שר התמ”ת ובכירי משרדו בביקור בטכניון – “מייצרים” מדענים ומהנדסים ערבים והשוק לא קולט אותם

29השר נפגש עם סטודנטים בתכנית “אופקים” וסטודנט חרדי; נשיא הטכניון: אנו רואים בהכשרת חרדים, ערבים וצעירים מהפריפריה – משימה לאומית; יהודה זיסאפל: רוב תושבי הפריפריה מקופחים

“אם בבתי החולים קולטים אקדמאים ערבים, אין שום סיבה שהם לא ייקלטו במקומות אחרים. הבעיה היא שאתם בטכניון ‘מייצרים’ מדענים ומהנדסים ערבים אבל השוק הישראלי  לא קולט אותם”. כך אמר שר התמ”ת, בנימין בן אליעזר, בביקור שערך עם ראשי משרדו בטכניון.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, השיב לו כי הטכניון, הרגיל להתגייס למשימות לאומיות, רואה בהכשרתם של צעירים מהפריפריה, צעירים ערבים וצעירים חרדים – משימה לאומית.

יהודה זיסאפל, יו”ר קבוצת “רד” ונשיא איגוד תעשיות האלקטרוניקה, אמר לשר כי רוב תושבי הפריפריה עדיין מקופחים לעומת תושבי המרכז, ולכן יזם את תכנית “אופקים” המכשירה לוחמות ולוחמים מהפריפריה, משוחררים מצה”ל, ללא תעודת בגרות – ללימודים בטכניון בפרט ובאקדמיה הישראלית בכלל. לדבריו, אם המדינה תשקיע 200 מיליון שקלים בצעירים אלה, כבר בשנה הראשונה לעבודתם כמהנדסים הם יחזירו את הסכום הזה למדינה בתשלומי מס ההכנסה.

אהרן דויטש, סטודנט חרדי בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, אמר כי הודות למכינה הקדם אקדמית הוא לומד היום בטכניון, מצטיין בלימודיו ושואף להשאר באקדמיה. “עד היום יש לי בעיה באנגלית”, גילה. “לא ידעתי מילה אחת באנגלית כשהגעתי לטכניון, גם לא את ה-ABC”.

השר ביקש ממנו להיות שליח של רצון טוב בקהילתו. “תשכנע את חבריך להצטרף אליך. בכל מקום בו אני נפגש עם אנשי מקצוע חרדים – הם מצטיינים. אני מוטרד מהשאלה איך למלא את שורות המהנדסים שאנו כה זקוקים להם. לא לעולם חוסן. לא לעולם נוביל בחדשנות”.

דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית, פרופסור ארנון בנטור, אמר כי בתחום התשתיות יידרשו בשנים הבאות 5500 מהנדסים חדשים, ובתחום זה דווקא יש עבודה בפריפריה. “הבעיה היא שמהטכניון ומשאר האוניברסיטאות יוצאים מידי שנה רק 250 מהנדסים בתחום התשתיות, והמדינה זקוקה ל-500”, הדגיש.

אלוף (מיל.) עמוס חורב, יו”ר אגודת דורשי הטכניון ולשעבר נשיא הטכניון, אמר כי לא ירחק היום ומדינת ישראל תיאלץ להביא חרטים סינים, ולא רק מהנדסים.

בתמונה: נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא (מימין), הסטודנט אהרן דויטש (במרכז) ושר התמ”ת, בנימין בן אליעזר. צילום: יואב בכר, דוברות הטכניון