רובוט זעיר שייכנס לתוך הגוף ינקה צינוריות ניקוז אצל חולי הידרוצפולוס

63הרובוט שפותח בטכניון הוצג במסיבת עיתונאים משותפת לטכניון ולנציבות הסחר האיטלקית לרגל פתיחת תערוכת ILSI BIOMED 2011. לטכניון 34 שיתופי פעולה עם 50 גופי אקדמיה וחברות באיטליה

הסרט “המסע המופלא” משנות השישים, בו נכנסו מדענים בצוללת לתוך גוף אדם –  הופך למציאות, הפעם ללא בני אדם ממוזערים. פרופסור משה שהם מהטכניון הציג במסיבת עיתונאים משותפת לטכניון ולנציבות הסחר האיטלקית את הדור חדש של רובוטים רפואיים, שייכנסו לתוך הגוף.

את הרובוט הזעיר מפתחת חברת ההזנק “מיקרובוט מדיקל” על בסיס פיתוח של פרופסור שהם מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון וראש המעבדה לרובוטיקה, בשיתוף עם פרופסור מנשה זערור ראש המחלקה לנוירוכירורגיה ברמב”ם ועודד סלומון.  חברת ג’ונסון אנד ג’ונסון השקיעה כבר בחברת “מיקרובוט מדיקל” מאות אלפי דולרים.

קוטרו של הרובוט הזעיר הוא מילימטר אחד ואורכו כעשרה מילימטר, הוא מתוכנן כך שיוכל להיכנס לכלי הדם או מערכת הנשימה, ולבצע פעולות בתוך הגוף כגון ניקוי כלי הדם, או העברת חומרים כימותרפיים ישירות לגידול.

לדברי פרופסור שהם, היישום הראשון יהיה בניקוי צינורות ניקוז המושתלים אצל חולים הסובלים מהידרוצפולוס,  בעיית ניקוז של המוח. הנקז, המושתל אצל החולים עוד בינקותם, נשאר במוחם במהלך כל ימי חייהם.  ואולם בהיותו בתוך הגוף רקמות המוח נוטות לחדור לתוך הצינור ולסתום אותו (SHUNT OCCLUSION). החולים נאלצים לעבור צילומי CT  כל אימת שהם סובלים מכאב ראש, ואם מתגלה שהצינורית נסתמת, צריך לבצע ניתוח מוח חדש ולהשתיל צינורית חדשה.

הרובוט הזעיר שיושתל בתוך הנקז ידאג  לניקויו. הפעלת הרובוט נעשית מבחוץ באמצעות שדות אלקטרומגנטים ולפיכך הוא אינו נזקק לסוללות והוא יוכל לשרת את החולה במשך כל ימי חייו, כ-80 שנה.

לטכניון ולפרופסור שהם בפרט שיתופי פעולה רבים עם מוסדות באיטליה בפיתוחים בתחומי הביוטכנולוגיה. בין היתר פיתח פרופסור שוהם במסגרת קונסורציום של האיחוד האירופי שנוהל על ידי המכון הפולי טכני של מילאנו – מערכת רובוטית לניתוחי מוח המשתמשת ברובוט “ספיין אסיסט” שפותח ומשווק ע”י חברת “מזור”.

לדברי ד”ר מרינה סקוניאמיליו, ראש נציבות הסחר האיטלקית, הטכניון משתף פעולה ב-34 פרויקטים עם 50 ארגונים איטלקים, בעיקר במסגרת התוכנית השביעית למו”פ של האיחוד האירופי.

“אנו גאים להציג את הפרויקט ולהציע תשתית המהווה בסיס נרחב לשיתופי פעולה בין חברות ואנשי מחקר מאיטליה בנושא ביו פארמה, רפואה ומדעי החיים לבין החוקרים והתעשיינים בישראל, זאת מאחר ואנו רואים חשיבות עליונה בגיוס משאבים שנועדו לייצר חדשנות עולמית דרך שיתופי פעולה בין ישראל ואיטליה”, אמרה ד”ר סקוניאמיליו במסיבת העיתונאים.

בתמונה: הרובוט החדשני. צילום: מיקי קורן, דוברות הטכניון