חוקרי הטכניון וחוקרים סינים ינסו ליישם תכנית לטיפוח המצויינות במתמטיקה במערכת החינוך בסין

51התוכנית הטכניונית “מיצוי ומצוינות במתמטיקה” חוגגת עשור לקיומה. באחרונה חזרו ראשי התוכנית מביקור בסין, לשם הוזמנו ע”י אוניברסיטת שנטאו, במסגרת שיתוף פעולה הנרקם בין שתי האוניברסיטאות, במטרה לבחון את התאמת התוכנית ויישומה במערכת החינוך בסין.

לדברי פרופ’ אורית זסלבסקי מהמחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון, הביקור איפשר לזהות דמיון ושוני בין לימוד המתמטיקה בארץ ובסין, שיסייעו בתכנון הפרויקט המשותף. מערכת החינוך בסין מונעת ע”י בחינות וחזקה מאד בהכנת תלמידים להצלחה בבחינות אלה (בעיקר במתכונת של שאלות רב-בחירה). התלמידים מגיעים למהירות מדהימה במתן תשובות לשאלות הדומות לאלה שנכללות בבחינות. לעומת זאת, אין למורים הסינים ניסיון בעריכת דיונים מתמטיים בכיתה, בעידוד יצירתיות בפתרון בעיות, ובפיתוח חשיבה מתמטית מעמיקה. כיום המערכת שלהם מתחילה להכיר בבעיה זו ומעוניינת בשינוי, הכרוך לא רק בחומרי לימוד אחרים, אלא בעיקר בשינויים בדרכי ההוראה של המורים.

“הסינים מתחילים לעכל שלמטרות קצרות טווח בחינוך יש מגבלות, וכי יש שינויים מבורכים שיכולים לקחת זמן ולא תמיד מדידים בכלים הסטנדרטיים”, אומרת פרופ’ זסלבסקי.

תוכנית המצוינות, אשר נועדה לקדם תלמידים מוכשרים ומצטיינים במקצוע המתמטיקה, החלה לפני כעשר שנים ביוזמה של משרד החינוך ובמימונו כניסוי ב-56 חטיבות ביניים בלבד. מאז התרחבה התוכנית בארץ, והשנה היא כוללת  כ- 300 חטיבות ביניים ברחבי הארץ מכל המגזרים, ועומדת להיות מיושמת גם בסין. בעקבות הצלחת התוכנית של הטכניון, שהייתה לספינת הדגל של האגף לחינוך העל-יסודי במשרד החינוך, חל שינוי מהפכני במערכת: מהגישה שעל פיה צריך לטפח רק את התלמידים המתקשים במתמטיקה, כיום רווחת הגישה שחייבים לתת מענה גם לתלמידים המתעניינים ובעלי הפוטנציאל להצטיין במתמטיקה. צורך זה הוכר כחיוני הן ברמת התלמיד והן ברמה הלאומית, דבר שבא לידי ביטוי במשאבים שהמשרד השקיע וממשיך להשקיע בכיוון זה.

תוכנית המצוינות, שבראשה עומדות פרופ’ אורית זסלבסקי (מייסדת התוכנית) וד”ר איריס זודיק מהמחלקה להוראת הטכנולוגיה והמדעים בטכניון, פועלת בכיתות ז’- ט’ ברחבי הארץ. תלמידים המשתתפים בתוכנית לומדים יותר שעות מתמטיקה בשבוע (שעה עד שעתיים) ומשקיעים עבודה רבה, כשהתגמול על כך הוא אך ורק הסיפוק שלהם מהתמודדות עם אתגרים מתמטיים וההנאה שלהם מהעמקה והרחבה במתמטיקה בדרכים לא שגרתיות. הם מצביעים ברגליים, מתמידים ומפגינים מוטיבציה גבוהה להצליח. בין היתר, הם לומדים להעלות שאלות, לחשוב מחוץ לקופסה, לפתור בעיות בדרכים שונות, ולעבוד בצוות. השאיפה היא להצית את הניצוץ המתמטי ולהביא למיצוי היכולת וטיפוח המצוינות בקרב התלמידים והמורים.

לשיאה מגיעה התוכנית  ביום המצוינות שנערך בטכניון מידי שנה לקראת סוף שנת הלימודים. לאירוע חגיגי זה מגיעים מכל בית ספר המשתתף בתוכנית כשני תלמידים משכבת ט’ הבולטים בהצטיינותם, בליווי מורה שמלמד בתוכנית. הקריטריונים לבחירת התלמידים כוללים לא רק הישגים במתמטיקה, אלא גם ביטויים ליצירתיות, מקוריות, נחישות בפתרון בעיות, רצון לחקור ולהבין מעבר לדרישות הפורמליות ועוד. יום המצוינות כולל סדנאות משותפות למורים ותלמידים, חידון מתמטי בקבוצות, והרצאה מתמטית מרחיבת דעת. בסיומו של יום המצוינות מתקיים טקס חגיגי שבו מוענקות תעודות הצטיינות לתלמידים הנבחרים כאות הוקרה על הישגיהם ויחסם ללימוד המתמטיקה. מורים ותלמידים מעידים על כך שזו גולת הכותרת של התוכנית – יום שנחרט כחוויה אינטלקטואלית וחברתית; הזדמנות נדירה למפגש של תלמידים ומורים מיישובים ומגזרים שונים, דוברי עברית ודוברי ערבית, דתיים וחילוניים, כולם יחד; מפגש המעודד הידברות, התדיינות, ושיתוף סביב המתמטיקה, ופותח צוהר ללימודים גבוהים בטכניון.  יום המצוינות ייערך השנה ב- 24 במאי.

עיקר העבודה של צוות המנחים מהטכניון נעשית עם המורים למתמטיקה המשתתפים בתוכנית, בהשתלמויות שבהן הם מתנסים בפעילויות מתמטיות שפותחו בטכניון, בגישות הוראה מגוונות וחדשניות. בלה כהן, אשר הייתה מורה למתמטיקה בבית חינוך גאון הירדן בקיבוץ נווה איתן, הכירה את לימודי המתמטיקה לפני ואחרי התוכנית. לדבריה, הלימודים בתוכנית שונים במהותם. “כבר מדובר לא במונולוג של המורה, אלא בדיאלוג בין המורה לתלמידים”, היא מסבירה, “בשל השיטות בהן המורה משתמש מתעוררת סקרנות התלמיד. אנו יוזמים פעילויות חקר, נותנים אפשרות ליצירת פרויקטים בתחום שמעניין אותם. התוכנית מאפשרת לנו להיות מורים טובים יותר, ולתלמידים להיות תלמידים טובים יותר”.

בתמונה: חוקרי הטכניון עם עמיתיהם הסינים. צילום: דוברות הטכניון