטודנטים המליצו עליה בחום לקבלת הפרס וציינו לטובה את אישיותה החיובית והנינוחה. לדבריה, מטרתה כמנחה להנחיל לסטודנטים ידע ותכנים ובו זמנית, לפתח אצלם את המיומנויות הדרושות ואת הכלים הנחוצים לחיים של למידה, ולעודד אותם לאהוב את הלמידה ואת המחקר כדרך חיים המבטיחה חיים עשירים ומרתקים ומגבירה את הסיכוי שיהיו אדריכלים טובים יותר.

פרופסור מוריס אייזן, הפקולטה לכימיה

בעל מחויבות ומסירות עקביות להוראה ולקידומה בטכניון ומחוצה לו. פרופסור אייזן שימש מספר שנים כסגן דיקן לענייני הוראה, ובמסגרת תפקידו קידם את ענייני ההוראה, על היבטיה השונים, בתוך הפקולטה ומחוצה לה על הצד הטוב ביותר. הפקולטה לכימיה מעניקה שירותי הוראה ליותר מ-3,500 סטודנטים מפקולטות שונות בטכניון. כדיקן הפקולטה קידם פרופסור אייזן את נושא הוראת הכימיה ואת התמיכה בסטודנטים לתואר ראשון, על ידי הקמת מועדון סטודנטים ושיפור אמצעי ההוראה ופיתוחם בפקולטה לכימיה.

לפרופסור אייזן הצלחה בולטת בהוראת קורסי כימיה, המיועדים לסטודנטים בשנת הלימודים הראשונה, שהוראתם היא אתגר מורכב.

 פרופסור אלון וולף, הפקולטה להנדסת מכונות

 משמש כמרכז לימודי הסמכה בפקולטה להנדסת מכונות ומבצע את תפקידו במסירות וביעילות מרביות. פרופסור וולף משמש אוזן קשבת לסטודנטים הנקלעים למצוקה אקדמית, ועושה ככל יכולתו לעזור להם להתמודד בהצלחה עם הלימודים בפקולטה. פרופסור וולף מלמד את הקורס “מבוא לתכן יצירתי” ומרכז את כל הפעילות בנושא זה, ברמת הפקולטה והטכניון, במסגרת תחרות “טכנוראש”. לשם כך הוא נדרש להציע פרויקטים שיאתגרו את ציבור הסטודנטים, שטרם למדו את מכלול קורסי היסוד בהנדסה, לחשיבה הנדסית יצירתית, מקורית ועצמאית. פרופסור וולף ניחן במנהיגות טבעית וביכולת דידקטית גבוהה. הוא אזרח למופת ומרצה מצטיין, המשרה על תלמידיו את המיטב שבלימודי ההנדסה.

 פרופסור עדית קידר, הפקולטה להנדסת חשמל

מרצה מצוינת העוסקת בחינוך במובן הרחב של המילה. בעלת יכולת נדירה לגבש ולסכם תובנות ולהציג נושאים בצורה מובנית ובהירה. הדבר ניכר הן בהוראה הפרונטלית, הן בפגישות ההנחיה עם סטודנטים לתארים גבוהים והן בכתיבה עבור הקהילה המקצועית. פרופסור קידר מקפידה על יחס הגון ושקוף כלפי הסטודנטים, מתוך תפיסה ברורה של תפקידה כמחנכת, ממנה נגזרים השקעת הזמן הדרושה בכל סטודנט ויחס שוויוני והגון לכל. היא דורשת רמה גבוהה ועבודה רבה מהסטודנטים, אך גישתה והעניין שהיא מעוררת גורמים לכך שהסטודנטים מעריכים רמה גבוהה זו.

 פרופסור אורן קורלנד, הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול

נכס הוראה מרכזי בפקולטה ובעל תרומה משמעותית להוראת קורסים, להנחיית משתלמים לתארים גבוהים במעבדת בינה עסקית שיזם ופיתח, ובהדרכת הסטודנטים המצטיינים בפקולטה. יכולתו לשלב סוגיות מחקריות במסגרת הוראה של קורסים שונים בכל הרמות, והצלחתו לאתגר את הסטודנטים באתגרים אינטלקטואליים, הן שגורמות להם להישאר בהרצאותיו ואף להירשם בהמוניהם לקורסי בחירה שהוא מציע. פרופסור קורלנד נותן את כל כולו לסטודנטים, הוא זמין להם 24 שעות ביממה, ונותן להם תחושה שאין שום מחיצה שעלולה לעכב אותם בדרכם אליו. למרות העדר המחיצות הוא זוכה לכבוד ולהערכה מהסטודנטים, תומך ומטפח את הסטודנטים העובדים תחת הדרכתו ומשמש להם דוגמה למצוינות.

