פרופסור מיכאל קארין ופרופסור אלכסנדר פוליאקוב – קיבלו את פרס הארווי של הטכניון לשנת 2010

43פרופסור מיכאל קארין ופרופסור אלכסנדר פוליאקוב קיבלו את פרס הארווי של הטכניון לשנת 2010.

פרופסור קארין, מהאוניברסיטה של קליפורניה בסן דיאגו, קיבל את הפרס בתחום בריאות האדם. הוא מצא את הקשר ההדוק שבין השמנת יתר, תהליך הדלקת והסרטן. בהחלטת חבר השופטים נאמר כי פרופסור קארין יקבל את הפרס על “תרומתו החלוצית שהובילה לפענוח המנגנונים המולקולאריים שבאמצעותם מגיבים תאי יונקים לציטוקינים מחוללי דלקת, לעקה סביבתית וכן לפתוגנים שונים. מחקריו הניחו את היסודות להבנתנו את מנגנוני הבקרה על פעילותם של פקטורי תעתוק המשופעלים ע”י גירויים חיצוניים ובפרט של פקטורי התעתוק ממשפחת ה-AP1וכן ה-NFkB. תגליות אלה הובילו לזיהוי חלבוני מטרה תאיים חדשים המשמשים לאחרונה לפיתוח של תרופות חדשות למניעה וטיפול בגידולים ממאירים שונים”.

פרופסור פוליאקוב קיבל את הפרס בתחום מדע וטכנולוגיה. “הוא הגה תורות מהפכניות  שעצבו את הבנתנו העכשווית של החלקיקיים האלמנטריים בטבע. בנוסף, הוא תרם משמעותית לפיסיקה של המצב המעובה, למכניקה סטטיסטית ולמתמטיקה. בין הרעיונות הנזקפים לזכותו ניכרים המבנים הטופולוגיים (כגון מונופולים מגנטיים) בתורות כיול,החשובים להבנת  ההגבלה של קוורקים בגרעין. בנוסף תרם פוליאקוב ליסודות תורת המיתרים, איחוד מכניקת הקוונטים וכבידה ורעיון  הדואליות  בין מיתרים ותורות כיול”.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, שלח בתחילת דבריו בטקס החגיגי את תנחומי הטכניון למשפחות קרבנות רעש האדמה ביפאן והדגיש את חשיבותם של המחקר המדעי ושל הפיתוח המתמיד של הידע ההנדסי, מול איתני הטבע.

פרופסור קארין סיפר כי את חינוכו קיבל בתל אביב בשנות החמישים, “כאשר החינוך בישראל היה טוב”. הוא הביע תקוותו כי החינוך בארץ ישתפר, כי בחינוך טמון עתיד כולנו.

פרופסור פוליאקוב תיאר את עבודת המדען המרגשת אך גם מתסכלת. “יום אחד אתה נמצא ברומו של עולם, נוכח תגלית מדעית שלך, ולמחרת עתה עלול לצלול לבירא עמיקתא נוכח טעות שמצאת במחקרך”, אמר.

פרס הארווי היוקרתי של הטכניון ניבא את זכייתן של שתי זוכות פרס נובל האחרונות –  אליזבט בלברן (רפואה) ועדה יונת ממכון ויצמן (כימיה). עד כה זכו 13 חתני פרס הארווי בפרס נובל.

פרס הארווי ניתן לראשונה בשנת 1972, מהקרן שהוקמה על ידי ליאו מ. הארווי ז”ל מלוס אנג’לס, על מנת להכיר בתרומות גדולות לקידום האנושות בתחומי המדע והטכנולוגיה, בריאות האדם וקידום השלום במזה”ת. מפירותיה מוענקים כל שנה פרסים בשווי 75,000$ לכל זוכה.

בין זוכי פרס הארווי היוקרתי מדענים מארה”ב, בריטניה, רוסיה, שוודיה, צרפת, וישראל, ביניהם זוכה פרס נובל מיכאיל גורבצ’וב, מנהיג בריה”מ לשעבר, לו הוענק הפרס בגין פעילותו לצמצום מתחים אזוריים; פרופסור ברט סאקמן שזכה בפרס נובל ברפואה, פרופסור פייר ג’יל דן-ג’ן, אשר זכה בפרס נובל בפיסיקה, פרופסור’ אדוארד טלר עבור תגליותיו בפיסיקת מצב מוצק, אטומית וגרעינית ופרופסור ויליאם ג’. קופף על המצאת הכלייה המלאכותית.

הצעות למועמדויות לפרס הארווי מתקבלות ממדענים מובילים ואישים בישראל ובעולם. חתני הפרס נבחרים על יד וועדת פרס הארווי בתהליך קפדני, בטכניון.

בתמונה: נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא (מימין) מברך את חתני הפרס (משמאל). צילם: שלמה שוהם, דוברות הטכניון.