פרופסור סר ריצ’רד פרנד ופרופסור יהודה פרל – הם הזוכים בפרס הארווי לשנת 2011

89פרופסור סר ריצ’רד פרנד, פרופסור לפיזיקה על שם קוונדיש באוניברסיטת קיימבריג’, ופרופסור יהודה פרל, פרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג’לס- הם הזוכים בפרס הארווי היוקרתי של הטכניון לשנת 2011. הם יקבלו את הפרס בטקס חגיגי שיתקיים בטכניון באביב של 2012.

בהחלטת הטכניון להעניק את הפרס לפרופסור סר ריצ’רד פרנד, נאמר כי הוא “נמנה עם חלוצי המחקר בפיסיקה, מדע החומרים, והנדסת התקני מוליכים למחצה מבוססי פולימרים אורגניים. מחקריו הנחשוניים הולידו הבנה עמוקה של התהליכים האלקטרונים והאופטיים בפולימרים מוליכים והובילו למימוש מגוון התקנים כולל טרנזיסטורי תוצא-שדה, דיודות פולטות אור, תאים פוטו-וולטאיים, ולייזרים. תוך הוכחת מנהיגות מדעית וטכנולוגית תרם פרופסור פרנד תרומה מכריעה לרתימת המדע ליצירת טכנולוגיה חדשה המשתקפת בין השאר בהצלחת שתי חברות שיזם, Cambridge Display Technology Ltd. and Plastic Logic Ltd.  פרס הארווי במדע וטכנולוגיה מוענק לפרופסור פרנד כהכרה בתרומותיו מרחיקות הלכת לפיתוח משפחת מוליכים למחצה חדשה ולהשפעתו על חיינו”.

על פרופסור יהודה פרל נאמר בהחלטת הטכניון כי הוא “הניח באמצעות מחקר נחשוני ורחק רואי את היסודות העיוניים להצגת ידע והסק במדעי המחשב. התיאוריות הנוגעות להסק בתנאי אי-וודאות, ובמיוחד הגישה המבוססת על רשתות בייסיניות, השפיעו על מגוון תחומים כולל בינה מלאכותית, סטטיסטיקה, פילוסופיה, בריאות, כלכלה, מדעי החברה, ותהליכי הכרה מוחיים. פרס הארווי במדע וטכנולוגיה מוענק לפרופסור פרל כהכרה בפריצות הדרך המגולמות במחקריו והשפעתן על מגוון היבטים כה נרחב של חיינו”.

פרס הארווי ניתן לראשונה בשנת 1972, מהקרן שהוקמה על ידי ליאו מ. הארווי ז”ל מלוס אנג’לס, על מנת להכיר בתרומות גדולות לקידום האנושות בתחומי המדע והטכנולוגיה, בריאות האדם וקידום השלום במזה”ת. מפירותיה מוענקים כל שנה פרסים בשווי 75,000$ לכל זוכה.

בין זוכי פרס הארווי היוקרתי מדענים מארה”ב, בריטניה, רוסיה, שוודיה, צרפת, וישראל, ביניהם זוכה פרס נובל מיכאיל גורבצ’וב, מנהיג בריה”מ לשעבר, לו הוענק הפרס בגין פעילותו לצמצום מתחים אזוריים; פרופסור ברט סאקמן שזכה בפרס נובל ברפואה, פרופסור פייר ג’יל דן-ג’ן, אשר זכה בפרס נובל בפיסיקה, פרופסור’ אדוארד טלר עבור תגליותיו בפיסיקת מצב מוצק, אטומית וגרעינית ופרופסור ויליאם ג’. קופף על המצאת הכלייה המלאכותית.

הצעות למועמדויות לפרס הארווי מתקבלות ממדענים מובילים ואישים בישראל ובעולם. חתני הפרס נבחרים על יד וועדת פרס הארווי בתהליך קפדני, בטכניון.

בתמונות: פרופסור סר ריצ’רד פרנד מימין ופרופסור יהודה פרל משמאל.