סטודנט כבד ראיה מהטכניון זכה במלגת Google לבעלי צרכים מיוחדים

79אחמד זייד עבאסי, כבד ראיה, סטודנט שנה ג’ מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, זכה במלגת Google לסטודנטים בעלי צרכים מיוחדים לשנת 2013. בשבוע הבא הוא  יקבל את המלגה המיוחדת, בסך 7,000 אירו, במשרדי חברת Google בציריך, יחד עם 16 זוכים נוספים מכל רחבי אירופה. הזוכים נבחרו מבין עשרות מועמדים, לאור הצטיינותם במדעי המחשב ויכולתם להוביל תהליכים טכנולוגיים. הוא הסטודנט הישראלי היחיד שיקבל את המלגה השנה.

פרופסור יוסי גיל מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון, היה המרצה של אחמד בקורס בשפות תכנות בשנה ב’, והוא זה שהמליץ עליו לקבלת המלגה. “לרוב אינני כותב מכתבי המלצה למלגות לסטודנטים שטרם סיימו את לימודיהם,” כתב פרופסור גיל במכתב ההמלצה לחברת Google, “יתר על כן,  אינני נוהג להמליץ על סטודנטים מפקולטות אחרות. עם זאת כמרצה שלימד וליווה את אחמד בשנה האחרונה אני ממליץ עליו בכל פה. אנשים בעלי מוגבלויות נתמכים לרוב על ידי החברה. במקרה של אחמד הדבר שונה – לא רק שהוא חכם בצורה יוצאת דופן ולומד כמו כל יתר הסטודנטים, הוא אף תורם לאחרים ונותן שיעורים פרטיים במתימטיקה, פיזיקה ומדעי המחשב לסטודנטים אחרים במחזור שלו.”

אחמד עבאסי, סטודנט מצטיין, דובר ארבע שפות (ערבית, עברית, אנגלית וצרפתית), כבד ראיה מלידה, נולד בארצות הברית למשפחה מוסלמית. חודשים ספורים לאחר לידתו זוהתה אצלו מחלת עיניים תורשתית בשם ניסטגמוס, המאופיינת בריצוד בלתי פוסק ובלתי רצוני של העין, וברגישות לאור. “זו מחלה שפוגעת רק בבנים,” מסבירה אמו חאולה, “היא קיימת אצל כמה מבני המשפחה המורחבת שלנו, אבל רק באחמד היא פגעה באופן חמור כל כך – עיוורון כמעט מוחלט.”

כשהיה אחמד בן ארבע חזרה המשפחה לישראל. הוריו סירבו לשלוח אותו למסגרות מיוחדות, והוא למד בבתי ספר רגילים ואף תובעניים, ביניהם בית הספר של הנזירות הכרמליטיות בחיפה. כאשר היה אמור להתכונן למבחן היתה אמו יושבת לילות ארוכים ורושמת עבורו את החומר באותיות גדולות. בית הספר הלך גם הוא לקראתו, ואיפשר לו לעשות את המבחן בחדר המנהלת, עם עותק מוגדל של טופס המבחן.

אחמד סיים את לימודי התיכון בהצטיינות, ובאביב 2010 החל ללמוד הנדסת מחשבים בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון (מסלול משותף עם מדעי המחשב). מאז תחילת לימודיו בטכניון נרשמו לזכותו “מאיות” רבות בקורסים השונים.

“הדאגות והשאלות שליוו אותנו מאז לידתו של אחמד עלו שוב בעוצמה גוברת כשהוא התקבל לטכניון,” סיפר אביו, פרופסור זייד עבאסי, חבר סגל בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט וחוקר במדעי הרפואה במרכז הרפואי רמב”ם. “חששנו שהמוסד היוקרתי והתובעני הזה עלול ‘לבלוע’ אותו. בימים הראשונים הלכנו איתו מהמעונות לפקולטה, וליווינו אותו לתוך אולם ההרצאות כאילו אנחנו סטודנטים מתחילים כמוהו. היו רגעי משבר, דמעות ואפילו חוסר אונים. לעתים הייתי הולך אחריו בחשאי כדי לראות אם הוא מצליח להגיע לאולם ההרצאות, יושב באולם ללא ידיעתו כדי לראות איך הוא מסתדר, ניגש למזכירות ולמתרגלים כדי שתינתן לו הזדמנות למצות את יכולותיו המדעיות והרוחניות המדהימות. אבל מעולם לא ביקשתי שום הנחות עבורו. “

“ההורים שלי תמיד גוננו עלי,” אומר אחמד, “אבל גם נלחמו על הזכות שלי לעשות הכל, למשל ללמוד בבית ספר רגיל. הם לא שמו אותי בצמר גפן, אבל תמיד נתנו לי חופש לבחור את העתיד שלי ולצייר את הגורל שלי בעצמי. קיבלתי עזרה מהיחידה לקידום סטודנטים בטכניון כמו הסדָרָה של עותק מבחן מוגדל, בחדר נפרד, הלכו לקראתי גם בנושא המעונות, ואני מתגורר בבניין עם מעלית, עם שותף שעוזר לי בהתנדבות מלאה. את הדרך מהמעונות לפקולטה עשיתי פעם ראשונה עם אבא, כמו שאני עושה תמיד, וכיום אני עושה אותה לבד, על סמך צבעים (אני מזהה צבעים) ובעזרת הזיכרון שלי. “

“אני מאוד מתרגש מקבלת המלגה,” הוא מוסיף ומודה לכל מי שסייע לו בקבלתה. “זו הזדמנות חד פעמית ומיוחדת בעיקר בזכות השם העולמי של Google והערך המוסף שלה בשוק חברות ההיי טק.”

לבקשת אחמד, פרופסור גיל יתלווה אליו לטקס הענקת המלגה בציריך. “המלגה חשובה להכרה ביכולותיו של אחמד”, אומר פרופסור גיל, “אך חשוב לי יותר לסייע לו להשתלב בתחום העבודה והתכנות. נכון שבעיית הראיה של אחמד מהווה מגבלה מסוימת, אבל יכולותיו המתמטיות יוצאות הדופן, כישוריו החברתיים המעולים, שליטתו בשפות וחשיבתו המקורית הם כישורים שאי אפשר ללמוד ולרבים מהמהנדסים אין כמותם. אין לי ספק שאם הייתי עומד בראש חברת היי-טק, הייתי מתאמץ לגייס אותו.”

בתמונה: אחמד עבאסי, צילום : דוברות טכניון