:פשרה ללא פשרות” בטכניון: 14 מרצים זכו בפרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי

12פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי הוענק בטכניון לראשונה. הפרס, שנועד לקדם את איכות ההוראה בטכניון, ניתן ל-14 חברי סגל מהפקולטות השונות: פרופסור אלון גני, פרופסור שמעון גפשטיין, פרופסור עירד יבנה, פרופסור אבישי מנדלבאום, פרופסור נועם סוקר, פרופסור דוד צילג, פרופסור אורי אליאש, פרופסור חוסאם חאיק, פרופסור אמנון כץ, פרופסור דורון מלמד, פרופסור אילת פישמן, פרופסור אבינועם קולודני, פרופסור איתן קימל וד”ר ספי (יוסף) גבלי.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, אמר כי אחת המטרות שהוא הציב לעצמו בתחילת כהונתו היא שיפור היחס לסטודנט וטיפוח רמת ההוראה בטכניון. “חשוב לי שנעניק לסטודנטים שלנו חווית לימוד יעילה ומהנה. קראתי את דבריהם של הזוכים בפרס בנוגע לעבודת ההוראה, ודבר אחד עובר כחוט השני בדבריהם: הכבוד לסטודנט. הם מקשיבים לסטודנט ומודעים לכך שלפעמים הסטודנט טועה – ולפעמים הם טועים. ראוי שדבריהם יילמדו בכל בתי הספר להוראה. פרס ינאי מנתץ את המיתוס לפיו יש סתירה בין הצטיינות במחקר לבין הצטיינות בהוראה. הנה לפנינו מורים מעולים שהם גם חוקרים מצטיינים, ואחד מהם הוא דיקן פקולטה. זו הוכחה לכך שהצטיינות מחקרית, הצטיינות בהוראה ומילוי תפקיד אדמיניסטרטיבי אינם סותרים זה את זה”.

משה ינאי, שתרומתו בסך 12 מיליון דולר תאפשר את הענקת הפרס בסך 100 אלף שקלים למרצה במשך עשרים שנה, הביע הערכה ל-14 הזוכים, ואמר כי מסירותם להוראה ולתלמידיהם אינה מובנת מאליה. “התמריץ באקדמיה הוא במה שנקרא papers, כלומר במחקרים ופרסומים. אני לא מכיר אנשים שקודמו או הוערכו יותר בגלל ההשקעה שלהם בסטודנטים. ולכן, האנשים היקרים שמקבלים את הפרס היום הם אלטרואיסטים אמיתיים. הם שמו את צרכי החברה והמדינה מעל האינטרסים האישיים שלהם ואני נפעם ומלא התפעלות ותודה על מעשיהם. המיוחד בפרס הזה שהוא דורש השקעה רצינית וויתור על דברים חשובים לקידום המרצה, כי הקריטריונים אינם פשוטים. זה לא פרס למרצה הנחמד ואתם יודעים היטב שהדרך הקלה של יוך והורדת דרישות לא מתוגמלת כאן, אלא עבודה והשקעה אמיתית בהכנה ובחינוך שבאים על חשבון הזמן שבו יכולתם לעסוק במחקר ולקדם את עצמכם”.

בסרט שהוקרן במהלך הטקס רואיינו כמה מהמרצים הזוכים ותלמידיהם. פרופסור אבישי מנדלבאום, שדיבר בשם הזוכים, הצטרף לדברי נשיא הטכניון ואמר כי “מחקר מוביל והוראה מצוינת הולכים יד ביד, וההוראה במוסד מחקרי-הנדסי כמו הטכניון היא אתגר מרתק – זוהי פשרה ללא פשרות”.

“ההבדל בין מורה לתלמיד אינו גדול: לשניהם מטרות דומות ושניהם לומדים ומלמדים כאחד”, אמר פרופסור מנדלבאום. הוא דיבר גם על אהבתו למקצוע ההוראה, וסיפר שכאשר בני משפחתו מתקשרים ושואלים אם הוא בעבודה, הוא משיב בשלילה: “לא, אני בטכניון.”

פרופסור משה סידי, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים, הוא האיש שעמד בראש הוועדה שבחרה את 14 הזוכים. “בסוף שלב המיון הראשוני היו לנו 32 מועמדים”, אמר פרופסור סידי. “מתוכם בחרנו את הזוכים על פי קריטריונים מורכבים, מעמיקים ולא שגרתיים, ביניהם הכבוד ההדדי בין המרצה לתלמידיו”.

בתמונה: משה ינאי (שני מימין) ופרופסור פרץ לביא (לימינו) – עם הזוכים בפרס ינאי. צילום: דוברות הטכניון