מנכ”ל קרן נובל על זכיתו של פרופסור שכטמן: “נדירים המקרים שאדם זוכה בפרס לבדו, ללא שותפים, והם יהיו נדירים יותר בעתיד”

3“רק במקרים נדירים אדם זוכה בפרס נובל לבדו, ללא שותפים, ואחרי זכיתו של פרופסור דן שכטמן בפרס לא יהיו לדעתי  מקרים נוספים רבים כאלה”. כך אמר אתמול מנכ”ל קרן נובל, לארס הייקנסטן, במסיבת עיתונאים שפתחה את שבוע נובל בשטוקהולם.

לדבריו, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שמרבית המחקרים נעשים כיום בקבוצות של מדענים ובשיתופי פעולה בינלאומיים ובין אוניברסיטאיים. עוד אמר מנכ”ל קרן נובל כי אלמנתו של פרופסור ראלף שטיינמן, קלאודיה, תקבל את הפרס ותשב על הבמה המכובדת ביחד עם שאר הזוכים. פרופסור שטיינמן נפטר ימים ספורים לפני ההכרזה על זכיתו בפרס נובל ברפואה, וזו הפעם הראשונה ב-110 שנות קיומו של הפרס שאלמנה מקבלת את הפרס שבעלה זכה בו.

לארס הייקנסטן, שנכנס לתפקידו לפני חצי שנה לאחר שכיהן כנגיד הבנק המרכזי של שבדיה, גילה כי קרן נובל החליטה לבנות את “מרכז פרס נובל”, שיהיה מרכז לימודי-מחקרי וישמש מקום מפגש למדענים, סטודנטים וחוקרים. “אנו מקוים שזה יהיה מרכז לשלום”, אמר. הוא הוסיף כי הקרן לא הושפעה מהמשבר הכלכלי העולמי, אולם לצורך בנית המרכז החדש היא תבקש מימון מגופים שנים, גם משום שמרכז כזה לא הופיע בצוואתו של אלפרד נובל. “שני אתגרים עומדים בפנינו”, הוסיף. “האחד – לשמור על ייחודיותו של הפרס היוקרתי בעולם והשני – לשמור על הקרן נוכח המשבר הכלכלי בעולם”. בתשובה לשאלת עיתונאי ישראלי אמר כי אין הוא שולל שיתוף פעולה עם קרנות גדולות, כמו הקרן של ביל גייטס.

כל חתני פרס נובל לשנת 2011, ובהם פרופסור דני שכטמן מהטכניון, הגיעו אתמול לשטוקהולם והיום הם פותחים למעשה את “שבוע נובל” העמוס, ששיאו בטקס הענקת הפרס ובנשף הגדול, במוצאי שבת, 10 בדצמבר.

בתמונה: לארס הייקנסטן במסיבת העיתונאים בקרן נובל. צילום: דוברות הטכניון