היזם יוסי ורדי בכנס בטכניון: האפליקציות החברתיות, מ-icq ועד פייסבוק, מחברות בין האנשים הבודדים

“החוויה החברתית היא המפתח להצלחה בפיתוח טכנולוגי. מי שרוצה ‘ישום מחץ’ (killer up), כלומר טכנולוגיה שכובשת את השוק, צריך לחפש חידושים שמקדמים שיתוף פעולה ותקשורת בין אישית”. כך אמר ד”ר יוסי ורדי ביום העיון העשירי בהיסטוריה של מדעי הנוירולוגיה בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון.

יום העיון מתקיים בתחילתה של כל שנה אזרחית, בהנחייתו של פרופסור משה פיינסוד. באירוע השתתפו, בין השאר, שופט בית המשפט העליון אליקים רובינשטיין והאוצר הראשי של מוזיאון תל אביב לאמנות, דורון לוריא.

יוסי ורדי, שעשה את כל תאריו בטכניון, אמר כי הוא תמיד שמח לחזור לטכניון, “מקום משמעותי מאוד בחיים שלי”. ביום העיון הוא הציג את תפיסתו באשר להצלחתה חסרת התקדים של “מיראביליס”, שהוקמה ב-1996 על ידי בנו אריק ושלושה מחבריו – ספי ויגיסר, יאיר גולדפינגר ואמנון עמיר.

“בתחילת הדרך יאיר הבטיח לנו שאם 3,000 איש יורידו את היישום של מיראביליס – תוכנת המסרים המידיים icq – הוא יזמין את כולנו לארוחת ערב על חשבונו. איש מאיתנו לא שיער את קצב ההורדות המטורף – מאה אלף איש מדי יום! – שנמשך מאז הקמתה של החברה לפני 15 שנה ועד היום”.

בשנת 1998 נמכרה החברה לחברת האינטרנט האמריקאית AOL תמורת 407 מיליון דולר – אחת ממכירות הענק הראשונות של חברות היי-טק ישראליות. “בעקבות ההצלחה הפנומנלית שאלתי את עצמי מה הופך המצאה ל’ישום מחץ’. ישבתי שלוש שנים, קניתי 200 ספרים וניסיתי להבין מה יש בפיתוח הזה שמשך כל כך רבה אנשים, כי אמרתי לעצמי שאם אצליח לפצח את ה’קוד הגנטי’ של ההצלחה הזאת, אוכל לשכפל אותה”.

ורדי חקר את הנושא – ומצא תשובה: “אנשים הם ישום המחץ. אנשים אוהבים אנשים, וטכנולוגיות שמחברות ביניהם הן טכנולוגיות שיש להן סיכוי להצליח. החוכמה היא להעביר את הפרדיגמות החברתיות למציאות האינטרנטית, שבה כל אדם יושב לחוד. עד שהתפתחו האפליקציות החברתיות, המחשב היה חוויה של אנשים בודדים. האפליקציות החברתיות, מ-icq  ועד פייסבוק, מחברות בין האנשים הבודדים הללו, ואפילו כשהם אינם מחוברים, הם יודעים שהם יכולים להתחבר ברגע שירצו. קראנו לזה togetherness.”

מאז הפך ורדי לאחד המשקיעים המובילים בתחום האינטרנט בישראל, וכיום הוא נחשב ל”גורו” או ל”סנדק” של האינטרנט בישראל. “פעם, כשדיברתי שטויות, אמרו: הוא לא יודע על מה הוא מדבר. מאז מיראביליס אומרים: אנחנו לא מבינים מה הוא אומר, אבל הוא עשה את icq אז הוא בטח יודע. אם פעם ייתי משוגע, כיום אני אקסצנטרי – שזה משוגע עם כסף”.

ורדי דיבר בהומור על הטכניון ועל עולם ההיי-טק. “במחקר שנערך בטכניון גילו שהישראלי הממוצע הולך כ-1,440 ק”מ בשנה. במכון לגסי ברמב”ם גילו שהישראלי הממוצע שותה 86 ליטר בירה לשנה. אז חישבתי וגיליתי שלפי הנתונים האלה, הישראלי הממוצע עושה 16.74 ק”מ לליטר – לכן אין מה להתפלא על ההצלחה של ההיי-טק הישראלי”.