ארגון World ORT קדימה מדע והמרכז לרובוטיקה בטכניון קיימו בסוף השבוע את תחרות הרובוטיקה הבינלאומית השלישית Robotraffic להקניית הרגלי נהיגה בטוחה וזהירות בדרכים

40בתחרות הבינלאומית “רובוטראפיק” השתתפו כ-50 קבוצות תלמידים מהארץ ומחו”ל

ארגון World ORT קדימה מדע והמרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי, בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, קיימו בסוף השבוע בטכניון שבחיפה את תחרות הרובוטיקה הבינלאומית השלישית Robotraffic להקניית הרגלי נהיגה בטוחה וזהירות בדרכים. בתחרות הבינלאומית השתתפו כ-50 קבוצות תלמידים (כיתות יא’-יד’), מהן 8 קבוצות מבתי הספר של World ORT ממדינות ברית המועצות לשעבר (מאוקראינה, ליטא, מולדובה ורוסיה).

במקומות הראשונים בקטגוריות השונות זכו תלמידים מבתי הספר המסונפים לארגון World ORT. בקטגוריה נהיגה זהירה זכתה קבוצה של אורט דנפרופטרובסק מאוקראינה. בקטגוריית מרוץ ניצחה קבוצה מבית הספר שדה אליהו. בקטגוריית מבחן חוקי נהיגה זכו בתי הספר עמק החולה ואורט מוסקבה. בקטגוריית תוכן וחידושים בתחום של זהירות בדרכים  זכתה קבוצה מתיכון שעב.

מאחורי התחרות, אותה הנחה ד”ר יבגני קורצ’נוי, עומדת היוזמה להפחית את מעורבותם של נהגים צעירים בתאונות דרכים. בתחרות השתתפו רובוטים ניידים קטנים דמויי רכב, המופעלים במצבים המדמים את ההתרחשות בכבישים. “רובוטראפיק” היא תחרות ייחודית ברובוטיקה, שמטרתה רכישת ידע ומיומנויות הקשורים לנהיגה בטוחה. לצורך התחרות פותחו “כבישים בטוחים” המכילים חיישנים אשר יוצרים קשר עם המכוניות (רובוטים)  בכבישים. אלה מספקים תגובה אוטומטית של הרכב לאותות, רמזורים, מכשולים, תמרורים ועוד.

בתחרות נדרשים המתמודדים – תלמידי בתי ספר מכל הארץ, והשנה גם מחו”ל – לבנות מכונית רובוטית שתציית לתמרורים ולרמזורים, תיסע על פי חוקי התנועה ותימנע מתאונות. במקום הראשון בתחרות לבתי ספר יסודיים זכו תלמידי שכבה ה’ בבית הספר “בגין” בקרית מוצקין: עדי אוסטרוב, אלעד ליאני וגל גדות. “בלימודי הרובוטיקה, שנערכים אחר הצהריים על ידי חברת Ytek, אנחנו מתנסים במחשבים, רואים מצגות על רובוטיקה, ומתכנתים,” אומר עדי, וגל מוסיף: “עשינו ניסויים לפני שבאנו לכאן, ויכול להיות שהיה לנו גם מזל.”

פרופסור משה שהם, ראש המרכז לרובוטיקה, מסביר כי לתחרות כמה מטרות, ביניהן לימוד רובוטיקה, זהירות בדרכים, וקידום פיתוחם של כבישים חכמים ומערכות נהיגה אוטונומיות. “הדרישות מותאמות לקבוצות הגיל השונות, והמתמודדים אמורים להתמודד עם שאלות בתיכנות ובקרה, הרכבת המכונית והתקנת החיישנים, וכל זה מחייב עבודת צוות הדוקה.”

למשלחת שהגיעה מבית הספר “שלום עליכם” בווילנה זוהי הפעם הראשונה בתחרות, והנסיעה לכאן מומנה על ידי הוריהם של הנערים ועל ידי רשת World ORT. מרק קוץ, חבר הנהלת בית הספר, המלווה את המשלחת, מספר כי הקשר עם הטכניון נוצר בכינוס של ועד World ORT בברלין, שם הוא פגש את חיים דריבין, מורה לרובוטיקה בבית הספר “משגב”. דריבין סיפר לו על התחרות, ובית הספר “שלום עליכם” גייס את פרופסור סרגיי בורודין, המוביל כיום את לימודי הרובוטיקה שם.

סמי, מורה למכטרוניקה בתיכון שעב, בקרבת כרמיאל, הגיע לתחרות עם שמונה מתלמידיו. “יש בשכבה 17 תלמידי מכטרוניקה, מתוכם רק ארבעה בנים. לבנות יש ראש מאוד טכנולוגי ויצירתי, והן מתאימות מאוד למקצועות האלה. הן גם מבינות שהטכנולוגיה פותחת להן חלון לעתיד מזהיר.”

המטרות המרכזיות של התחרות: היכרות עם חוקי נהיגה, רכישת הרגלים של התנהגות נכונה בנהיגה, הקניית גישה חיובית לנהיגה זהירה ובטוחה, הבנת מגבלות הרכב בזמן נהיגה, פיתוח כבישים חכמים בעלי חיישנים במטרה להפחית את מספר תאונות הדרכים ופיתוח מערכות רובוטיות ברמה גבוהה לצרכי נהיגה בטוחה. בזמן התחרות הרובוטים נעו בצורה אוטומטית, תוך הקפדה על מניעת תאונות ושמירה על חוקי התנועה. זירת התחרות היא דגם של כביש עם צמתים, רמזורים, תמרורים ומחסומים.  אורחי הכבוד בתחרות היו: פרופ’ עודד שמואלי, משנה לנשיא הטכניון למחקר; פרופ’ משה שהם, ראש המרכז לרובוטיקה בטכניון על שם לאומי, מנכ”ל ארגון World ORT קדימה מדע בארץ, אבי גנון ונציגים בכירים ממשרד החינוך.

אבי גנון, מנכ”ל World ORT קדימה מדע בארץ: “אנו פועלים רבות לקידום המדעים והטכנולוגיה כמו גם לשימור הקשר עם הקהילות היהודיות ברחבי העולם. תחרות זו מקנה אפשרות לחיבור בין תרבויות וקהילות שונות וכן מאפשרת החלפת ידע ופיתוח של מיזמים משותפים בין המדינות”.