קבוצת סטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב בטכניון יצרה יישום של “ספר הנכתב מעצמו”, בנושא שהוגדר על ידי המשתמש

מאפשר לכל אחד להכין לעצמו בתוך דקות ספר טיולים לפני יציאתו לחופשה או לסיור מוזיאונים

Bookit! – זהו שמו של פרויקט סטודנטים טכניוני, ה”כותב” באופן אוטומטי ספר על פי הנושאים שהגדיר המשתמש. התוצר הוא קובץ ערוך שהוא ספר לכל דבר – עם כותרות, טקסט, תוכן עניינים ותמונות. את הספר ניתן לקרוא במחשב או על קורא ספרים אלקטרוני, או להדפיס אותו.

“הרעיון הזה עלה במסגרת קורס בהנחיית פרופסור יוסי גיל,” מסבירה מיכל ניר, אחת משמונת הסטודנטים שהשתתפו בפרויקט. “קיבלנו אלגוריתם שפותח על ידי אחד מחברי הסגל בפקולטה, וכל צוות התבקש למצוא לו יישום כלשהו. אחת מדרישות הקורס היתה להתייחס לכל זה כפרויקט סטארט-אפ ולא כמטלה אקדמית. לן היה חשוב לנו להציג מוצר מושך, עם שם קליט, שמעוצב באופן נעים וידידותי ועונה על צורך משמעותי.”

במהלך הסמסטר עבדה הקבוצה באופן אינטנסיבי על פיתוח Bookit! , וכיום זה למעשה מוצר שלם, שפתוח לשימוש באתר שפתחו הסטודנטים (http://tiny.cc/bookitnow). כדי ליצור ספר נדרש המשתמש להכניס מילות מפתח בנושא הרצוי – למשל spain travel או art picasso – ותוך זמן קצר (קות ספורות, לכל היותר) הספר מוכן. “האתר נבנה בטכנולוגיות מתקדמות ומותאם בעיקר לדפדפני פיירפוקס וכרום,” מוסיפה מיכל.

“כאמור, יש כאן אלגוריתם בסיסי שקיבלנו בתחילת השנה,” אומר הסטודנט בנימין קמפר, “אבל היינו צריכים לעבוד עליו ולפתח אותו לצרכים הספציפיים שלנו. בכל פעם שנתקלנו בבעיה שיפרנו אותו כדי להתגבר עליה.

“בשלב הזה האלגוריתם מחפש בוויקיפדיה את הערכים המבוקשים, ובונה מעין ‘מִדרג-רלוונטיוּת’ של המופעים השונים, ומתוכם יוצר את הספר. במילים אחרות, זה לא חיפוש עיוור של הערכים האלה אלא חיפוש חכם מאוד, שמנתח את הרלוונטיות של החומר הקיים ברשת להגדרות שהמשתמש הכניס.”

“אפשר כמובן להרחיב את השיטה לחיפוש נרחב יותר ברשת, אבל זה דורש עבודה נוספת,” מסביר סער גרוס, “ולנו היה חשוב מאוד להציג מוצר מוגמר ולא שלב ביניים בתהליך. לכן הגבלנו את עצמנו לעבודה עם וויקיפדיה, ואפשר לראות לפי התוצאות שזה עובד יפה מאוד, גם מבחינת איתור התכנים וגם מבחינת העיצוב הגרפי של הספר.

“אנחנו בהחלט לא מתכוונים לעצור כאן, אלא להמשיך ולפתח את האלגוריתם והאתר על ידי שיפור היכולות הקיימות של המערכת והוספה של יכולות חדשות.”

בתמונה (מימין לשמאל): ולדימיר רודנקו, רועי מגדל, איתמר אזולאי, אלון מורגנשטרן, ענבל סרצ’וק, סער גרוס, מיכל ניר, בנימין קמפר