ראש רשות המים בכנס בטכניון: הגשמים הצילו את החקלאים מקיצוץ קשה יותר

פרופסור אורי שני דיבר בטכניון בכנס בינלאומי על שינויי אקלים גלובאליים, סיכונים סביבתיים ומחסור במים

“סערת סוף השבוע הצילה את החקלאים מקיצוץ נוסף של 100 מיליון מטרים מעוקבים של מים”. כך אמר ראש רשות המים, פרופסור אורי שני, בכנס בינלאומי שנערך ביום שני בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית בטכניון בנושא שינויי אקלים גלובאליים, סיכונים סביבתיים ומחסור במים.

“כבר כשהייתי נער התעניינתי בנושא המים”, סיפר. “ידעתי אז כי לישראל נוספים מידי שנה 1.8 מיליארד מטרים מעוקבים של מים. כשהגעתי לרשות המים, התברר כי תוספת זו ירדה ל-1.5 מיליארד מטרים מעוקבים, והירידה נמשכת. בדרום הנגב ובדרום הערבה ירדנו מ-25 מילימטרים גשם בשנה ל-5 מילימטרים. והירידה היא בכל הארץ, חמורה מכפי ששיערנו”.

לדברי ראש רשות המים, סערת סוף השבוע הביאה להקלת מה, אך לא מספקת. “לחקלאות נקציב השנה 350 מיליון מטרים מעוקבים של מים, במאה מיליון פחות מאשר בשנה שעברה”, אמר. “שקלנו להוריד זאת ל-250 מיליון מטרים מעוקבים, אבל סערת סוף השבוע הצילה את החקלאים מקיצוץ נוסף זה”.

בשנה הקרובה, הודיע פרופסור שני למשתתפי הכנס, לא יהיו יותר דשאים במדינת ישראל. “נאסור על השקיית גינות, יהיו פקחים אך לדעתנו לא יהיה בקנסות שלהם צורך, כי הציבור הבין: אם לא נפסיק להשקות את הגינות, פשוט לא יהיו לנו מים. הקמפיין האחרון שלנו נחל הצלחה רבה וחסכנו הודות לו מאה מיליון מטרים מעוקבים של מים”.

לדברי ראש רשות המים, תגיע מדינת ישראל בשנת 2012 ל-600 מיליון מטרים מעוקבים של מים מותפלים, ובתוך עשור יהיו די מים מותפלים לחקלאות, אבל במחיר גבוה יותר מאשר היום. “צריך יהיה לשפר את שיטות ההתפלה, כדי להוזיל את מחיר המים”, אמר. “כדי לחסוך באנרגיה ובהוצאות, יתכן שכדאי יהיה להעביר את מתקני ההתפלה ללב ים, כדי שיקבלו אנרגיה מהגלים ומהרוחות”.