הטכניון פתח קורס מקוון ראשון מסוגו בארץ באתיקה של המחקר

הטכניון פתח קורס מקוון ראשון מסוגו בארץ באתיקה של המחקר כמקצוע חובה לכל הסטודנטים הלומדים לתארים גבוהים והעוסקים במחקר.

בעשור האחרון הולך וגובר הצורך לעסוק באתיקה של המחקר בעולם האקדמי. הצורך הזה נובע, בין היתר, מהמפגש שחל במחקר המדעי בין גורמים בעלי ענינים מנוגדים כמו גורמי מימון, גורמים מסחריים, מדיניות מוסדות המחקר והדרישה לפרסומים לצורך קידום מקצועי. עדות לנחיצות העיסוק באתיקה במחקר באה לידי ביטוי בפרסום הרב לו זוכים מקרים של התנהגות בלתי הולמת אצל חלק מהחוקרים. אוניברסיטאות רבות בעולם עוסקות בכתיבת תקנונים המגדירים כללי התנהגות מחמירים ומחייבים עבור כל העוסקים במדע ובמחקר. במקביל, מתחזקת המודעות, שלא די בכתיבת תקנונים אתיים, אלא חובה גם לפעול להכשרתם ולחינוכם של חוקרים צעירים.

לאור כל זאת, פרופ’ הלל פרת, דיקן בית הספר ללימודי מוסמכים בטכניון, קידם לאחרונה יוזמה בה כל הסטודנטים הלומדים לתארים גבוהים בטכניון ישתתפו בקורס מקוון בנושא אתיקה של המחקר. התכנים שבאתר הקורס נערכו ועובדו על ידי ד”ר אסתר בן-זקן ופרופסור משנה מירי ברק מהמחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים. זהו הקורס הראשון והיחיד בארץ הניתן במסגרת דרישות החובה לסטודנטים הלומדים לתארים גבוהים.

מטרות הקורס:

* הבחנה בין המושגים אתיקה, מוסר ויושרה והבנת הצורך בהתנהגות הולמת במחקר.

* הכרות עם תקנון הטכניון להתנהגות ראויה במחקר ולניגוד עניינים במחקר.

* הכרות עם כללי אתיקה בתחומי מחקר שונים (כגון רפואה, חינוך ומתמטיקה).

* הכרות עם החוקים והתקנות לגבי ביצוע מחקרים בבני אדם ובעלי חיים בישראל.

* הבנת הצורך בשמירה על זכויות יוצרים וקניין רוחני של מחברים.

הקורס המקוון נפתח באוקטובר 2012 במערכת Moodle של הטכניון. הוא נלמד באופן עצמאי – בכל זמן, מכל מקום ובהתאם לקצב הלמידה של כל סטודנט. הקורס כולל שבע יחידות, כאשר כל אחת מציגה שאלה הקשורה לסוגיה מסוימת באתיקה של המחקר. התשובות לכל השאלות מתבהרות לאחר קריאה מעמיקה של התכנים המוצגים בכל יחידה. היחידות כוללות קטעי טקסט המסכמים את עיקרי הדברים וקישורים לאתרים רלוונטיים. הקישורים כוללים מאמרים עדכניים, מסמכים מאוניברסיטאות אחרות, סרטוני וידאו וכתבות עיתונאיות.

בדומה לשיטת הלימוד, גם שיטת ההערכה בקורס נעשית באופן מקוון. המבחן נפתח במועדים קבועים באופן אוטומטי וכל הסטודנטים הרשומים לקורס יוכלו לבצע אותו בלחיצה על קישור מתאים (מתוך אתר הקורס). המבחן כולל 21 שאלות רב ברירה המוצגות לכל נבחן באופן אקראי מתוך מאגר שאלות. כדי לקבל ציון עובר, הסטודנטים צריכים לענות נכונה לכל הפחות על 20 שאלות. סטודנטים שיכשלו בניסיון הראשון, יוכלו לבצע את המבחן במועדים עוקבים שיפורסמו בתחילת כל סמסטר.

כיום רשומים לקורס יותר מ-400 סטודנטים, אך חובת המבחן תחל רק על סטודנטים הנרשמים החל מסמסטר אביב תשע”ג.

להקמתו ולהפעלתו של הקורס שותפים ארבעה גופים בטכניון: בית הספר ללימודי מוסמכים, המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים, המרכז לקידום ההוראה ומרכז המחשבים.