הטכניון רכש מיקרוסקופ אלקטרונים סורק המשוכלל בארץ

16ישרת חוקרים מכל האוניברסיטאות, כמו גם עובדי התעשייה עתירת הידע

הטכניון רכש מיקרוסקופ אלקטרונים סורק המשוכלל בארץ, בעלות של 1.3 מיליון דולר. דיקן הפקולטה למדע ולהנדסה של חומרים, פרופסור וויין קפלן, אמר כי מדובר בתרומה גדולה לתהליך הלמידה בכל הרמות, וכי המיקרוסקופ ישרת את כל החוקרים בארץ, כמו גם את עובדי התעשיה עתירת הידע.

המיקרוסקופ הוא בעל גלאים משוכללים המאפשרים לא רק הפרדה טובה ביותר, אלא גם קבלת מידע ישיר על הרכב החומר והפגמים בו. יש לו תנור שהטמפרטורות בו מגיעות עד 1100 מעלות צלזיוס, דבר המאפשר לחוקר לעשות בתוכו תהליך ייצור ולאפיין אותו בוודאות, בלי צורך בניחוש. כך, למשל, הוא יכול לראות את תהליך ההתמצקות בתוך המיקרוסקופ, או לעקוב אחר שכבות של חומרים שאינן יציבות ובמשך הזמן מתפרקות. “בעזרת המיקרוסקופ החדיש אנו יכולים לעקוב אחר התהליך ולדעת כיצד למנוע את הפירוק או כיצד לנצל אותו”, מדגיש פרופסור קפלן. “כך פיתחנו, ביחד עם פרופסור גדי אייזנשטיין  מהפקולטה להנדסת חשמל, זכרונות חדשים עם יציבות ותחום עבודה שלא קיימים כיום, והם מבוססים על חלקיקי פלטינום זעירים בגודל של 4-5 ננומטר. אנו מייצרים את החלקיקים הללו בגודל ובצורה הרצויים לנו, על ידי כך שאנו עוקבים אחרי תהליך ההתפרקות של שכבה רציפה בתוך המיקרוסקופ. זה נותן לנו קריטריונים להנדסה שלא היו בידינו עד כה”.

ד”ר אלכס ברנר ומיכאל קלינה אחראים על התיפעול וההדרכה של המיקרוסקופ המשוכלל, המהווה חלק מהמרכז המשוכלל למיקרוסקופית אלקטרונים של הטכניון.

בתמונה: חונכים את המיקרוסקופ החדיש. מימין לשמאל: חתן פרס נובל בכימיה, פרופסור דן שכטמן, המשנה לנשיא הטכניון למחקר, פרופסור עודד שמואלי ופרופסור וויין קפלן. צילם: יואב בכר, דוברות הטכניון