44 צעירות וצעירים מישראל ומרחבי העולם סיימו בטכניון מחנה מדע בינלאומי – SciTech

8644 צעירות וצעירים מרחבי העולם ומישראל השתתפו בטכניון במחנה המדע הבינלאומי “SciTech 2011 “.

בין המשתתפות – רונזא נג’אר מדבוריה ונינה אליבה מבולגריה. בפרוייקט הסיום שלהן הו הציגו תמונה של המוח האנושי, לה הוסיפו “רעש” ואחר כך בנו את התמונה מחדש, כשהן מנקות אותה מה”רעש” הזה. “עבדנו על הפרוייקט 6-7 שעות ביום במשך שלושה שבועות”, הן מספרות. “למרות זאת מצאנו זמן לפעילויות הרבות ולטיולים בארץ”.

רונזא רוצה ללמוד הנדסה ביו-כימית בטכניון. היא טרם קיבלה את ציוני בחינות הבגרות שלה, אך עם 744 במבחן הפסיכומטרי ועם כל ציוני המגן בממוצע 100, היא מאמינה שתתקבל לטכניון. האנגלית שבפיה רהוטה. “אני מדברת אנגלית טוב יותר מעברית”, היא צוחקת. “זה בגלל שהייתי שנה במסצ’וסטס, במסגרת חילופי תלמידים”.

אביה, בוגר אוניברסיטה בהסטוריה, הוא גנן במקצועו. אמה עקרת בית. “הם משקיעים בחינוך ילדיהם את כל זמנם וכספם”, אומרת רונזא. “בלעדיהם לא הייתי פה היום. גם אחותי, אנדלוס, מתחילה ללמוד בטכניון, הנדסה ביו-רפואית. בבית שלנו יש אווירת לימודים וספריה גדולה. אני רוצה להיות מדענית. בחרתי בכימיה כי אני אוהבת את המקצוע ובמהלך לימודי אני מאמינה שתהיה לי עבודה בתחום הזה”.

נינה הגיעה למחנה בעקבות המלצת שנים מחבריה. היא לומדת בבית הספר האמריקני בסופיה. “חשבתי שיהיה פה רק מדע, אבל היה כאן כל הרבה כיף”, היא אומרת. “הזיווג עם רונזא היה נהדר. עבדנו קשה אבל נהנינו”.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, קרא ל-44 המשתתפים בפרוייקט להיות שגרירים של רצון טוב בארצותיהם ולספר על ישראל היפה, כפי שהכירו.

מחנה הנוער “SciTech” הוא מחנה מחקר בינלאומי למדע המתקיים כל קיץ בטכניון. השנה התקיים המחזור ה-18. 44 בני-נוער משמונה ארצות, מאירופה, אסיה, אמריקה וישראל הגיעו למחנה בטכניון אשר  מיועד לנוער בגילאים 16-18, בעלי יכולות מוכחות במדעים וטכנולוגיה עם מחויבות למצוינות אקדמית ברמת ביצועים גבוהה. המחנה נמשך כארבעה שבועות ושילב מחקר מדעי עם תוכנית תרבותית ופעילויות חברתיות. שעות אחר הצהריים והערב הוקדשו לפעילויות חברתיות ובימים מסויימים התקיימו טיולים להכרת הארץ. השנה  טיילו המשתתפים במחנה בת”א, ירושלים, קיסריה, כפר בלום, בגנים הבהאיים בחיפה ועוד.

מטרתו העיקרית של המחנה היא לחשוף כשרונות צעירים לפעילות ולמחקר במדעים וטכנולוגיה, כמו גם לתת לתלמידים הזדמנות לעבוד תחת הנחייה של צוות מחקר מהטכניון, לבנות לגשר באמצעות המדע בין התרבויות השונות, ליצור קשרים עם סטודנטים מכל העולם ולהחשף להיבטים השונים של החברה וההיסטוריה הישראליות.

במהלך התקופה עובדים הסטודנטים בזוגות על פרוייקטים בחזית המדעית של הטכניון, תוך שימוש בציוד ובמעבדות המתקדמות בטכניון. לקראת סוף המחנה מגישים המשתתפים את ממצאי פרוייקט המחקר שלהם באמצעות מאמר מסכם, הצגת פוסטר  מדעי ומצגת ויזואלית.

הקהל אשר בפניו מוצגים הממצאים כולל את משתתפי המחנה, המנחים, הצוות האקדמי ואורחים. הקהל לוקח חלק בבחירת המצגת הטובה ביותר בכל תחום מדעי.

הפוסטרים הוצגו בתערוכה מיוחדת בטקס הסיום של התוכנית והוערכו על-ידי ועדה הכוללת מדענים בכירים מהטכניון וכן מומחים אורחים.

בתמונה: נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, מקבל הסברים על הפוסטר המדעי מנינה (במרכז) ומרונזא (משמאל). צילום: שלמה שהם, דוברות הטכניון