שנה בבית הספר הבינלאומי להנדסה של הטכניון – וכבר מצטייני נשיא

45אלי דזמסי מגאנה הגיע בשנת לימודיו הראשונה לממוצע ציונים של 97.4;  חברו, דניאל פלמן מפרו, הגיע לממוצע של 94.7

אלי דזמסי מגאנה ודניאל פלמן מפרו הצטרפו לבית הספר הבינלאומי להנדסה של הטכניון עם פתיחתו לפני פחות משנה, והם כבר מצטייני נשיא עם ממוצע ציונים גבוה ביותר.

כאשר סיים אלי דזמסי בהצטיינות את לימודיו בבית הספר התיכון בגאנה, הוא בא לבקר את סבתו המתגוררת ברמת גן. בישראל החלה לנקר במוחו המחשבה על לימודים בטכניון. עם שובו לגאנה, הוא נכנס לאינטרנט ומצא כי הטכניון הקים בית ספר בינלאומי להנדסה, בשפה האנגלית. אלי נרשם מיד, ובחודש שעבר, עם תום הסמסטר הראשון ללימודיו – הוא כבר קיבל מנשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, ומראש בית הספר הבינלאומי להנדסה, פרופסור ארנון בנטור, את הפרס “מצטיין נשיא”, עם ממוצע ציונים מדהים של 97.4.

אמו יעל, יהודיה דתית, ואביו קופי, שר לשעבר בממשלת גאנה, כמו גם אחותו תמר ואחיו שלמה – קיבלו ממנו בביתם בפרברי אקרה הבירה את הבשורה ושמחו מאוד על הצטיינותו. “אבא סיים לימודי הנדסת מכונות בגאנה ובא לארץ להמשך לימודיו”, מספר אלי בעברית רהוטה (אמו מקפידה לדבר עברית עם ילדיה בגאנה). “הוא פגש כאן את אמי, התגייר, הם התחתנו ונסעו לגאנה. שם פתח אבי חברה עצמאית ולפני שמונה שנים, כשבגאנה היו בחירות דמוקרטיות, הוא הצטרף לפוליטיקה והיה שר בממשלת גאנה”.

יעל ממשיכה לשמור על אורח חיים דתי במדינה האפריקנית, ומקפידה על השבת ועל כל החגים. היא עשתה דוקטורט בחינוך מדעי ובימים אלה נמצאת בהליכים לפתיחת בית ספר פרטי.

“קיבלתי חינוך טוב”, מספר אלי. “למדתי בבית ספר פרטי ואחר כך בתיכון ממשלתי. הייתי תלמיד טוב וגם בטכניון אני משתדל להצליח. אני טוב בעיקר במקצועות אותם אני אוהב. כך קיבלתי 100 בחדו”א”.

חדו”א הם ראשי תיבות של “חשבון דיפרנציאלי ואינטגראלי” – אימת הסטודנטים בשנה הראשונה בטכניון. גם בשאר המקצועות ציוניו גבוהים מאוד, מה שהביא אותו לקבלת הפרס היוקרתי “מצטיין נשיא” הטכניון.

אבל אלי לא מתמקד רק בלימודים. הוא משחק כדורגל פעם בשבוע ולא הפסיד את משחקי המונדיאל בטלוויזיה. כשגאנה הפסידה לאורוגוואי במשחק הדרמטי, הוא בכה ביחד עם השחקנים כאשר אסמואה ג’ייאן “ירה” כדור עונשין מ-11 מטרים למשקוף השער האורוגוואי, בדקה ה-120, בתום ההארכה.

“הצלחתי בלימודים היא הודות לאמא”, אומר אלי בפסקנות. “כשהיינו קטנים – היא ישבה ולימדה אותנו, כאשר חזרנו מבית הספר. היא מלמדת בצורה יעילה מאוד”.

ומה הלאה?

אלי מחייך. “יש לי עוד שלוש שנים בטכניון, ואחר כך – הכל פתוח”.

דניאל פלמן, בן 19, הגיע מפרו לבית הספר הבינלאומי להנדסה של הטכניון. הוא הגיע לארץ בחודש יולי בשנה שעברה, לאולפן קיץ. כאשר שמע על בית הספר החדש שנפתח בטכניון, עזב את האולפן והצטרף אליו. לאחר כארבעה חודשים נפטר אביו, הוא חזר לפרו למשך חודש והפסיד הרבה לימודים. “היה קשה”, הוא מספר. “גם התאבלתי על אבי, גם הפסדתי חודש שלם, אבל הציונים לא נפגעו. הופתעתי מכך. חשבתי לעבור עם ציון 55, אולי 70, אבל לא חלמתי על ציונים גבוהים כל כך”.

