“ביצבץ 2000”, “אסנדר” ו”מכשפה על מטאטא” זכו בתחרות “טכנוראש” בטכניון

64שנים מהזוכים זכו גם בשנה שעברה

“ביצבץ 2000”, “אסנדר” ו”מכשפה על מטאטא” – אלה המתקנים הזוכים בתחרות “טכנוראש” שנערכה בטכניון, בסימן 100 שנה להנחת אבן הפינה לבניין ההסטורי שלו בהדר הכרמל.

המתחרים נדרשו השנה לבנות מתקן שיטפס על חבל, ישליך לקרקע “אבן פינה” במשקל של 260 גרם שתפגע במטרה שעל הקרקע, וימשיך עד ראש החבל. על המשתתפים בתחרות נאסר להשתמש במקור אנרגיה כימי או חשמלי.

המתחרים קיבלו ציון על הגובה המקסימלי, על מרחק פגיעת “אבן הפינה” מהמטרה, ועל יצירתיות בעיצוב המתקן וחזותו.

שלוש מהקבוצות המתחרות קיבלו יותר מ-90 נקודות מתוך ה-100 האפשריות, ובשל הפער הקטן בניקוד החליטו השופטים לחלק את שלושת הפרסים – ששווים הכולל 18 אלף ₪ – שווה בשווה בין שלוש הקבוצות.

בתחרות השתתפו גם תלמידי כיתות ז’-ח’ ממרכז רון ורדי בראשון לציון, בהנחיית ידידיה, אביו של רון ורדי. קבוצה מהמרכז השתתפה בשנה שעברה בטכנוראש, וזכתה במקום הרביעי.

הפרויקטים הזוכים:

“מכשפה על מטאטא”: ישי צימרמן, מסגר מקיבוץ עין חרוד, שזכה בשנה שעברה במקום השני בתחרות יחד עם בנו ונכדתו, והשנה התחרה עם חתנו רונן אצילי מרמת צבי. המתקן שלהם הורכב מ-12 בקבוקי קוקה-קולה, שבהם אוויר דחוס שהניע את המתקן באמצעות וסת לחץ ובוכנות שטיפסו על החבל. גל וירון, שני בניו של ישי צימרמן, השתתפו גם הם בתחרות, אך לא הגיעו למקומות הראשונים.

“אסנדר”: פלג הראל מקיבוץ גן שמואל בנה – יחד עם אביו ועם חברו יאיר טילינגר – ‘מתקן זוחל’, שנפתח ונסגר כאקורדיאון וכך טיפס על החבל. ‘אבן הפינה’ נגררה אחרי המתקן, ותוזמנה ליפול 2.5 דקות לאחר שיגור המתקן. פלג זכה כבר פעמיים בעבר בתחרות הטכנוראש.

“ביצבץ 2000”: אייל כהן (סטודנט להנדסת מכונות בטכניון) ומתן אוריין (תעשייה וניהול) בנו מתקן שנפל במרחק הקטן ביותר ממרכז המטרה – 21 סנטימטרים. אייל זכה בשנה שעברה במקום הראשון בתחרות הטכנוראש (היו-יו הגבוה בעולם). מתן ואייל הם חברים מאז כיתה ט’, ולדבריהם הם מאזנים זה את זה – “כל פעם שאחד מאיתנו נסחף, השני מוריד אותו לקרקע. המתקן הוא תוצר של העבודה המשותפת שלנו.” אביו של חברה של מתן, שהוא חרט, עזר בחריטה ובהרכבה המדויקת של המתקן, שהונע באמצעות שלושה בלוני-ענק.

תחרות “טכנוראש” נערכת בטכניון לזכרו של ההוגה והמייסד שלה, ניב-יה דורבן ז”ל. ניב-יה, סטודנט ובוגר מצטיין של הטכניון, היה קצין בצה”ל כאשר נרצח על ידי שודד ברחוב שקט בתל אביב בחודש מארס 2003. התחרות והפרסים ממומנים על ידי ד”ר רוברט שילמן (“ד”ר בוב” בפי כל), שהשתלם בטכניון.

בתמונה: הסבא ישי צימרמן (במרכז, במכנסים קצרים) עם קבוצתו ועם המתקן הזוכה – “מכשפה על מטאטא. צילום: שלמה שוהם, דוברות הטכניון