פרופסור דן שכטמן דיבר בפני 85 ראשי המשק והכלכלה בשבדיה: “אני אומר לסטודנטים שלי: תפסיקו לחלום על אקזיט”

6כל הגברים באירוע קיבלו עניבות “קוואזי גביש” והנשים קיבלו צעיף עם איור הגביש הקוואזי מחזורי; מחר ובשבת יהיו פרופסור שכטמן, בני משפחתו, ראשי הטכניון ושר המדע, פרופסור דניאל הרשקוביץ’ – אורחי הקהילה היהודית בשטוקהולם

הקהילה העסקית של שטוקהולם מתעניינת ביזמות של חתן פרס נובל בכימיה, מהפקולטה להנדסת חומרים בטכניון, פרופסור מחקר דן שכטמן. הוא פתח לפני 25 שנים קורס ליזמות טכנולוגית בטכניון, ממנו יצאו כבר כעשרת אלפים בוגרים שרבים מהם פנו ליזמות. פן זה של חתן פרס נובל לא מוכר בשטוקהולם ולכן הזמין אותו הפורום היוקרתי של קרן אדם-בונייר למפגש עם 85 ראשי המשק והכלכלה בשבדיה, בנושא חינוך לחדשנות ויזמות.

מתיאס בונייר, נשיא הקרן, קיבל את עשרות האורחים בבית המשפחה מדורי דורות, באחוזה על אי בפרברי שטוקהולם. מנכ”ל הפורום, מיקולאי נורק, הציג את פרופסור שכטמן וסיפר שוב את הסיפור המדובר כיום בשטוקהולם, על דרך החתחתים שחתן פרס נובל עבר עד שהקהילה המדעית הכירה בגילוי שלו – הגבישים הקוואזי-מחזוריים.

“חינוך ליזמות חיוני לכל מדינה שתרצה לשרוד בעולם שמשאבי הטבע שלו כלים במהירות”, אמר פרופסור שכטמן. הוא סיפר על קורס היזמות שלו ועל הסטודנט הישראלי הבוגר, והדגיש את הדמיון בין שבדיה לישראל – שתי מדינות עם אוכלוסיה קטנה ושוק מקומי קטן שחייבות ליצא כדי לשרוד. “אני מפציר בסטודנטים שלי – תפסיקו לחלום על אקזיט”, אמר. “תחלמו על הקמת חברה לדורי דורות, חברה גדולה ומתפתחת שתספק תעסוקה לישראלים רבים”.

לאחר מכן התקיים פאנל בהשתתפות פרופסור אנדרס פלודסטרום, ראש הסוכנות השבדית להשכלה גבוהה, מאוד אולופסון, לשעבר השרה ליזמות ואנרגיה וסגנית ראש ממשלת שבדיה, המשמשת כיום יועצת להילרי קלינטון בנושא יזמות נשים, פרופסור קרין מרקידס, נשיאת האוניברסיטה הטכנולוגית צ’אלמרס ופרופסור מרטין שורמנס, מייסד ויו”ר המוסד האירופי לחדשות וטכנולוגיה.

טור בונייר, יו”ר הפורום, סיכם ואמר כי חשוב לחנך יזמים בהתבסס על התרבות של כל מדינה, כדי להיות תחרותיים בעידן של כלכלה גלובלית.

האירוע נערך ביוזמת שגרירות ישראל בשטוקהולם, בראשות השגריר בני דגן. בסיומו קיבלו כל הגברים עניבות “קוואזי גביש” שהיו ללהיט בשטוקהולם וכל הנשים קיבלו צעיף עם איור הגביש הקוואזי מחזורי, שהטכניון מעניק לקראת טקס חלוקת הפרס שיתקיים בשבת. מחר ובשבת יהיו פרופסור שכטמן, בני משפחתו, ראשי הטכניון ושר המדע, פרופסור דניאל הרשקוביץ’ – אורחי הקהילה היהודית בשטוקהולם.

בתמונה: פרופסור שכטמן עם משתתפי הפאנל. צילום – דוברות הטכניון