חוקרי הטכניון פיתחו שיטה מהפכנית להובלת תרופות בדרך ננומטרית – ישירות לגידול הסרטני

חלקיקים זעירים מבוססי תאי גזע משמשים כ”טיל ננומטרי מונחה” לטיפול בגידול הסרטני; בהזרקה אחת – החוקרים הצליחו לבלום בשיעור של 80% גידול סרטן הערמונית; הטכניון רשם פטנט על הפיתוח

חוקרי הטכניון פיתחו שיטה מהפכנית להובלת תרופות בדרך ננומטרית – ישירות לגידול הסרטני. כך מגלה כתב העת המדעי Nano Letters, אשר מדגיש כי בהזרקה אחת הצליחו החוקרים לבלום בשיעור של 80% גידול של סרטן הערמונית.

החוקרים במעבדתה של פרופסור מרסל מחלוף בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון, השתמשו בחלקיקים זעירים מבוססי תאי גזע, כ”טיל ננומטרי מונחה” לטיפול בגידול הסרטני. התאים לא מעוררים את תנגודת מערכת החיסון, כך שניתן להשתמש בהם גם באדם אחר ולאו דווקא באדם ממנו נלקחו תאי הגזע. “היעד הסופי בטיפול בסרטן הוא תקיפה סלקטיבית של תאי סרטן”, מסבירה פרופסור מחלוף. “אנו פיתחנו מערכת טבעית להובלה ישירות לגידול הסרטני. במאמר אנו מדווחים על הובלת תרופות, אך המערכת יכולה להוביל גם חומרי ניגוד לשיפור הדמיה או חומר גנטי. המערכת מושתתת על ממברנה של תאי גזע אשר מזהים במהירות רבה וברזולוציה גבוהה את הגידול הסרטני, ומתכוונים אליו”.

החוקרים פיתחו שיטה שבה ניתן לרוקן מתוכנו את התא המיזנכימלי, תוך שמירה על שלמות הממברנה שלו (כפי שילדים מרוקנים ביצה מתוכנה ומשאירים רק את קליפתה). אחרי ריקונו של התא החוקרים ממלאים אותו בתרופה ומקטינים אותו לגודל של 150 ננומטר. התא המוקטן והמלא בתרופה מוחדר לוריד, “שוחה” בגוף ונתקע רק בגידול הסרטני. הוא בא באינטראקציה עם הממברנה של התא הסרטני, מתאחה איתו ושופך אליו את תכנו (במקרה זה – התרופה).

החוקרים במעבדתה של פרופסור מחלוף השותפים למאמר הם הדוקטורנטים נעמה טולדנו, יעל לופו, לימור סרצ’וק ומנהל המעבדה ד”ר תומר ברונשטיין.

הפיתוח החדשני נעשה במקביל לפיתוח קפסולה זעירה המכילה תרופה אשר מוזרקת ליד הגידול הסרטני, שאף היא פותחה במעבדתה של פרופסור מחלוף בטכניון.