איך זה קרה?

“אבי ז”ל תמיד אמר לי – תשקיע ותלמד, אל תחשוב על שום דבר אחר בזמן הלימודים, ועתידך מובטח. ואילו מאמי למדתי חריצות מהי”.

את בית הבינלאומי של הטכניון הוא מגדיר כ”מתנה שנפלה בחיקו”. כסטודנט במחזור הראשון הוא חש כחלוץ לפני המחנה, נהנה מהאינטראקציה עם אנשים מכל העולם, גר עם סטודנט מאורוגואי ורוצה להיות מהנדס מים. הוא שיבח את הרוח המיוחדת המפעמת בין הסטודנטים שיצרו חבורה מגובשת היוצאת גם לטיולים משותפים, נהנית מפעילות חברתית ענפה וחבריה מתגוררים במעונות הסטודנטים ביחד עם סטודנטים ישראלים. ארבע הסטודנטיות ו–19 הסטודנטים הגיעו מ- 14 מדינות בחמש יבשות – אמריקה (ארה”ב וקנדה), דרום אמריקה (אורוגוואי ופרו), אירופה (איטליה, דנמרק, צרפת, ספרד ואלבניה), אפריקה (דרום אפריקה, גאנה וגיניאה) ואסיה (סין והודו). 30% מהסטודנטים בבית הספר הבינלאומי החדש של הטכניון הינם ממדינות מתפתחות.

“המחזור הראשון אשר מסיים את שנת הלימודים הראשונה הנו הגרעין להגשמת חזון הקמת בית ספר בינלאומי בכל תחומי ההנדסה בטכניון, שבמסגרתו ילמדו 1,000 סטודנטים תוך 10 שנים, והם יגיעו מכל קצוות העולם”, אומר דיקן הפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית וראש בית הספר, פרופסור ארנון בנטור. ” לבית הספר הבינלאומי החדש יעדים גם במישור הלאומי ובהם הכשרת בוגרים ממדינות מפותחות ומתפתחות אשר ישמשו כ’שגרירי רצון טוב’ של ישראל ויוכלו למנף את התעשייה הישראלית בשוק הגלובלי, והיבט ציוני של משיכת נוער יהודי מוכשר לשילוב של ציונות ולימודי הנדסה ברמה אקדמית בינלאומית”.

תוכנית הלימודים הראשונה נבחרה להיות הנדסה אזרחית וסביבתית. “ענף זה, המופקד על בנייה ותשתיות, הוא ענף גלובאלי”, הסביר פרופסור בנטור.  “חברות ישראליות רבות בתחום זה פועלות בחו”ל ואנו מאמינים שבסיום לימודיהם יהיו הסטודנטים שלנו לשגרירי רצון טוב של ישראל בארצותיהם וחלקם אף ישמשו נציגים של החברות הישראליות בחו”ל”.

המנהל האקדמי של בית הספר, פרופסור אמנון כץ, מספר כי בתחילה למדו הסטודנטים במכינה שנמשכה ארבעה חודשים, בה למדו גם עברית. “מדובר בתהליך דו כיווני, אשר  בו, מצד אחד, נייצא את הידע הרב שנצבר בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית ובישראל בתחומי התשתית והמים ונהפוך את בוגרי התכנית למובילים בתחומם ולשליחי רצון טוב למדינת ישראל, ומן הצד השני הסטודנטים שלנו ייהנו ממפגש עם סטודנטים מוכשרים מכל העולם”.

המנהל האופרטיבי של בית הספר, אריאל גבע, מציין את ההצלחה של גיוס סטודנטים, שהיא פועל יוצא של המוניטין הבינלאומי של הטכניון ומאמצי השיווק הנרחבים שכללו, בין השאר, ביקורים בבתי ספר תיכוניים מובילים בארה”ב ובאירופה, ביקורים בתערוכות לימודים בינלאומיות וחשיפה באמצעות  האינטרנט.

בתמונה: אלי דזמסי מקבל תעודת סטודנט מצטיין מנשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא