שנים-עשר המופלאים

8הוענקו תארים לתלמידי המחזור הראשון של בית הספר הבינלאומי בטכניון

בליל שפות ומגוון סטודנטים מכל רחבי העולם קידמו את פני הבאים לטקס הייחודי שהתקיים בתחילת השבוע בבית הסטודנט בטכניון: הענקת התארים לבוגרי המחזור הראשון של בית הספר הבינלאומי בטכניון.

בית הספר הבינלאומי נפתח ב-2009, והשבוע סיימו 12 צעירים וצעירות את המחזור הראשון. בטקס מכובד ומרגש, במעמד נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא ושר המדע לשעבר פרופסור דניאל הרשקוביץ, הוענקו תארים אקדמיים בהנדסה אזרחית וסביבתית ל-12 בוגרים מהודו, ספרד, ארצות הברית, פרו, איטליה, ונצואלה, סין, אלבניה, צרפת, ישראל ודרום אפריקה. בטקס נכחו הבוגרים הטריים, בני משפחותיהם, הנהלת הטכניון ותלמידי בית הספר הבינלאומי.

שמונה מהבוגרים הטריים ימשיכו ללימודים מתקדמים, מתוכם ארבעה בטכניון וארבעה באוניברסיטאות מובילות בארה”ב ובבריטניה.

“הייתי מהסטודנטים הראשונים שהגיעו לבית הספר הבינלאומי של הטכניון, וסיום הלימודים מרגש אותי מאוד,” סיפר הבוגר הטרי אקשאי ווג’פאי מהודו, “בחרתי ללמוד בטכניון, כי שמעתי עליו בהודו וידעתי שכאן אלמד מהמהנדסים שממש בנו מדינה. בהודו ישראל נחשבת למדינה מסוכנת, אבל כשבאתי לכאן מצאתי מקום נחמד ובטוח, אפילו יותר מהודו. מפגש התרבויות בבית הספר היה מיוחד ותרם לי רבות. פתאום יש לי חברים מכל העולם, ממגוון תרבויות ומדינות. הלימודים בטכניון הקנו לי את הכלים האקדמיים להתמודד עם כל אתגר שאתקל בו בעתיד, ונתנו לי אפשרות להתקבל ללימודים מתקדמים בסטנפורד.”

שיימה שריף היא פלסטינאית מבית חנינא. “החינוך בבית תמיד היה בעדיפות הראשונה,” היא מספרת. “כל הילדים נשלחו לבית הספר הקתולי בבית חנינא, למרות שאנחנו מוסלמים, כי ההורים רצו שנקבל את החינוך הטוב ביותר.”

שיימה גאה להיות סטודנטית בטכניון. “כששומעים איפה אני לומדת, אומרים לי: ‘וואו, את סטודנטית בטכניון’. וזה מגניב. גם הקשר עם הפרופסורים מצויין ודלתם פתוחה בפנינו. היה לי קשה להתרגל לקרוא להם בשמותיהם הפרטים, אבל ככה זה בישראל.”

במרוצת הדרך היו לשיימה גם רגעי משבר, אבל היא לא חשה עצמה אבודה במערכת. “בטכניון הכרתי את הפנים היפות של ישראל,” היא מסכמת. “ובבית הספר הבינלאומי היתה לי תחושה שאני מכירה את כל העולם – קרוב לבית.”

אלכס בואזיז הוא הצעיר בחבורה, והגיע לטכניון מצרפת. בגיל ארבע כבר קרא וכתב בביתו בצרפת עברית וצרפתית, בגיל חמש ידע כפל וחילוק, בבית הספר הוא התקדם במהירות וסיים את לימודיו כבר בגיל 16. “כיהודי שומר שבת וכשרות חשתי בפריז פחד,” הוא מספר. “לבית הספר הבינלאומי של הטכניון באתי גם בגלל ה, אבל בעיקר מפני שאני ציוני. חוץ מזה – רציתי ללמוד בבית ספר מעולה להנדסה. הניסיון כאן היה נהדר. הסביבה התומכת, החברים. בפריז לא היו לי חברים לא יהודים, ודווקא בישראל כן.”

“זו היתה תקופה טובה לאלכס והוא התבגר. בית הספר הבינלאומי של הטכניון ענה על כל ציפיותינו,” מוסיף אביו, פיליפ, שהגיע לטקס במיוחד מצרפת. “היות ובני למד במחזור הראשון, זה היה הימור מבחינתנו, ואני שמח שההימור הצליח. עבור אלכס, זה היה בית הספר הנכון בזמן הנכון, ואני מאוד גאה בו.”

