הטכניון ומכון אמי”ת מקימים חברה חדשה למסחור טכנולוגיות תאי-גזע

הטכניון ומכון אמי”ת (Alfred Mann Institute at the Technion – AMIT) הקימו חברה חדשה למסחור טכנולוגיות תאי גזע שפותחו בעשור האחרון  במעבדת המחקר של פרופ’ יוסף איצקוביץ-אלדור מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט. פרופסור איצקוביץ’-אלדור הוא מהחלוצים והמובילים העולמיים בתחום תאי הגזע.

החברה, Accellta, תשווק טכנולוגיות ושיטות שיסייעו לחברות מסחריות ולמעבדות מחקר לגדל תאי גזע בצורה מהירה, הומוגנית, איכותית וחסכונית יותר. הטכנולוגיות פורצות-הדרך, שפותחו על ידי פרופ’ איצקוביץ-אלדור ודר’ מיכל עמית מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, מאפשרות, בנוסף, לבצע מניפולציה גנטית בתאי הגזע, פעולה החשובה במיוחד לפיתוח טיפולים מבוססי תאי–גזע ולפיתוח של מודלים למחלות. כיום מתבצעת פעולה זו ביעילות נמוכה. בעתיד תעסוק החברה ברפואה רגנרטיבית ובפיתוח טיפולים מבוססי תאי-גזע למחלות חשוכות מרפא.

פרופ’ איצקוביץ-אלדור, מנהל אגף נשים ומיילדות ברמב”ם ומנהל מרכז המצויינות לחקר תאי גזע  בטכניון, הוא אחד ממייסדי המחקר העולמי בתחום זה. בשנת 1998 היה שותף לבידוד תאי הגזע העובריים האנושיים הראשונים, יחד עם פרופ’ תומפסון מאוניברסיטת וויסקונסין בארה”ב, הישג שמוגדר כאחת מפריצות הדרך המדעיות החשובות ברפואה. באותה שנה הקים פרופ’ איצקוביץ-אלדור בפקולטה לרפואה של הטכניון את מעבדת המחקר הראשונה בישראל העוסקת בתאי גזע עובריים אנושיים והוא בעל מספר הפרסומים הגדול בעולם בנושא זה.

מאז 1998 פיתחו פרופ’ איצקוביץ-אלדור ודר’ מיכל עמית, חוקרת בכירה במרכז לחקר תאי גזע בטכניון, שיטות מתקדמות לגידול התאים על מצעים מוגדרים ללא מרכיבי חיה. כמו כן פיתחו  שיטות חדישות להליכי גימלון (scale-up) של התאים, למניפולציה גנטית ולהתמיינות מבוקרת של התאים לסוגי תאים רצויים היכולים לשמש בסיס לגילוי ולבדיקה של תרופות חדשות. הטכניון השקיע בפורטפוליו רחב של פטנטים המגנים על שיטות אלו.

Accellta תפעל בשוק תאי- הגזע העולמי, המוערך ביותר משני  מיליארד דולר לשנה וצומח בקצב דו-ספרתי. את רובו המכריע של השוק מהווים מוצרים ושירותים למחקר ופיתוח של תאי גזע, זאת בשל העובדה שמרבית הטכנולוגיות מצויות בשלבי מחקר ופיתוח ועדיין אינן מאושרות לשימוש קליני בבני-אדם. שוק תאי הגזע צפוי לנסוק בשנים הקרובות, עם אישורם של טיפולים רפואיים הנמצאים כיום בניסויים קליניים.

מכון אלפרד מאן בטכניון – אמי”ת, פעיל משנת 2006 בפיתוח ומסחור טכנולוגיות רפואיות פרי פיתוחם של חוקרי הטכניון. המכון הוקם ביוזמתו של המיליארדר האמריקני, ד”ר אלפרד מאן, אשר משמש כיו”ר מועצת המנהלים שלו ומממן את פעילותו. בנוסף  ל- Accellta , מתנהלים באמי”ת עוד ארבעה פרויקטים, שלושה מתוכם הפכו לחברות הזנק.

לדברי פרופ’ איצקוביץ “פעילות החברה תאפשר ליישם בתעשייה ובקליניקה מחקר ופיתוח ייחודי שהבשיל לאחרונה לכדי שיטות מהמתקדמות בעולם לגידול תאי גזע פלוריפוטנטיים שמקורם בביציות מופרות (תאי גזע עובריים) או בתאים שנלקחו מתאי מבוגר (תאי גזע מושרים). תאים אלו יכולים להתמיין ולהתפתח לכל תא ורקמה בגוף האדם. הטכנולוגיות החדשות תשמשנה גם כפלטפורמה לייצור חלבונים ונוגדנים לפיתוח תרופות למגוון רחב של מחלות. החברה החלה כבר בשיתופי פעולה עם מספר חברות בינלאומיות.”