המייסד אורי לוין בכנס יזמות בטכניון, על מכירת “ווייז” “מצד אחד זו הרגשה נהדרת. מצד שני – לקחו לי את הבייבי”

78“ווייז היא בחינם ותמיד תהיה בחינם, כי חינם היא התפיסה שלנו”; “משתמש ‘גוגל’ נוסע שעה ועשר דקות משדה התעופה של לוס אנג’לס לעיר. עם גוגל החדש הוא יסע 23 דקות”; גילה כיצד השיג את המשקיע הראשון וכיצד המשטרה ניסתה להיאבק בחברה

אורי לוין, מייסד “ווייז”, גילה בכנס ישראל ליזמות שנערך בטכניון, טפח ממכירתה לחברת “גוגל”. הוא הבהיר שהתכנה תמיד תינתן בחינם, כי זו התפיסה הנמצאת בבסיס החברה. “מצד אחד – המכירה נותנת תחושה נהדרת. מצד שני – לקחו לי את הבייבי”, אמר. בהתיחסות נוספת לרכישת הענק אמר: “משתמש ‘גוגל’ נוסע שעה ועשר דקות משדה התעופה של לוס אנג’לס לעיר. עם גוגל החדש הוא יסע 23 דקות”. הכנס נערך על ידי יזמות הטכניון, מרכז ברוניצה ליזמות ו”ביזטק”.

אורי לוין גילה כיצד המייסדים השיגו את המשקיעים הראשונים. “עשינו עליהם מודיעין וגילינו היכן הם גרים. לפני הפגישה איתם שמנו את כל הבתים שלהם על המפה של ‘ווייז’. ואכן, מיד בתחילת השיחה אחד המשקיעים שאל: ‘אתם רוצים לומר לי שאני אוכל למצוא את הבית שלי על המפה שלכם’? ‘בודאי’, עניתי לו. ‘היכן אתה גר?’ הבית שלו אכן עלה על המפה מיד, עיניו התרחבו ואני ראיתי באישונים שלו דולרים”, סיפר לקול צחוקו של הקהל הרב. “הדבר הראשון שמשקיע אומר לעצמו הוא: ‘אם אני לא הייתי משתמש בזה – אז זה רעיון לא טוב’. לכן שמנו להם את בתיהם הפרטיים על המפה”.

עוד גילה מייסד “ווייז” כי המשטרה פנתה בזמנו אל החברה. “יש שוטרים בקהל”? שאל בחיוך וסיפר את הסיפור: “המשטרה אמרה לנו שאנחנו מפריעים לעבודת המשטרה, כי אנחנו מתריעים על שוטר בדרך ועל מיקומן של מצלמות המהירות. שאלנו אותם מהי עבודת המשטרה. הם השיבו – ‘שהנהגים יסעו כחוק’. השבנו להם: ‘ה בדיוק מה שאנחנו עושים. גורמים לנהגים לנסוע כחוק’. אבל התשובה לא סיפקה אותם. מאחר שאנחנו מסתמכים על דיווחי הנהגים, המשטרה שלחה שוטרים שדיווחו ל’ווייז’ כל כמה דקות ‘משטרה, משטרה’. אבל לתדהמת השוטרים הנהגים הזדרזו לדווח: ‘לא נכון, לא נכון’. אנו מאוד סומכים על הקהילה שלנו. רשת  ABC בלוס אנג’לס הרימה מסוק ובדקה אם הקהילה שלנו מדווחת דיווחי אמת על תאונות. אחרי ארבעה ימים הם שבו אלינו והודיעו: ‘כן, הנהגים מדווחים דיווחי אמת’.”

אורי לוין הוסיף כי הפוטנציאל של “ווייז” עצום. “יש יותר ממיליארד כלי רכב בעולם”, אמר. “יש לנו 150 אלף מצטרפים חדשים מידי יום. יש לנו עוד מרחב גדול להתפתח בו”.

חשוב לו מאוד, ולדעתו חשוב לכל יזם, שהחברה שהוא מקים תהיה מקום עבודה שכיף לעבוד בו. “אקזיט לא מניע יזם אמיתי, אלא דחף עצום לשנות. אם אתה הולך לישון עם רעיון ובבוקר הרעיון עדיין מציק לך – לך על זה. אבל אתה צריך תשוקה והרבה נכונות להקרבה”, אמר. “זו רכבת שדים ומי שלא אוהב רכבת שדים – שלא יעלה על רכבת היזמות. גם מי שאין לו חלום בשנה הראשונה ולא הצליח לגייס כסף בשנה הראשונה – לא יצליח. המשקיעים מחליטים אחרי חמש דקות אז תתחילו בנקודה הכי חזקה שלכם”, המליץ לסטודנטים. “תתמקדו במטרה אחת, תעשו את השגיאות שלכם מהר וכך תלמדו לתקנן תוך כדי נסיעה”.

כאשר נשאל מה הדבר שריגש אותו ביותר, אמר: “כשבתי אמרה לי שאני האבא הכי טוב בעולם כי אני מגשים חלומות”.

בתמונה: אורי לוין בכנס היזמות בטכניון. צילום: שיצו צלמים, דוברות הטכניון