לראשונה בתולדותיו: הטכניון יחל ללמד בשפה הרוסית

לאחר שנה ראשונה (FRESHMAN YEAR) בשפה הרוסית, ימשיכו המשתתפים ללמוד בשפה העברית

בספטמבר השנה ישיק הטכניון תכנית ייחודית וראשונה מסוגה בשפה הרוסית. מטרתה של התכנית –  “שנה ראשונה בהנדסה ומדעים ברוסית” –  לאתר ולהביא לטכניון בוגרי תיכון מצטיינים ממדינות חבר העמים. הלימודים בשנה הראשונה יהיו בשפה הרוסית, תוך לימוד אינטנסיבי של השפה העברית, מתוך מטרה לשלב אותם בפקולטות הרגילות של הטכניון החל מהשנה השנייה, בלימודים בעברית, ביחד עם הסטודנטים הישראלים.

אריאל גבע, מנהל בית הספר הבינלאומי של הטכניון , אמר כי זה למעשה מודל של “שנת בסיס”, אשר מכין את הסטודנטים להשתלבות מלאה בטכניון לאחר השנה הראשונה. בית הספר הבינלאומי לימד, עד כה, תכנית לתואר ראשון מלא ושנה ראשונה בשפה האנגלית.

התכנית הייחודית מושקת בשותפות עם ארגון “נתיב”, הפרוס ברוסיה, אוקראינה, מולדובה, מדינות באלטיות, אסיה וקווקז. לארגון מרכזי תרבות ישראליים ב-11 ערים מרכזיות. התכנית נתמכת ע”י ארגון “מסע” שהינו פרויקט משותף לממשלת ישראל ולסוכנות היהודית המחזק את הקשר של צעירי התפוצות עם ישראל, באמצעות הבאתם לחוויה ישראלית בת כחצי שנה עד שנה בכ- 200 מסלולי לימוד, התנדבות או התמחות מקצועית.

בהתאם לתנאי הקבלה של בית הספר הבינלאומי, ילמדו כל הסטודנטים במכינה קדם אקדמית במשך  16 שבועות שתועבר על ידי המרכז ללימודים קדם אקדמיים של הטכניון, אשר אותה יצטרכו להשלים ולעמוד בדרישות המקובלות במכינה של בית הספר הבינלאומי של הטכניון. פרופ’ אמנון כץ, המנהל האקדמי של התכנית, הדגיש  שהניסיון מוכיח כי סטודנטים אשר לוקחים חלק בתקופת ההכשרה במכינה, הם בעלי סיכוי גדול יותר להצטיינות ולסיום לימודי ההנדסה שלהם. לדבריו, תקופת ההכשרה מבטיחה “נחיתה חלקה” של הסטודנטים בטכניון והיא מהווה גם מנגנון סינון מצויין.

לאחר סיום תקופת ההכנה, ילמדו הסטודנטים שני סמסטרים טכניונים  בתוכנית הכוללת ארבעה מקצועות מדעיים בסיסים, המשותפים לכלל הפקולטות בטכניון. בנוסף, יינתן לסטודנטים קורס בהיסטוריה של המזרח התיכון כדי שישיגו הבנה טובה יותר של ישראל וסביבתה והם ישתתפו באולפן לעברית. התכנית של האולפן בעברית נבנתה בשיתוף עם המחלקה ללימודים הומניסטים ואמנויות בטכניון ונמצאת תחת פיקוחה.

פרופ’ ארנון בנטור, ראש בית הספר הבינלאומי של הטכניון, הוסיף כי  “התוכנית ברוסית מבוססת על ההצלחה של תכנית דומה באנגלית הפועלת בטכניון מזה מספר שנים ובה משתתפים בהצלחה סטודנטים מצטיינים מרחבי העולם, מחציתם ממדינות מפותחות ומחציתם  ממדינות מתפתחות כדוגמת סין והודו.”