מחנה האימונים האינטנסיבי שנערך כמדי שנה בטכניון הניב תוצאות מצוינות: חמש מדליות לתלמידים ישראלים באולימפיאדת הפיזיקה הבינלאומית שהתקיימה בדנמרק

93הישג גדול לישראל ולטכניון: חברי הנבחרת הישראלית באולימפיאדת הפיזיקה הבינלאומית, שהתקיימה בראשית החודש בדנמרק, זכו בחמש מדליות.

נציגי הנבחרת, שהוכשרה והתאמנה בטכניון, זכו במדליית זהב, שלוש מדליות כסף ומדליית ארד, והקפיצו את ישראל אל המקום ה-13 בדירוג העולמי. האולימפיאדה הבינלאומית התקיימה בפעם ה-44, בהשתתפות של נציגים משמונים ושלוש מדינות. במקום הראשון דורגה נבחרת התלמידים מסין.

תוצאות התחרות מהוות הישג חשוב לנבחרת ולטכניון, בעיקר לנוכח העובדה שכל אחד מחמשת חברי הנבחרת הישראלית זכו במדליה. הטכניון אחראי למיונם של מאות המשתתפים המבקשים להגיע לאולימפיאדה, ומקיים את ההכנות לנבחרת.

התלמידים הזוכים הם דן קרלינר (י”ב) מתיכון “הכפר הירוק” ע”ש לוי אשכול, שזכה במדליית זהב, עופר קופלביץ (י”ב) מתיכון העמק המערבי יפעת, גיא סגל (י”א) מהתיכון הריאלי בחיפה וגיל-עד קישוני (י”ב) מתיכון ליאו-באק בחיפה שזכו במדליות כסף, ושהם יעקובי (י”ב) מכפר הנוער ויצו נהלל, שזכה במדליית ארד.

זוכה מדליית הזהב, דן קרלינר, סיפר כי “לפני התחרות ציפיתי שאקבל מדליית כסף, כך שאני מרוצה מאוד. היה מבחן ארוך, אך לא קשה מדי.”
עמיתו לנבחרת, עופר קופלביץ, שזכה במדליית כסף, הוסיף כי “התחרות היתה קשה משציפיתי, אבל נהניתי מאוד”.

התחרות באולימפיאדה היא אישית. ביום הראשון התקיים מבחן תיאורטי, שכלל שלוש שאלות שעסקו בהשפעות של פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ ושל התכת קרחונים על מפלס פני המים באוקיינוסים עקב התחממות כדור הארץ. לאחר הפסקה בת יומיים התקיים מבחן מעשי במעבדה, במהלכו בחנו התלמידים התקדמות אור לייזר בסיב אופטי וחקרו הספק ומאפיינים של תאים סולאריים.

המאמן הראשי של הנבחרת, ד”ר אלי רז, מרצה לפיזיקה בטכניון וראש המחלקה לפיזיקה והנדסה אופטית במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, אמר: “הרגע המרגש באולימפיאדה הוא לראות את תגובות התלמידים כאשר אנחנו מודיעים להם על תוצאות התחרות, כשתגובת האושר מופיעה על פניהם לאחר חודשים רבים של מאמץ רצוף ומתמיד”.

בחירת הנבחרת והכנתה, שהתקיימו כאמור בטכניון,  נמשכו כשנה וחצי. בשלב הראשון התקיים תהליך סינון ל-2500 תלמידי פיזיקה מכל רחבי הארץ, ואחריו התקיימו מחנות הכנה ומיון, שבסופם נבחרו חמשת חברי הנבחרת. ד”ר אלי רז הוסיף כי “הטכניון לקח על עצמו את ארגון הפרויקט ואת הכנת התלמידים לאולימפיאדה הבינלאומית. המדריכים והמאמנים של חברי הנבחרת הם בוגרי האולימפיאדות הקודמות, והם תרמו מזמנם בהתלהבות רבה.”

מפעל האולימפיאדה לפיזיקה נתמך על ידי המינהל למדע וטכנולוגיה במשרד החינוך.

בתמונה: חמשת הזוכים במדליות. צילום: ד”ר אלי רז