שאר בני משפחתו של אלכס, הממשיך ללימודים ב-MIT, הלכו בדרכו והגיעו לארץ. אחותו קלואי החלה השבוע את לימודיה בטכניון, ואחיותיו הצעירות כבר לומדות בבתי ספר בתל אביב. “אמא נוסעת הלוך ושוב, ואבי בא לעיתים קרובות,” הוא מסביר. “החיים בישראל טובים יותר מאשר בפריז. הלימודים בטכניון היו קשים ועבדתי קשה (למרות שאני עצלן), אבל התוצאות טובות והניסיון היה נפלא.”

פרופסור ארנון בנטור, מנכ”ל הטכניון ומייסד בית הספר הבינלאומי, בירך את הבוגרים הטריים בטקס ואמר: “בשנה שעברה חגג הטכניון מאה שנים להיווסדו, ופנינו אל העתיד. אנו מתמודדים היום עם אתגרי המאה ה-21, ביניהם הגלובליזציה. ייסוד בית הספר הבינלאומי היה צעד אסטרטגי, שהביא לטכניון סטודנטי מצטיינים מכל העולם.”

נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא אמר: “טקס הענקת התארים לבוגרי המחזור הראשון של בית הספר הבינלאומי הוא חלום שהתגשם. אתם סיפור הצלחה, והפכתם לחלק מההיסטוריה של הטכניון. מהיום תהיו שגרירי רצון טוב של הטכניון ברחבי העולם.”

שר המדע לשעבר פרופסור דניאל הרשקוביץ אמר: “שפת המדע מגשרת על כל הבדלי התרבות והשפה. הקמת בית הספר הבינלאומי בטכניון הוא הגשמת חזון ומודל. מרגש לראות סטודנטים ממדינות שונות לומדים יחד, כשהשפה המשותפת לכולם היא שפת המדע.”

פרופסור אמנון כץ, המנהל האקדמי של בית הספר, ופרופסור נח גליל, דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, העניקו לבוגרים את התארים וקסדות המשמשות מהנדסים באתרי בנייה. “לפני ארבע שנים, הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית היתה הראשונה בטכניון לשלב בה סטודנטים מבית הספר הבינלאומי,” אמר פרופסור גליל. “היום אני לא יכול לתאר את הפקולטה ללא תלמידים אלה.”

“היינו הכיתה הראשונה בבית הספר הבינלאומי, כור היתוך של סטודנטים ממגוון תרבויות מכל העולם,” אמר דיויד דבש מאיטליה, שנשא בטקס דברים בשם הבוגרים. “לקח זמן עד שהתגבשנו והכרנו זה את זה, אבל היום אנחנו משפחה. בשם הסטודנטים של המחזור הראשון אני מודה לטכניון על תקופה בלתי נשכחת.”

בית הספר הבינלאומי להנדסה נפתח כאמור בטכניון ב-2009, ותכנית הלימודים בו מתנהלת בשפה האנגלית ומיועדת לסטודנטים מחו”ל. היום לומדים בו 108 סטודנטים לתואר בהנדסה אזרחית וסביבתית, מחציתם ממדינות מפותחות ומחציתם ממדינות הכלכלה המתעוררת, כדוגמת סין. מעבר לתכנית הארבע-שנתית בהנדסה אזחית קיימות גם תכניות בינלאומיות באנגלית במספר פקולטות לתקופות קצרות יותר – סמסטר רגיל וסמסטר קיץ – ותכניות לתארים מתקדמים ומשתתפים בהן כיום כ- 300 סטודנטים.

פרופסור אמנון כץ, המנהל האקדמי של בית הספר, מסכם: “מחצית מהבוגרים הם סטודנטים מצטייני נשיא ומצטייני דיקן, ובכך בא לידי ביטוי מימוש החזון של בית הספר, שימשוך מועמדים מצטיינים מכל העולם.”

בתמונה: הבוגרים החדשים עם נשיא הטכניון פרופסור פרץ לביא, פרופסור אמנון כץ, המנהל האקדמי של בית הספר, פרופסור ארנון בנטור, מנכ”ל הטכניון ומייסד בית הספר הבינלאומי ואריאל גבע מנהל בית הספר הבינלאומי. צילום : משה ברקון, דוברות הטכניון