לי קא-שינג בביקור היסטורי בטכניון

22איש העסקים הסיני לי קא-שינג, הגיע לביקור מיוחד בטכניון לרגל חתימת הסכם היסטורי להקמת מכון טכנולוגי במחוז גוואנדונג, סין. במסגרת ההסכם תתרום קרן לי קא-שינג לטכניון 130 מיליון דולר – התרומה הגדולה בתולדותיו, ואחת הגדולות בתולדות ההשכלה הגבוהה בישראל. התרומה תשמש לפיתוח קמפוס הטכניון בחיפה ולרווחת החוקרים והסטודנטים.

לי קא-שינג, שזהו ביקורו הראשון בישראל, הביע את שמחתו על שיתוף הפעולה עם הטכניון ואמר כי  “האנושות זקוקה לאלה שיכולים – וחייבים – להטות את המאזניים לעבר צדק וחמלה, ולקדם שינויים משמעותיים שיועילו לאנושות.” נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא הודה ללי קא-שינג וסיפר על הפגישה הראשונה ביניהם בספטמבר 2011, שהובילה להסכם שנחתם.  “רוב החלומות לא מתגשמים,” אמר פרופסור פרץ לביא,  “אבל החלום הזה מתגשם, והוא נועד להתגשם בשל הדמיון המופלא בין חזון הטכניון לבין תפיסתו של לי קא-שינג.”

במפגש עם שלושת חתני פרס נובל מהטכניון – הפרופסורים אברהם הרשקו, אהרן צ’חנובר ודן שכטמן – גילה לי קא-שינג התעניינות רבה והתרגשות. הוא קיבל מנשיא הטכניון דגם של האוביקוויטין (הגילוי המדעי של הפרופסורים הרשקו וצ’חנובר) וכן את “אות הוקרת נשיא הטכניון”. בפני האורח הוצגו שמונה פיתוחים טכנולוגיים שנהגו על ידי חוקרי הטכניון ובוגריו, ביניהם רובוט-נחש למחקר ולהצלה, לשימושים ימיים וליישומים רפואיים שפותח על ידי פרופסור אלון וולף מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, רובוט זעיר לניתוחי גב שפותח על ידי פרופסור משה שהם, אף הוא מהפקולטה להנדסת מכונות, השלד הביוֹני של חברת “ארגו”, שפותח על ידי בוגר הטכניון ד”ר עמית גופר, המאפשר למשותקי גפיים תחתונות ללכת ולעלות ולרדת במדרגות; הגלולה של חברת Given Imaging, שפותחה אף היא על ידי בוגרי הטכניון, הנבלעת על ידי הנבדק ומספקת הדמיה של דרכי העיכול שלו; טכנולוגיית NanoSpun של פרופסור אייל זוסמן, אף הוא מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, העושה שימוש בתהליכים ננו-טכנולוגיים לפיתוח מוצרים לטיפול ביולוגי מתקדם במים ובמי קולחין; טכנולוגיית סריקת פנים שפותחה על ידי פרופסור רון קימל מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון; טכנולוגיה לטיהור מים באמצעות ממברנות שפותחה על ידי פרופסור רפי סמיט, דיקן הפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון בטכניון; ודור חדש של טכנולוגיות מחשוב השואבות השראה מהביולוגיה, שפותחו על ידי פרופסור יהושע זאבי מהמרכז למחקר בתקשורת ואוטומציה ע”ש אולנדורף בטכניון.

את הטקס בטכניון הנחה פרופסור בועז גולני, סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים. פרופסור גולני אמר כי  “אלברט איינשטיין הביא לטכניון תרבות חינוכית שהמוטו שלה הוא ללמוד מהאתמול, לחיות למען היום ולקוות לקראת המחר. תוך מאה שנה בנה הטכניון יסודות לטכנולוגיה מתקדמת והפך את ארץ ישראל מפרובינציה נידחת באימפריה העותמאנית למעצמה מדעית וטכנולוגית.”

 בתמונה: פרופסור אלון וולף מציג למר לי קא-שינג ולנשיא הטכניון את הרובוט נחש. צילום : אסף שילה /ישראל סאן, דוברות הטכניון

אודות קרן לי קא-שינג

קרן לי קא-שינג נוסדה ב-1980, ומר לי מתייחס אליה כאל “בנו השלישי”, והוא הקדיש לה שליש מנכסיו. עד היום הקצתה הקרן יותר מ-1.86 מיליארד דולר לתרומות, כ-90% מהן לתמיכה ביוזמות לרפורמות בחינוך ובשירותים רפואיים בסין רבתי.

הקרן תומכת בפרויקטים התורמים לקידום החברה באמצעות הרחבת הגישה לחינוך איכותי, לשירותים רפואיים ולמחקר רפואי, ומעודדת גיוון תרבותי ומעורבות קהילתית. למידע נוסף: http://www.lksf.org.