 פרופסור לירון ידידציון, הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול

חבר סגל בפקולטה בתחום הנדסת תעשייה. הציב סטנדרטים חדשים למושג הצטיינות בהוראה כבר מהקורס הראשון שהעביר. פרופסור לירון ידידציון פיתח שיטות הוראה חדשניות ומקוריות, המעודדות את הסטודנטים למעורבות גבוהה בקורס ולהעמקה בחומר הנלמד. הוא מאפשר לסטודנטים לקחת חלק פעיל בהתנהלות הקורס, בהתנסות בכתיבת תרגילים ובדיקתם, בעריכת מערכי שיעור ובסיכומם. על אף שהדרישות בקורסים שלו גבוהות וחסרות פשרות, הסטודנטים לוקחים אחריות ועונים עליהן מתוך אתגר וסקרנות אמיתית ולא מתוך חובה. לפרופסור ידידציון קשר אישי וחם עם הסטודנטים. הוא מאתר סטודנטים שבהם הוא מזהה פוטנציאל ומעודדם להצטיינות, כמו גם להמשך לימודים לתארים מתקדמים. פרופסור ידיד ציון הוא חבר סגל חדש יחסית, ועם זאת הוא הצליח כבר מהרגע הראשון להציב רף גבוה ביותר של מצוינות בהוראה.

 פרופסור חבצלת ביאנקו-פלד, הפקולטה להנדסה כימית

מרצה מעולה בפקולטה, המלמדת מקצועות שונים. מרכזת את הפן הביוכימי בפקולטה ומלמדת מספר קורסים. איפיוניה העיקריים של פרופסור ביאנקו-פלד הם עומק הידע, הרצון ללמד, סבלנות אין קץ לשאלות הסטודנטים, הנכונות להסביר שוב ושוב וההשקעה הרבה בתלמידים. פרופסור ביאנקו-פלד מרכזת גם את לימודי ההסמכה בפקולטה וקשובה לבעיות הסטודנטים. גישתה החיובית מביאה לכך שיש לה “מעריצים” רבים בקרב הסטודנטים והיא מבחינתה מקפידה לשמור על קשר חם עם התלמידים באופן שוטף, בכיתה ומחוצה לה, כדי לוודא בזמן אמת את אפקטיביות ההוראה. פרופסור ביאנקו-פלד אוהבת את הסטודנטים וזה ניכר. עם זאת, היא אינה מוותרת על דרישות ועל רמה אקדמית גבוהה. פרופסור ביאנקו-פלד היא מרצה לדוגמה בשל יחסה הטוב והצלחותיה, זאת בלי ויתור על רמת הלימודים הגבוהה.

 פרופסור אמיר שפילקה, הפקולטה למדעי המחשב

הקורס “מערכות מסדי נתונים” הוא קורס קשה להוראה וציוני ההוראה בו נמוכים באופן עקבי. עם זאת, לאורך העשור האחרון, קיבל פרופסור שפילקה בקורס זה את ציון המרצה הכללי הגבוה ביותר. גם ציוני העניין, הלמידה הפעילה וההערכה הכללית שלו הם הגבוהים ביותר שניתנו בקורס זה בעשור האחרון. לאור תפקודו המעולה של פרופסור שפילקה והתייחסותו המצוינת לסטודנטים הוא מונה לפני כשנתיים לתפקיד מרכז לימודי הסמכה בפקולטה ולאחראי על תכניות המצוינות. פעילותו במסגרת תפקידים אלו היתה רבה וחשובה. הוא הקדיש לה זמן רב ועזר רבות לסטודנטים.

 פרופסור אורי שביט, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית

מרצה להנדסת מים. לדבריו חשיבה הנדסית  “דרך המשוואות” היא הבסיס לניתוח ולהתמודדות עם בעיות הנדסיות ומדעיות שעדיין לא נפתרו. האתגר הניצב בפניו כמורה הוא האיזון בין ההוראה של כלים קלאסיים (שאין לוותר עליהם) ובין לימוד התהליכים והמנגנונים דרך חוקי היסוד והמשוואות המתארים אותם. “ללמד את הסטודנטים כמו שצריך זה אתגר לא פשוט,” אומר פרופסור שביט. “הרגע בו מצליחים לגרום לאולם מלא בסטודנטים להבין דבר מה שלא הבינו קודם, הוא רגע מרגש מאין כמותו המלווה אצלי בסיפוק רב.”


בתמונה: משה ינאי בטקס הענקת הפרס. צילום: יוסי שרם, דוברות הטכניון