בכנס הישראלי ה-52 למדעי התעופה וחלל סטודנטים שבנו מזל”ט לכוחות היבשה זכו בפרס הפרוייקט המצטיין

OLYMPUS DIGITAL CAMERAקבוצת סטודנטים מהפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל בטכניון זכתה בפרס הראשון בפרוייקטי סטודנטים, בכנס ה-52 למדעי התעופה והחלל שנפתח אתמול בתל אביב ונערך היום בטכניון.

הסטודנטים, בהנחייתו של איש התעשייה האווירית שלמה צח, בנו מזל”ט לכוחות היבשה. הם השתתפו איתו בתחרות DBF (תכנון, בניה, תעופה) שנערכה בארה”ב וזכו במקום הראשון בין כלי הטייס הגדולים ובכתיבת דו”ח (ציון 98.5, עם הערה: “זה הדו”ח הטוב ביותר שנכתב בתחרות אי פעם”). בתחרות כללית (כלי טייס גדולים וקטנים) הם הגיעו למקום השמיני מתוך 88 קבוצות שהתמודדו, מארה”ב ומרחבי העולם.

התחרות בארה”ב מאורגנת על ידי AIAA, אירגון האוירונוטיקה בארה”ב, הגוף המרכזי הדואג לפיתוח הטכנולוגיה והתשתית התעופתית בארה”ב.

“מוטת הכנף של המזל”ט שהסטודנטים בנו הוא 1.90 מטר ומשקל כארבעה קילוגרם”, אומר שלמה צח. “הפרוייקט תורם לסטודנטים רבות, בעיקר בדרכם המקצועית בהמשך הדרך. הוא מתנהל כמו פרוייקט בתעשייה האווירית, עם אנשי רכש, לוגיסטיקה, תאומים ותכנית עבודה המתעדכנת מידי שבוע”.

שלמה צח הוא בוגר הטכניון משנת 1970 ועובד 42 שנים בתעשייה האווירית. הוא הכשיר כבר מאות סטודנטים. “הדור לא הולך ופוחת”, הוא אומר. “קבוצה שעושה פרוייקט כזה – יודעת פיתוח מהו”.

יוסי יורש, גל קליין, יצחק שירוקי, יעקב בן שושן ואיתי שטארוס, חמישה חיילים מחיל האוויר, זכו בכנס בפרס ע”ש ניב-יה דורבן למאמר המצטיין. המאמר – “התנהגות דינאמית של כבל הנתון לשדות עירור כללים”. בעבודתם התמקדו החמישה במציאת פיתרון מתמטי להתנהגות כבל בהפרעה- תחת אילוצים שונים.

במסגרת הפרויקט שלהם הם ניסו לדמות את הדינאמיקה של ההתנהגות של כבל תחת שדה של עירור כללים. לדוגמא: כבל של תדלוק מטוסים, כבל של חברת החשמל, הורדה של עוגן בזרימה או אפילו כבל בתעופה האזרחית שתופס שלט תוך כדי טיסה. מטרתם הייתה לבדוק איך הכבל מגיב תחת ההפרעה ולנסות למצוא לכך פתרונות, כאשר בהמשך הם מעוניינים לעבור לשלב הניסויים בכדי לתת מענה להתנהגות הכבל, כלומר, להצליח לשלוט בו גם כשהוא תחת הפרעה.

נציג הצוות מספר: “אימתנו את הנוסחאות המתמטיות שהצענו מול מודלים קיימים- פיתרונות לכבל תחת עירור כללים, והשלב הבא שלנו זה לעבור לניסויים. בסופו של דבר אחת המטרות שלנו היא לראות באיזו מהירויות ניתן לתדלק מטוסים”.

כל אחד מהחיילים יזכה ב-1000 שקלים. פרס ניב-יה נקרא על שם קצין חיל האוויר ניב- יה דורבן ז”ל, שנרצח לפני תשע שנים ברחוב שקט בתל אביב על ידי שודד. הוריו, רחל ופרופסור דוד דורבן מהטכניון הקימו קרן על שמו, במטרה לעודד כתיבת מאמרים בנושא חדשנות ויוזמה, שאפיינו את בנם. מידי שנה נערכת בטכניון תחרות “טכנוראש”, אותה יזם ניב-יה בהיותו סטודנט בטכניון.

פרופ’ בן צין מאוניברסיטת ג’ורג’יה טק זכה בפרס הבינלאומי על שם פרופ’ מאיר חנין, לחוקר מוביל בעולם על תרומות משמעותיות בתחום האוירונאוטיקה וחלל. פרופ’ מאיר חנין ז”ל  היה בין מקימי הפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל בשנת 1955.

בתמונה: הקבוצה הזוכה בפרוייקטי הסטודנטים, עם המזל”ט שבנו. צילום: דוברות הטכניון