רובוט מלצר שפותח על ידי תלמידי חטיבת הביניים בהדרכת חוקרי הטכניון – זכה בתחרות בינלאומית בתואר “הרובוט הרגלי הטוב ביותר”

53רובוט מלצר אשר פותח על ידי תלמידי חטיבת הביניים בבית הספר עירוני ג’ בחיפה, בהדרכת חוקרי המחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון – זכה בתואר “הרובוט הרגלי הטוב ביותר” בתחרות בינלאומית אשר התקיימה בקונטיקט, ארה”ב.

הפרוייקט התבצע במסגרת עבודת הדוקטורט של דן קופרמן, אשר גייס לעזרתו את בנו עמית. דן החל דרכו המקצועית כהנדסאי אלקטרוניקה, בוגר בית הספר “בסמת”. הוא שירת חמש שנים בממר”ם ומאז הוא עובד בחברת המחשבים “ממורקס”. בהיותו בן 33 החל ללמוד בטכניון, בפקולטה להנדסת מכונות. כאשר הציג את פרוייקט הגמר שלו במוזיאון המדע “מדעטק”, פגש את פרופסור איגור ורנר מהמחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון. כאשר ראה את רצונו העז ללמד, הציע לו פרופסור ורנר לבוא למחלקתו. לאחר שנתיים החל דן ללמוד לקראת תואר שני במחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים. “עשיתי זאת בשביל הנפש והתרומה לקהילה, לא בשביל הפרנסה”, הוא אומר.

ממוצע ציוניו היה 97 ולכן קיבל את הצעת המנחה שלו, פרופסור ורנר, לעשות דוקטורט בנושא: “שימוש במודלים רובוטיים בהוראת מדע וטכנולוגיה”. הוא העמיד אתגר בפני תלמידיו בבית הספר עירוני ג’ בנוה שאנן בחיפה: “תבנו מערכת הדומה לזו הקיימת בטבע”.

“משנת 2000 מתקיימת בישראל תחרות ‘רובונר” – רובוטים מכבי אש”, מספר פרופסור ורנר. “התחרות היא פרי יוזמתו של סטודנט שלי לשעבר, היום דוקטור, אלי קולברג. הזוכים בתחרות זו נסעו לתחרות הבינלאומית בקונטיקט. לפני שלוש שנים נפתחה שם גם תחרות רובוט-מלצר, כאשר המשימה היא – לבנות רובוט אשר ישרת את הנכה בביתו, יגש למקרר, יקח אוכל ויגיש אותו לנכה. עליו להתגבר על מכשולים הנמצאים בדרכו. עד כה השתתפו בתחרות רובוטים-עגלה, כלומר: רובוטים המתגלגלים על גלגלים. אבל המשתמש מקבל רובוט אנושי בצורה טובה יותר ולכן פיתחנו רובוט מלצר ‘אנושי’, שזה אתגר קשה בהרבה מרובוט עגלה. לרובוט שפיתחו דן, עמית והתלמידים יש 18 מנועים, הוא לא יציב כמו העגלה וקשה להיגוי, עליו לשמור על אוריינטציה במרחב כדי שילך ישר. זהו פרוייקט למצויינים, פרוייקט המוציא את היצירתיות מהתלמיד”.

כאשר עמית נכנס לתמונה הוא הוסיף לרובוט כמה חיישנים, מצפן ומצלמה אשר יודעת לזהות צבעים (השולחן עליו מונחת הצלחת בתחרות מסומן באורות אדומים).

“ההליכה בשטח פתוח היא אתגר מסובך ולכן הוספנו את המצפן”, מסביר עמית, שעבד על הרובוט עם ששה תלמידי כיתה ט’.

בתחרות עצמה נתקל “אד” (לרובוט קוראים Tecnion Ed, קיצור של Education) בכמה הפתעות, כמו ריצפה שנצבעה רק שעתיים לפני התחרות ולכן היה לו קשה ללכת עליה, או הפרעות אלקטרו-מגנטיות שהפריעו למצפן, ולכן “אד” הלך לאורך הקירות.

פרופסור ורנר מוסיף כי בתחרות בלט נושא הרגש. הצופים אהבו את “אד” ואמרו שהוא “חמוד”, דבר שלא עשו כאשר רובוט-עגלה הופיע לפניהם. כאשר “אד” הפיל את הצלחת שנשא, נשמעה אנחה גדולה בקהל.

“אד” זכה בפרס מיוחד – “הרובוט הרגלי הטוב ביותר” וגם קיבל “טיפ” שמן במיוחד – 1000 דולר.

בתמונה: דן קופרמן, הרובוט “אד” והתלמידים (מימין לשמאל) ירין פרנקל, עומר שושן ועומר זמיר. צילום: דוברות הטכניון