קונסורציום חדש בהשתתפות הטכניון יפתח חיסון מותאם-אישית לחולי סרטן המוח

קונסורציום GAPVAC מתוקצב ב-6 מיליון יורו על ידי האיחוד האירופי (תוכנית המסגרת השביעית)

הטכניון משתתף בפרויקט חדשני ביותר, המתוקצב ב-6 מיליון יורו על ידי האיחוד האירופי (תוכנית המסגרת השביעית), יפעל לפיתוח משפחה חדשה של חיסונים לסרטן. הפרויקט יוצא לדרך בימים אלו.

קונסורציום GAPVAC הוא היוזמה הראשונה הממומנת על ידי האיחוד האירופי, שמטרתה פיתוח קליני של חיסונים מותאמים-אישית לטיפול בחולי סרטן באמצעות סמנים ביולוגיים (biomarkers). הקונסורציום מורכב מ-14 גופים מתעשיית הביוטכנולוגיה והאקדמיה, המובילים בנסיונם בפיתוח חיסונים לסרטן. את הקונסורציום יובילו immatics biotechnologies GmbH (כמתאמת) ו- BioNTech AG (כמתאמת-משנה). שתי החברות ממוקמות בגרמניה, ועוסקות בגישות מונחות-סמנים-ביולוגיים למאבק בסרטן. החוקר הישראלי היחיד המשתתף בפרוייקט הוא פרופסור אריה אדמון מהפקולטה לביולוגיה בטכניון. פרופסור אדמון וצוותו יתאימו את השיטה החדשה לדיאגנוזה של סרטן, אותה פיתחו באחרונה, לאיבחון המחלה בעזרת בדיקת דם פשוטה, הכוללת זיהוי מגוון הפפטידים הקשורים לחלבון קומפלקס התאמת הרקמות המסיס בדמם של החולים. אנליזה רחבת היקף זו של מגוון הפפטידים אמורה לשמש גם לפיתוח דיאגנוזה מוצלחת יותר, התאמת הטיפול האישי, ובנוסף – בחירת פפטידים שיוכלו לשמש כטיפול חיסוני לסרטן זה.

פרויקט GAPVAC נועד ליצור, לייצר ולפתח APVACs – חיסונים מותאמים-אישית לחולים, בהתבסס על היבטים ספציפיים בסוג הגידול ובמערכת החיסונית של המטופל. הטכנולוגיות המעודכנות ביותר, ובתוכן הדור הבא של ריצוף הגנום ( NGS – next-generation sequencing), ספקטרומטריית-מסה וגישות חדשניות של immunomonitoring, ישולבו ליצירת הטיפול האופטימלי לחולה הספציפי.

GAPVAC תתמקד במציאת פתרונות רפואיים (שאינם קיימים כיום) לגליובלסטומה, גירסה אלימה של סרטן מוח שעדיין לא פותח עבורה טיפול מוצלח. לטיפולים המוגבלים הזמינים כיום יש השפעה מעטה מידי על אחוזי ההישרדות. הפרויקט נועד להראות כי  APVACs אינם יוצרים התנגדות בגוף, ומובילים לתגובה חיסונית חזקה וספציפית נגד הסרטן. יתר על כן, השותפים יוכיחו את היתכנותה/ישימותה של גישה אישית חדשנית זו.

הניסוי הקליני:

שתי החברות יובילו את הגישה המותאמת-אישית לאימונותרפיה. לבו של פרויקט   GAPVAC הוא שלב 1 בניסויים הקליניים, שיכלול עד 30 חולי גליובלסטומה “חדשים”, וצפוי להתחיל ב-2014. חולי גליובלסטומה יקבלו כמה פעמים חיסון שהוכן במיוחד עבורם. החיסון האישי יינתן במקביל לכימותרפיה סטנדרטית אחרי סיום הניתוח והרדיו-כימותרפיה הראשונית. הניסוי הקליני יתנהל בראשות ד”ר וולפגנג וויק מאוניברסיטת היידלברג וד”ר פייר דיטריך מאוניברסיטת ז’נבה, שניהם מומחים בעלי שם עולמי בטיפול ואימונולוגיה של סרטן המוח.