פרס האיחסון היוקרתי מאגודת IEEE – לבוגר הטכניון משה ינאי

נשיא הטכניון שלח לו ברכה מיוחדת

בוגר הטכניון משה ינאי, הנחשב למוביל עולמי בתחום איחסון המידע הודות לחידושיו המהפכניים אשר שינו את האופן שבו חברות מאחסנות מידע, מגנות עליו ומשתמשות בו – קיבל מהאיגוד הגדול IEEE את הפרס היוקרתי Reynold B. Johnson Information Storage Systems . IEEE הוא האיגוד העולמי המוביל של מהנדסי חשמל ואלקטרוניקה, המונה 360,000 חברים.

הפרס, הממומן על ידי מרכז המחקר IBM Almaden, מוקיר את משה ינאי “על חדשנות רבת שנים ומנהיגות מופלאה בפיתוחים אשר הגדירו את תעשיית האיחסון”.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, בירך אישית את משה ינאי על קבלת הפרס היוקרתי והודה לו על הכבוד שהוא מביא לטכניון, כבוגר בולט שלו, ועל “תרומתו העצומה בהבאת פתרונות שובי דמיון בתחום המאתגר של איחסון המידע”.

בהחלטה להעניק למשה ינאי את הפרס, אומרים ראשי האגודה: “בעולם מקושר-האינטרנט של היום, עסקים זקוקים לפתרונות איחסון מידע העומדים בקצב המידע ומאפשרים לנהל כמויות עצומות של מידע. ב-35 השנים האחרונות הוביל חזונו של ינאי לכמה גלים של חדשנות שקידמו את התחום של enterprise data storage. תרומתו הכבירה איפשרה את יצירתם של יישומים עסקיים שלא היו אפשריים בלי ארכיטקטורות האיחסון שלו. ינאי פיתח עוד ועוד פתרונות המתגברים על הפער בין כמויות המידע הגדלות והמגבלות המכניות של כונננים.

“ינאי יזם, פיתח וטיפח את Symmetrix storage array בעבודתו ב-EMC, הופקינטון, מסצ’וסטס, בסוף שנות השמונים. במקום השימוש בכוננים גדולים מסורתיים, סימטריקס מאפשרת לשרתים רבים להתחבר לאותו אמצעי איחסון באמצעות ממשק מערכת קטן. דבר זה הביא לשיפור ביצועים ושינה את האופן שבו חברות יכולות לאחסן, להגן ולהשתמש במידע. בסיסי המידע הגדולים בעסקים כיום הם תוצאה של פיתוחיו ושיפוריו של ינאי ב-Symmetrix storage array. סימטריקס הייתה למוצר הדגל של EMC והפכה את החברה לאחד המנהיגים בתחום איחסון המידע.

החידוש הבא של ינאי היה ה-truly scalable grid storage system הראשון, שהוא פיתח ב-XIV, חברה שנוסדה בישראל ב-2003. המערכת פותחה במטרה לפשט את המורכבות הגוברת של מידע תאגידי שהודות לאינטרנט המשיך להצטבר. יכולתה של המערכת להסתגל לצרכים משתנים מספקת איחסון נמוך-עלויות, אמין וקל לניהול. זמן קצר אחרי השקת המוצר ב-2005 הפכה מערכת האיחסון לפופולארית בבנקים מובילים ואצל ספקי שירותי אינטנרט ותקשורת”.

לאחר שחברת IBM רכשה את החברה שהקים, משה ינאי הצטרף אליה בדצמבר 2007, וכיום הוא מתמקד באתגרים הניצבים בפניהם של לקוחות IBM בהתמודדות עם “התפוצצות” המידע והאופן שבו XIV יכולה לסייע להם.

משה ינאי רשם 40 פטנטים הנוגעים לטכנולוגיות פורצות דרך בתחום איחסון ממוחשב. הפרס הוענק לו בכנס אגודת IEEE בנושא מערכות וטכנולוגיות איחסון מסיביות, שנערך בלייק טאהו, ארה”ב.

בתמונה: משה ינאי