הפקולטה לרפואה בטכניון מקימה מרכז למיקרוסקופיה וירטואלית והדמיה דיגיטלית

2הראשונה בישראל המשמשת למטרות חינוכיות

הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון מקימה מרכז למיקרוסקופיה וירטואלית והדמיה דיגיטלית, ובמסגרת זו רכשה מערכת סריקה מתקדמת – Pannoramic MIDI 3DHistech  שכבר פועלת כיום במרכז התשתיות הביו-רפואי (BCF) בפקולטה. פלטפורמה דיגיטלית זו תאפשר להכשיר ולבחון סטודנטים על אותו תכשיר במקומות שונים ובזמנים שונים. היא תסייע להוציא לדרך תוכניות לימוד-מרחוק (e-learning), שישתמשו בתמונות מיקרוסקופ דיגיטליות ברזולוציה גבוהה, בהוראת קורסים בהיסטולוגיה והיסטופתולוגיה.

דיקן הפקולטה, פרופסור אליעזר שלו, אמר כי מערכת זו – הראשונה בישראל המשמשת למטרות חינוכיות כאלה – תוביל לשינוי משמעותי באופן שבו נלמדים נושאים אלה. “הסטודנטים יוכלו להוריד את התמונות משרת מרכזי, לנווט בהן ולנתח אותן בלי שיזדקקו למיקרוסקופ אישי”, הדגיש. “למערכת זו של מיקרוסקופיה וירטואלית יש יתרונות כלכליים משמעותיים, מפני שלא יהיה עוד צורך בסטים אישיים של תכשירים או במיקרוסקופים אישיים בקורסים הללו”.

יתרון עתידי נוסף הוא השימוש במערכת למחקר ולרפואה-מרחוק (telemedicine). כיום מושקעים מאמצים רבים ברחבי העולם בפיתוח תוכנות לניתוח הדמיה לצרכי אבחון של סרטן והפרעות אחרות באמצעות מערכות מיקרוסקופיה וירטואלית, כמו המערכת שנרכשה על ידי הפקולטה לרפואה בטכניון. בנוסף לכך, אפשר לשלוח את תמונות המיקרוסקופייה הווירטואלית  לכל מקום בעולם, במסגרת שיתופי פעולה ברפואה-מרחוק. כך תתאפשר קבלה של חוות דעת נוספת מכל מקום בעולם באבחון של רקמות פתולוגיות.

“רכישתה של מערכת המיקרוסקופיה הווירטואלית מציבה את הפקולטה לרפואה בטכניון בחזית הלמידה-מרחוק, והיא צפויה להרחיב את יכולותיה עם הוספת רכיבים חדשים שיאפשרו לבצע מיקרוסקופייה פלורוסנטית ואנליזה אוטומטית”, אמר פרופסור שלו.

בתמונה: המרכז החדש. צילום: דוברות הטכניון