נשיא הטכניון נבחר לתקופת כהונה שניה

43סנט הטכניון בחר ברוב גדול (92 בעד, 2 נגד ו-2 נמנעים) בנשיא המכהן, פרופסור פרץ לביא, לתקופת כהונה שניה של ארבע שנים. אתמול אישר את הבחירה, פה אחד, הוועד המנהל של המוסד. הבחירה צריכה לעבור את אשרור הקורטוריון (מועצת המנהלים), שיתכנס בחודש יוני הקרוב.

בתקופת כהונתו הראשונה של פרופסור לביא (בשנים 2009-2013) הוא הציב בראש סולם העדיפויות את נושא גיוסם של חברי סגל חדשים, שהם הנכס החשוב ביותר של כל אוניברסיטה, ואת גיוס המשאבים הנחוצים לקליטתם המיטבית בטכניון. מראשית כהונתו כנשיא ועד סוף 2013 גויסו ויגויסו 130 חברי סגל חדשים, והמספר הכולל של חברי הסגל יגדל מ-533 ל-564.

יעד שני של פרופסור לביא היה שינוי אווירת הלימודים בקמפוס ושינוי דימוי הטכניון כמוסד נוקשה אשר איננו “מתחשב” בסטודנטים שלו.  “אנו נמצאים כעת בעיצומו של התהליך, ואצביע על מספר פעולות בהן נקטנו עד כה בכדי להשיג מטרה זאת”, אמר נשיא הטכניון. “ראשית, המשכנו ואף הרחבנו את התוכנית ‘התחלה טובה’ שמטרתה להקל על ‘הלם’ השנה הראשונה בטכניון, במיוחד על ידי שיפור הוראת המתמטיקה.  שנית, בשיתוף פעולה עם אגודת הסטודנטים, נעשו מספר צעדים משמעותיים על מנת לשפר את השירות לסטודנטים, כמו שקיפות רבה יותר בנושא ציוני הבחינות, הנהגת תקנות מחייבות לגבי הזמן המקסימאלי להחזרת בחינות ופרסום הציונים, ומתן הקלות משמעותיות בנושא הבחינות למשרתי מילואים ולסטודנטים/יות בתהליכי הורות.  כמו כן, החלנו בשדרוג ושיפוץ של מתקני הוראה במרבית הפקולטות, לרווחתם של הסטודנטים. תכנית ‘קמפוס תוסס’ עודדה את הסטודנטים להעשרה ולגיוון תרבות הפנאי בקמפוס. בימים אלה ממש עלתה לאתר הטכניון מפה אינטראקטיבית המציגה מדי יום ביומו את מגוון האפשרויות של חיי חברה בקמפוס”. פרופסור לביא ציין את “פרס ינאי” – פרס אישי לחברי סגל אשר הצטיינו באופן מיוחד בחינוך סטודנטים ואת הקמת כפר המשתלמים המאוכלס על ידי סטודנטים ללימודים מתקדמים, בעלי משפחות.

בתקופת כהונתו הראשונה של פרופסור לביא נרשם גידול משמעותי בקרנות המחקר ובהכנסות מקניין רוחני, מ-7 מיליון דולר בשנת 2008 ל-21 מיליון דולר בשנת 2012. לעידוד מסחור הקניין הרוחני הוקמו קרן השקעות בחברות טכניוניות וקרן למימון מחקרי נבט.

פרופסור לביא הדגיש את הזכייה, בשיתוף עם אוניברסיטת קורנל, בתחרות הבינלאומית של עיריית ני-יורק להקמת מכון למחקר מדעי-הנדסי יישומי בלב מנהטן. לדבריו, הזכייה בתחרות, בה השתתפו למעלה מ-40 אוניברסיטאות מובילות מארה”ב ומרחבי העולם, מיקדה את תשומת הלב של העולם האקדמי כולו בטכניון ובהישגיו.

גיוס חברי סגל מעולים יעמוד בראש מעייניו של פרופסור לביא גם בתקופת כהונתו השנייה. “איכות הטכניון ומעמדו בעתיד יקבעו בראש ובראשונה על ידי איכות חברי הסגל שלו”, אמר.

נשיא הטכניון הוסיף כי בארבע השנים הבאות ימשיך בפיתוח מרכזי המחקר הבינתחומיים, וזאת בנוסף להקמתם של מרכזי המצויינות בהם זכה הטכניון בתחרות הארצית של המועצה להשכלה גבוהה. כן תמשך תנופת הפיתוח של הפעילות הבינלאומית בקמפוס בחיפה. “לצורך כך יצרנו מסגרת חדשה – ‘טכניון בינאומי’, אשר מאחדת את כל הגורמים בטכניון הקשורים בפעילות הבינלאומית”, אמר. “בארבע השנים הבאות נפעל להגדלת מספר הפוסט-דוקטורנטים ותלמידי המוסמכים וההסמכה הזרים הקמפוס, תוך הקפדה דקדקנית, כפי שעשינו עד כה, להבטיח את רמתם האקדמית”.

בתמונה: פרופסור פרץ לביא