איגור פודולסקי מהטכניון זכה במקום הראשון באולימפיאדת רובוטיקה בארה”ב

63המהנדס שבחר ללמוד הוראת טכנולוגיה ומדעים בתכנית “מבטים” וללמד בבית ספר ייחודי

המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון עשתה זאת שוב – Eddy, הרובוט שלה, חזר מאולימפיאדת הרובוטיקה בארה”ב עם מדלית זהב והמפעיל שלו, איגור פודולסקי, קיבל מדלית זהב נוספת באולימפיאדת הידע ברובוטיקה. לפני שנה זכתה משלחת של המחלקה בפרס “הרובוט האנושי הטוב ביותר” על הרובוט המלצר שפיתחה, וחבריה הציגו אותו בפני הנשיא ברק אובמה בביקורו האחרון בישראל. את שני הפרוייקטים מנחה פרופסור איגור ורנר.

הפעם זכה איגור פודולסקי במשימה מיוחדת לרובוט הולך, אשר הלך לאורך מסלולים מוגדרים.  אכן, הישג נאה, אבל על הישגו הנוסף של איגור ראוי יותר להרחיב את הדיבור. למרות שהוא בוגר הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון ושירת כקצין בצה”ל ביחידת הניסויים של זרוע היבשה, הוא בחר להקדיש עצמו להוראה ולוותר על שכר ותנאים מפתים בתעשיית ההי-טק. לשם כך הוא לומד בתכנית המיוחדת “מבטים” שהוקמה ביוזמת דיקנית המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון, פרופסור אורית חזן. במקביל ללימודיו איגור כבר עובד מזה כשנתיים בבית ספר תיכון ייחודי המתמחה בילדים עם קשיי קשב וריכוז. הוא מלמד אותם מתמטיקה, פיסיקה ובשנה הבאה הוא מקוה להכניס לימודי רובוטיקה לתכנית הלימודים. גם בעת שירותו הצבאי לא זנח איגור את חזון ההוראה שלו ומצא זמן ללמד בהתנדבות תלמידי תיכון ברמלה – מתמטיקה, פיסיקה ואנגלית.

החינוך כמו זורם בעורקיו. הוא עלה עם משפחתו מרוסיה בשנת 1990, גדל במעלות, סיים שם בהצטיינות את לימודיו בתיכון במגמת אלקטרוניקה ומחשבים ולמד בטכניון כעתודאי. כשהשתחרר מצה”ל לא שם תרמיל על גבו ולא יצא לטרקים בדרום אמריקה, אלא שב והתיישב על ספסל הלימודים בטכניון.

“חבר סיפר לי על תכנית ‘מבטים’ של המחלקה לחינוך למדע וטכנולוגיה, המאפשרת לבוגרי הטכניון לעשות, במלגה מלאה – תואר נוסף בהוראת הטכנולוגיה והמדעים”, הוא מספר. “התכנית כוללת גם תעודת הוראה וניתן לסיימה בתוך שנתיים. במסגרת זו יצאתי עם פרופסור ורנר לאולימפיאדת הרובוטיקה שהתקיימה בטריניטי קולג’ בהארטפורד, קונטיקט”.

מדוע בחרת במסלול ההוראה ולא פנית לתעשיית ההי-טק?

“זו עדיין אופציה אך אני נהנה מההוראה והיא מביאה לי סיפוק רב. זה לא קל, אבל מאתגר”.

זה בא מתוך אידיאליזם?

“אני רואה בכך חשיבות רבה. זהו אתגר שלא מתאים לכל אחד. צריך הרבה סבלנות. אפילו התלמידים שלי שואלים אותי לפעמים מאין יש לי סבלנות אליהם. הם נהדרים. תלמיד אחד שלי עשוי להיות בעתיד מדען מבריק, אם יתגבר על ליקויי הלמידה שלו. אני מקווה לבחון, בעזרת פרופסור ורנר, אם רובוטים יכולים לתת מענה לבעיות קשב וריכוז”.

ב”מבטים” הוא לומד קורסים כלליים של הוראה, פסיכולוגיה חינוכית, שיטות ומיומנויות הוראה ושיטות הוראה ספציפיות לתחום התמחותו בהוראת הטכנולוגיה-מכונות. “אף אחד לא בא ל’מבטים’ על מנת לשפר את משכורתו”, הוא מחייך. “אבל זו הנאה צרופה. אלה לא הלימודים הרגילים בטכניון. יש המון פתיחות, החומר מתעדכן כל העת, אנו נפגשים עם מורים ותלמידים ומנסים למצוא פתרונות לבעיותיהם. בימים אלה התחלנו לעבוד עם בית הספר ‘בסמ”ת’ המתחדש בחיפה. נוצר קשר מחודש איתו, וסטודנטים מהמחלקה שלנו בטכניון מגיעים ללמד שם. גם התלמידים מגיעים עם מוריהם למעבדת הטכנולוגיה של המחלקה, לעבודה מעשית. כולם מדברים בזמן האחרון על חשיבות החינוך הטכנולוגי. אנחנו מיישמים זאת בשטח”.

בתמונה: איגור פודולסקי (מימין) עם מתחרה אמריקני באולימפיאדת הרובוטיקה. צילום: דוברות הטכניון