פרס א.מ.ת במדעי החיים – למפתח התרופות פרופסור מוסא יודעים מהטכניון

3פרס א.מ.ת היוקרתי בתחום מדעי החיים יוענק למפתח התרופות הנודע, פרופסור מוסא יודעים מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. פרופסור יודעים, ביחד עם עמיתו לפקולטה פרופסור ג’והן פינברג, פיתח את תרופת ה”אזילקט” של חברת “טבע”, לטיפול במחלת הפרקינסון. עתה הוא עובד על פיתוח תרופה גד מחלת האלצהיימר.

זהו הפרס היוקרתי השלישי שפרופסור יודעים מקבל השנה. באחרונה הוא נבחר כחבר כבוד באקדמיה הגרמנית למדעים “לאופולדינה” וזכה בפרס יוקרתי על מפעל חיים מה”קולג’ לנוירו-פסיכו-פארמקולוגיה”. בהחלטה להעניק לו את הפרס הגרמני, נאמר: “פרופסור יודים פועל וחוקר בתחום הנוירו-פסיכו-פאמקולוגיה קרוב לחמישים שנה. הוא אחד המומחים הידועים בעולם בתחום מחקר מחלות אלצהיימר ופרקינסון. מחקרו רב השנים הביא לפיתוח תרופות למחלות קשות אלה”.

נוירו-פסיכו-פרמקולוגיה היא מדע בינתחומי הבוחן את השפעתן של תרופות על המוח. תרופות אלו עשויות להשפיע על הפרעות פסיכוטיות וניווניות כמו גם על הרגלי אכילה ושינה.

לפרופסור יודעים קריירה ארוכה ומכובדת כמדען, חוקר ומורה.  הקריירה המחקרית שלו החלה לפני יותר מ-45 שנה. הוא ביצע מחקרים חלוציים וכתב כמעט 800 מאמרים בנושאים של פרמקולוגיה, נוירו-כימיה, ביולוגיה מולקולרית ופיתוח תרופות למערכת העצבים המרכזית. את הדוקטורט שלו הוא עשה באוניברסיטת מקגיל ב-1966, ועבד באוניברסיטת לונדון,  College de France  ובמחלקה לרפואה וביחידה לפרמקולוגיה קלינית באוניברסיטת אוקספורד לפני שהיה ב-1977 לראש המחלקה לפרמקולוגיה בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון.

 כבר ב-1965 חזה פרופסור יודעים את פיתוחן של תרופות רב-תכליתיות שיהיו neuroprotective בכך שימנעו את פעילותם של כמה שלבים הקשורים ברעילות תאי המוח.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, בירך את פרופסור יודעים, אשר חגג באחרונה את יום הולדתו השבעים, הודה לו על הכבוד שהוא מביא לטכניון ואיחל לו עוד שנים רבות של מחקר פורה, להקלת סבלם של מיליוני חולים ברחבי העולם.

בתמונה: פרופסור מוסא יודעים (מימין), נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא (במרכז) ודיקן הפקולטה לרפואה בטכניון, פרופסור אדו פרלמן (משמאל) בכנס מדעי שנערך בטכניון לציון יום הולדתו של פרופסור יודעים. צילום – דוברות הטכניון