בוגר הטכניון זכה בפרס בתחרות עזריאלי לאדריכלות לבוגרי בתי הספר לאדריכלות בישראל

102זכה מתוך עשרות פרויקטים ארכיטקטוניים חדשניים של סטודנטים צעירים לאדריכלות בארץ

ההצעה, העוסקת בתחום בתי העלמין, קוראת להקמת בניין בו תתאפשר קבורה רוויה (רבת קומות), כך שתאפשר גם חלל התייחדות למשפחות של כל נפטר

בוגר הפקולטה לארכיטקטורה בטכניון, דוד (דדי) אלוף, זכה בפרס בתחרות אדריכלות על שם דוד עזריאלי מטעם עמותת האדריכלים בישראל. בתחרות הוצגו 15 פרויקטים נבחרים מחמשת בתי הספר לאדריכלות בארץ, בהם הטכניון. בתחרות, שהתקיימה לאחרונה,  הוחלט שלא להעניק פרס ראשון ואלוף הגיע למקום השני ביחד עם שני פרויקטים נוספים, של בוגרי אוניברסיטת תל אביב ובצלאל. סכום הזכייה, 50 אלף שקלים, התחלק השנה בין שלושת הפרויקטים.

הפרויקט הזוכה של אלוף, זיכרון והנצחה, עוסק בדרך חדשה להסתכלות על בתי העלמין בישראל. “אם נשתמש בשיטות של קבורה רוויה, רבת קומות, בית העלמין יהפוך להיות בניין ציבור”, מסביר אלוף. “זה יוכל לשפר את חווית הביקור ולעשות אותה לאינטימית יותר. הרעיון הוא לחלק את הקבורה לחללים יותר אישיים, כך שלכל משפחה יהיה יותר מקום להתייחד עם הנפטר, לשמור איתו את חפציו ולהכין לו דף זכרון במחשב שיהיה שם”.

דדי אלוף, תושב רחובות במקור, מספר כי הרעיון לפרויקט נשען על משחקיו בילדות. “בילדות שלי שיחקתי הרבה בפרדסים של רחובות, ולאחרונה שמעתי כי מתכננים לבנות עליהם בית עלמין גדול. משם הגיע הרעיון המציע קבורה רוויה, בניין שיאפשר כמה פונקציות במקביל, מלבד הקבורה, וישפר את חווית ההתייחדות עם הנפטר”.

הפרויקט נעשה בהנחייתו של האדריכל שמעיה צרפתי, אשר מברך על ההישג. “הזכייה בהחלט ראויה ומכובדת וההישג מביא גאווה לטכניון”, הוא אומר. “הפרויקט  מציע גישה חילונית אזרחית למושג הקבורה ובכך מנשל את המרחב מאחיזתו השולטת של המיסטי והדתי לטובת מרחב אזרחי רציונאלי. כתוצאה מכך ההנצחה הופכת דמוקרטית ולמנת חלקו של כל אדם בלי צורך בהרואיות לאומית. אזרוח מרחב אתר הקבורה מתקיים בפרויקט תוך צרוף פרוגראמות ציבוריות ותרבותיות, שהופכות את המרחב הפרטי והציבורי למקום שנעים להגיע אליו, לשהות בו הן במימד החוויתי והן במימד התפקודי”.

“הפרויקט היווה אתגר אינטלקטואלי בו ניסח דדי באופן מדויק קונספט חדשני בעל אופי פואטי ומעשי לנושא טעון ומורכב – הקבורה בישראל. הוא שילב באופן מקורי מענה לצרכי הפרט לצד רעיונות חברתיים וציבוריים, תוך תפיסת מרחב ייחודית לפרוגראמה שבנה. הפרויקט מכיל רבדים רגשיים לצד חשיבה מופשטת רציונאלית ועשוי בכישרון רב מאוד. הפרויקט הוצג ברמה אסתטית ראויה לציון”, הוא מוסיף.

עוד מציין צרפתי, כי מלבד הזכייה בפרס עזריאלי היוקרתי, דדי אלוף גם זכה בפרס רייסקין לפרויקט גמר מצטיין מטעם הטכניון, פרס שעמד על סכום זכייה של עשרת אלפים דולר.

את הפרויקט מתכוון אלוף להציג לעיריית רחובות, בכוונה להביא ליישומו.