יום עיון להיסטוריה של מדעי הנוירולוגיה נערך בטכניון: “אין כיום תחליף לטיפול בדיכאון באמצעות שוק חשמלי”

פרופסור אהוד קליין: “הטיפול החשמלי נמצא יעיל אצל 50% מהמטופלים שאינם מגיבים לתרופות”

“הטיפול במחלות פסיכיאטריות באמצעות ECT הוא טיפול שיעילותו מוכחת, גם אם איננו מבינים את פעולתו.” כך אמר פרופסור אהוד קליין בהרצאה ביום עיון להסטוריה של מדעי הנוירולוגיה שנערך בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון.

פרופסור קליין, חבר סגל בפקולטה ומנהל החטיבה הפסיכיאטרית במרכז הרפואי רמב”ם, אמר כי טיפולי ECT  (נזעי חשמל) נתונים למתקפה תקשורתית וציבורית של ערוצי מדיה ותנועות אנטי-פסיכיאטריות. “ההתנגדות הזו נובעת בעיקרה מכך שבתחילת הדרך – לפני כשמונים שנה – אלה אכן היו טיפולים אכזריים, שבוצעו בכפייה במטופלים ערים, ללא הסכמת המטופל ומבלי שיוסבר לו מה הוא עומד לעבור. זה הרקע לסרטים כמו ‘פרנסיס’ ו’קן הקוקיה’, ולספרים כמו ‘פעמון הזכוכית’, שהציגו את חוסר האונים של המטופלים ואת אטימותו של הממסד הרפואי, כמו גם את העובדה שהטיפול בשוֹק חשמלי שימש לא רק לשיפור מצבם של חולי נפש אלא גם להשתקה של גורמים שהפריעו לסדר החברתי. ההתייחסות הביקורתית הזו השפיעה משמעותית על דעת הקהל, ורבים עדיין סבורים כיום כי טיפולים אלה מהווים שיטת דיכוי פרימיטיבית ואלימה.

“עם זאת, בעקבות שינויים שהתרחשו מאז אמצע המאה הקודמת, הטיפולים האלה מבוצעים כיום בהרדמה מלאה, תוך הרפיית שרירים, ומותנים בהסכמתו המפורשת של המטופל. אלה טיפולים בטוחים, עם תופעות לוואי מועטות, בעיקר פגיעה חולפת בזיכרון, והם מבוצעים רק במקרים של דיכאון עמוק, ולא לפני שמוצו כל האלטרנטיבות התרופתיות.”

פרופסור קליין ציין כי בארה”ב לבדה מבוצעים כ-100 אלף טיפולי ECT בשנה – רובם במטופלים הסובלים מדיכאון – לאחר שהטיפול התרופתי כשל. בישראל מבוצעים כ-4,000 טיפולים כאלה בשנה. “הטיפול החשמלי נמצא יעיל בטיפול בדיכאון ב-50% מהחולים שאינם מגיבים לתרופות, וכאמור – יעילותם הוכחה מעל לכל ספק, וכיום  עדיין אין להם תחליף.”

הרצאתו של פרופסור קליין התקיימה במסגרת יום העיון ה-11 להיסטוריה של מדעי הנוירולוגיה. ימי עיון אלה נערכים בראשותו של פרופסור משה פיינסוד בתחילת ינואר מדי שנה. בין הנושאים שנדונו ביום העיון: “הפרדוקס העצוב של החינוך לחשיבה”, “באך כמתמטיקאי המופשט, האוונגליסט החמישי והנואם הנרגש”, ו”אמת ודמיון בזכרונות ילדות על התעללות מינית”.