הטכניון מציג: קורס ראשון בשפה הערבית במסגרת “קורסרה”

77“קורסרה” מציעה חינם מאות קורסים אקדמיים מקוונים, וזהו שיתוף פעולה ראשון בינה לבין הטכניון

הטכניון הצטרף לרשת החינוכית “קורסרה” (Coursera.org), והוא מציע את הקורס הראשון של הרשת בשפה הערבית: ננו-טכנולוגיה וננו-חיישנים. מרצה: פרופסור חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית.

מייסדי קורסרה הם דפנה קולר ואנדרו נג מהפקולטה למדעי המחשב באוניברסיטת סטנפורד. קולר, ילידת ירושלים (1968), נכללה השנה יחד עם פרופסור נג, ברשימת 100 האנשים המשפיעים בעולם של העיתון “טיים”.

בהרצאתה בטכניון אמרה פרופסור קולר כי היא שמחה מאוד על הצטרפותו של הטכניון לרשת של “קורסרה”, שהוקמה במטרה להנגיש את ההשכלה הגבוהה לכלל אוכלוסיית העולם. “השאיפה שלנו היא ליצור חינוך ללא גבולות, ולהפוך את ההשכלה הגבוהה מפריבילגיה של מתי מעט לנחלת הכלל,” אמרה.

הקורסים המקוונים הראשונים של “קורסרה” עלו לאוויר באפריל 2012, וכיום רשומים בקורסים שלה כמעט ארבעה מיליון סטודנטים. “הערכנו שלכל אחד מהקורסים יירשמו כמה אלפי סטודנטים, אבל תוך כמה שבועות היו לנו כמאה אלף סטודנטים בכל קורס. במודל האקדמי הרגיל, כדי להגיע לכל כך הרבה סטודנטים, המרצה צריך ללמד את הקורס שלו במשך 250 שנה,”  הדגישה.

פרופסור קולר הציגה בטכניון את המודל הפדגוגי של קורסרה, שצמח בהדרגה מתוך הקורסים שהיא מלמדת בסטנפורד. “הגישה שלנו שוברת את הקירות של כיתת הלימוד. השיעורים המקוונים בנויים במקטעים קצרים יחסית, נוחים לעיכול,  וכוללים תירגול ומשוב. הלמידה הופכת למעין משחק מחשב, שבו ניתן לסטודנט תפקיד פעיל מאוד – בניגוד למצבו בכיתה המסורתית. הם פותחים למרצה חלון חדש לתקשורת עם הסטודנטים, והופכים אותו מ’שדרן מידע’ לדמות המתקשרת באופן תמידי עם הסטודנטים. “אנחנו בודקים את עצמנו בקפידה, וברור לנו כיום ששיטת הלמידה הזאת משפרת באופן דרסטי את רמת ההבנה ואת ציוניהם של הסטודנטים. בסופו של הקורס מקבל כל סטודנט תעודה מן המוסד האקדמי שסיפק את הקורס.”

פרופסור קולר הדגישה כי קורסרה היא פלטפורמה אינטרנטית ולא ספק תוכן. “לתוכן אחראיות השותפות שלנו (האוניברסיטאות) בלבד, ואנחנו יכולים לכל היותר לייעץ להן מבחינה טכנית ופדגוגית. בתחילת הדרך העלינו קורסים רבים בתחום ההומאני – מיתולוגיה יוונית ורומית, מבוא לגיטרה, ההיסטוריה של העולם ועוד – אבל כיום יש לנו קורסים כמעט בכל תחום.”

פרופסור דניאל לוין, עוזר המשנה הבכיר לקידום ההוראה בטכניון, אמר כי הצטרפותו של הטכניון ליוזמת קורסרה “תעניק לנו הזדמנויות לתרום לחברה, וכמו כן תשפר את ההוראה בתוך הקמפוס.” הוא סיפר על נסיונו בהוראה מקוונת, המסייעת למרצה להגביר את רמת המעורבות של הסטודנטים בשיעור ואת הבנתם את החומר. “באחד הקורסים הספציפיים שלי, השימוש בהוראה מקוונת שיפר את הציון הממוצע מ-71 ל-79,” אמר. “אין לי ספק ששינוי הגישה מחייב השקעה רבה מצד המרצים והסטודנטים, אבל ההשקעה הזאת משתלמת בהחלט כי היא משפרת באופן דרסטי את רמת ההוראה.”

בתמונה: פרופסור דפנה קולר בטכניון. צילום: שיצו שרותי צילום, דוברות הטכניון