יום האישה הבינלאומי בטכניון: מעודדים נשים ללמוד הנדסת מכונות

37דיקן הפקולטה, פרופ’ פיני בר-יוסף: “זהו יום חג לפקולטה. עוד לא השתתפתי באירוע בפקולטה בו האודיטוריום הראשי היה מלא בתלמידות, אותן אנו רואים כעתודת הסטודנטיות בפקולטה”

 לרגל יום האישה הבינלאומי, קיימה הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון יום נשים, על מנת לקדם מודעות בקרב מועמדות ללימודים בטכניון, למקצוע הנדסת המכונות.  צה”ל, רפאל, אלביט מערכות, אינטל, אורמת ואפלייד מטריאלס נרתמו לעודד את הנשים. חלק מן החברות אף תרם מלגות עידוד אשר יחולקו בין סטודנטיות אשר יתחילו לימודיהן בפקולטה בשנת הלימודים הקרובה.  באירוע השתתפו נשים המועמדות ללמוד הנדסת מכונות בטכניון וכן כ- 170 תלמידות מדעים מבתי הספר באזור חיפה. מנתוני הטכניון עולה כי כ-  8,000 בוגרי הפקולטה להנדסת מכונות, מספקים 60% מהצורך ההנדסי של המדינה בתחום הנדסת המכונות.

בשבוע שעבר התקיים בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, יום נשים שמטרתו לעורר מודעות בקרב מועמדות ללימודים בטכניון, למקצוע הנדסת המכונות ולעודד אותן לבחור בלימודים בפקולטה.

באירוע השתתפו מועמדות מיידיות ללימודים בפקולטה וכן כ- 170 תלמידות מדעים מבתי הספר באזור חיפה: עירוני ג’ בחיפה, עירוני ו’ בחיפה, אולפנת צביה בחיפה ובית הספר האזורי מגידו.

לאירוע נרתמו עתודת הנדסת המכונות בצה”ל וחברות מובילות כרפאל, אלביט מערכות, אינטל, אורמת, ואפלייד מטריאלס. שלושת האחרונות תרמו מלגות עידוד בסכום כולל של כ- 20,000 ₪, אשר יחולק בין מועמדות אשר יחלו לימודיהן בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון בשנת הלימודים הקרובה.

גדי פארן, מנהל קשרי התעשייה של הפקולטה ומארגן האירוע, אמר כי כדי לעודד נשים לבחור בתחום  הנדסת המכונות, צריך לפתח אצלן מודעות בשלב מוקדם למרכזיות מקצוע הנדסת המכונות בתעשייה ובאקדמיה, למגוון האפשרויות הטמונות במקצוע בינתחומי זה, ולקיים מולן אינטראקציות דרך פעילויות משמעותיות. יום הנשים  נפתח בהצגת מיצגים על-ידי מהנדסות מן התעשייה (אלביט מערכות, רפאל) ומפגש עם קצינות מהנדסות מן העתודה האקדמית של צה”ל, נציגות לימודי הסמכה וסטודנטיות בפקולטה.  לאחר מכן, התכנסו המשתתפות באודיטוריום הפקולטה, צפו בסרט על הפקולטה, שמעו דברים מפי דיקן הפקולטה פרופ’ פיני בר-יוסף ונציגות החברות התורמות מלגות לסטודנטיות בפקולטה, וכן סדרה של הרצאות קצרות מפי בוגרות הפקולטה המשמשות בתפקידים בכירים בתעשייה (רפאל, ישקר, תע”ש). בוגרות הפקולטה סיפרו בנימה אישית לקהל הבנות על הבחירה במקצוע, חווית הלימודים בפקולטה, מסלולה האישי של כל אחת מהן, והכלים והנכסים אשר צברה במהלך לימודיה בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון. דגש מרכזי הושם על חשיבות וכדאיות הבחירה בלימודי הנדסת מכונות בטכניון, כקרש קפיצה לקריירה.

בין המהנדסות – טלמור דרדיק, בת 28 מקרית ים, בוגרת הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון ועובדת כיום ב”אלביט מערכות” בתחום התכנון והייצור של התקנות של כלים על רכבים (טנקים, נגמשים). טלמור סיפרה לבנות כי התחילה ללמוד את התחום בטכניון משום שזה נראה לה הכי יצירתי ומוחשי. בנוסף אמרה כי  “זה תחום שלא רגילים שיש בו נשים אבל לא הרגשתי שיש יחס שונה בטכניון. מה שקובע זה כמה אתה טוב בלימודים ולא שיוך מגדרי”.

יעל סופיר, בת 28, סיימה לפני שנה תואר ראשון בהצטיינות יתרה בפקולטה וכיום היא סטודנטית לתואר שני, שנה ראשונה, בפקולטה לביו-רפואה בטכניון. יעל, העובדת מזה שלוש וחצי שנים בחברת “רפאל” בחטיבת הטילים סיפרה: “רציתי לעסוק במכשור רפואי, עשיתי בדיקה ומה שייעצו לי זה להתחיל מהנדסת מכונות”. יעל ציינה כי יש יתרונות ברורים ללימוד משותף עם גברים: הם מאוד עוזרים ותומכים. החברים והמרצים עוזרים יותר”.

דיקן הפקולטה פרופ’ פיני בר-יוסף בירך את הבנות: ” זהו יום חג לפקולטה. עוד לא השתתפתי באירוע בפקולטה בו האודיטוריום הראשי היה מלא בתלמידות, אותן אנו רואים כעתודת הסטודנטיות בפקולטה”. אחת המורות מבתי הספר הוסיפה: “זו פעילות מבורכת, ויפה שזה נעשה שעה אחת קודם”.

תלמידת בית הספר מגידו סיכמה את היום:  “זה נראה מדהים. יום אפקטיבי, נחשפתי להרבה תחומים, הרחיבו לנו את האופקים.  מעניין להיחשף לפקולטה להנדסת מכונות ולטכניון בכלל, זה משהו שלא הייתה לי גישה אליו עד כה”.

מקצוע הנדסת מכונות הוא אחד מתחומי ההנדסה הרחבים והיסודיים ביותר, העוסק ביישומן של תגליות מדעיות והמצאות הנדסיות, למוצרים המועילים לחברה. מהנדסי מכונות מפתחים, מתכננים, מייצרים ומתחזקים מערכות מגוונות הכוללות מכונות ושיטות יצור (לתעשייה), רובוטים מדויקים (לרפואה) ומערכות נעות מתוחכמות (כלי רכב, מטוסים, ספינות). 8000 בוגרי הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, מספקים 60% מהצורך ההנדסי של המדינה. לאחרונה החל לימודיו בפקולטה המחזור הגדול אי פעם, 240 סטודנטים, מתוכם 27 הן נשים.

בתמונה: בצילום: המשתתפות באירוע. צילם: רועי טל, דוברות הטכניון