פרס הארווי היוקרתי של הטכניון לפרופסורים אלי יבלונוביץ ואריק לנדר

46 פרס הארווי היוקרתי של הטכניון יוענק בסוף החודש לפרופסורים אלי יבלונוביץ ואריק לנדר.

פרופסור יבלונוביץ מאוניברסיטת ברקלי בקליפורניה מקבל את הפרס בתחום המדע והטכנולוגיה כהכרה על תגליותיו החלוציות בתחומי הפוטוניקה, האופטואלקטרוניקה, וחצאי מוליכים. מחקריו פורצי הדרך ורבי ההשפעה משלבים תובנות פיזיקליות עמוקות עם גישה יישומית טכנולוגית ומתפרשות על מגוון נרחב של תחומים. הוא ייסד את תחום הגבישים הפוטוניים והנדסת פער פס פוטוני, ברמה העקרונית והניסיונית כאחד, ותרם תרומות חלוציות למחקר ופיתוח בתחום תאים פוטו-וולטאיים וכן בתכנון ושפור בצועים של לייזרים מבוססי חצאי מוליכים.

פרופסור לנדר מאוניברסיטת הארוורד ו-MIT מקבל את הפרס בתחום הרפואה כהכרה על תרומתו ההיסטורית לתחום הגנומיקה, בהיותו הכח היוזם והמוביל את רוב התגליות העיקריות בתחום זה. הוא תרם תרומות מרכזיות לפיתוח שיטות לחקר המידע הגנטי והוביל את הפיתוח של כלים חישוביים למיפוי גנטי, זיהוי גנים ואלמנטים פונקציונליים בגנום. פרופ’ לנדר הינו חלוץ בשימוש במידע הגנומי לפתירת מגוון של בעיות רפואיות וביולוגיות, לרבות מחלת הסרטן.

פרס הארווי ניתן לראשונה בשנת 1972, מהקרן שהוקמה על ידי ליאו מ. הארווי ז”ל מלוס אנג’לס, על מנת להכיר בתרומות גדולות לקידום האנושות בתחומי המדע והטכנולוגיה, בריאות האדם וקידום השלום במזה”ת. מפירותיה מוענקים כל שנה פרסים בשווי 75,000$ לכל זוכה.

בין זוכי פרס הארווי היוקרתי מדענים מארה”ב, בריטניה, רוסיה, שוודיה, צרפת, וישראל. ביניהם זוכה פרס נובל מיכאיל גורבצ’וב, מנהיג בריה”מ לשעבר, לו הוענק הפרס בגין פעילותו לצמצום מתחים אזוריים; פרופסור ברט סאקמן שזכה בפרס נובל ברפואה, פרופסור פייר ג’יל דן-ג’ן, אשר זכה בפרס נובל בפיסיקה, פרופסור’ אדוארד טלר עבור תגליותיו בפיסיקת מצב מוצק, אטומית וגרעינית ופרופסור ויליאם ג’. קופף על המצאת הכלייה המלאכותית.

הצעות למועמדויות לפרס הארווי מתקבלות ממדענים מובילים ואישים בישראל ובעולם. חתני הפרס נבחרים על יד וועדת פרס הארווי בתהליך קפדני, בטכניון.

בתמונה: פרופסור אלי יבלונוביץ (למעלה) ופרופסור אריק לנדר (למטה).