בכנס בטיחות בדרכים בטכניון: המשטרה השלימה את ניסוי “רוח אביב” שמוכיח: שיטת האכיפה הסמויה היא היעילה ביותר ומועדפת גם על ידי השוטרים

89גם יחידת האופנועים הוכחה כטובה ולכן יוכפל כוחה  מ-45 אופנועים כבדים ל-100

שיטת האכיפה הסמויה היא היעילה ביותר וגם השוטרים מעדיפים אותה. כך העלה ניסוי שערך מדור מחקר, מידע ופיתוח באגף התנועה של משטרת ישראל.

תוצאות הניסוי, “רוח אביב” שמו, הוצגו היום בכנס שנערך בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון בנושא: מחקרים עדכניים בתחום הבטיחות בדרכים ויישומם בישראל. סגן ניצב עירן פיינמסר, ראש המדור, אמר כי הניסוי נמשך חמישה חודשים והסתיים בסוף חודש יולי השנה. הניסוי בחן שיטות הפעלה שונות של משטרת התנועה הארצית ונערך במחוזות השונים של המשטרה. הוא כלל, בין היתר, החלפת ניידות גלויות בסמויות ותיגבור יחידות האופנוענים כמו גם המסוקים. מחוזות תל אביב, ירושלים והערבה שמשו קבוצת ביקורת ובהם לא נערכו שינויים.

המסקנה העיקרית של הניסוי – שיטת האכיפה הסמויה היא היעילה ביותר. גם יחידת האופנועים הכבדים הוכחה כטובה ולכן יוכפל כוחה – מ-45 אופנועים כבדים למאה. סנ”צ פיינמסר גילה כי המשטרה החלה להפעיל גם צוות סמוי על אופנועים כבדים. “מעניין לראות את תגובת הנהג כאשר מתברר לו שהאופנוען שלידו אינו מה שחשב”, אמר.

ניסוי אחר שעשה מדור המחקר היה בהצבת מתנדבים עם אפוד זוהר בצמתים מסוכנים. המתנדבים רק עמדו בצומת, לא עשו דו”חות ולא העירו להולכי רגל או לנהגים שחצו את הצומת. התוצאה של עמידתם בצומת לבושים באפוד זוהר – הפחתת מספר המכוניות שחצו את הצומת באור אדום לאפס והקטנה לחצי של מספר הולכי הרגל אשר חצו את הכביש באור אדום.

“המשטרה מטילה קנסות בסך מיליון ₪ ביום. תנו לי 10% מסכום זה כדי שאוכל להוסיף ניידות, שוטרים ואמצעי אכיפה”. כך אמר ניצב ברונו שטיין, מפקד אגף התנועה במשטרה, בפאנל שנערך בכנס.

“בעשור האחרון לא הוספנו ניידת אחת לכבישים, בעוד שמאה אלף מכוניות נוספות מידי שנה”, הדגיש ניצב שטיין. “50 הרוגים ו-50 פצועים קשה עולים למדינה יותר ממיליארד ₪. עלינו לשנות את תרבות הנהיגה”.

אשר למערכת בתי המשפט רמז ניצב שטיין כי “בימים הקרובים אנו מקווים לצאת עם בשורה הקשורה בהליך השפיטה”. לדבריו, “בזמן האחרון מתקבלות החלטות בבתי המשפט שגורמות לי לחשוב שהכיוון שלנו נכון”.

ניצב שטיין גילה שבשבוע שעבר חילטה המשטרה, לראשונה, מכונית בגין עבירת תנועה.

שמואל אבואב, מנכ”ל עמותת “אור ירוק”, אמר כי שמונה מדינות הצליחו להוריד ב-50% את מספר ההרוגים בתאונות דרכים. ישראל, שהורידה את מספר ההרוגים ב-35%, נמצאת רק במקום ה-24 ברשימה זו. “במיגזר הערבי המצב הכי קשה”, הדגיש. “133 הרוגים בשנה, 37% מההרוגים בתאונות דרכים בישראל”.

פרופסור יוסי פרשקר מהטכניון, לשעבר המדען הראשי של משרד התחבורה, אמר כי “לא צריך לייסר את העם. בתאונות דרכים בישראל יש פחות מחמישה הרוגים למאה אלף ובדירוג הבטיחות בדרכים היא נמצאת במקום 3-5”.

פרופסור דורון בלשה, לשעבר מנכ”ל “נתיבי איילון”, “יפה נוף” וראש מרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים בטכניון, אמר כי ממשלת ישראל צריכה לראות את הבטיחות בדרכים כיעד לאומי.

הנחה את הפאנל ד”ר שי סופר, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

הכנס אורגן על ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, המכון לחקר התחבורה ומרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים בטכניון, בראשות פרופסור שלמה בכור.

בתמונה (מימין לשמאל): ד”ר שי סופר, שמואל אבואב, ניצב ברונו שטיין, פרופסור יוסי פרשקר ופרופסור דורון בלשה. צילום: יוסי שרם, דוברות הטכניו