פרופסור יורם מוזס מהטכניון זכה בפרס Dijkstra בחישוב מבוזר לשנת 2009

36פרופסור יורם מוזס מהפקולטה להנדסת חשמל בטכניון זכה בפרס היוקרתי על שם Edsger W. Dijkstra לשנת 2009, אחד הפרסים החשובים והיוקרתיים ביותר בחישוב מבוזר. הפרס הוכרז ב-24 ביולי על ידי ועדה מיוחדת המשותפת לכנס PODC בנושא עקרונות החישוב המבוזרת המתקיים בצפון אמריקה, ולכנס DISC המקביל הנערך באירופה. הפרס ניתן מדי שנה למאמר יוצא דופן בחשיבותו בנושא הקשור לעקרונות החישוב המבוזר, מאמר שהשפעתו על התיאוריה והיישום בתחום זה ניכרת במשך עשר שנים לפחות.

הפרס לשנת 2009 ניתן ליורם מוזס במשותף עם ג’ו הלפרין מאוניברסיטת קורנל בזכות מאמרם בנושא “ידע וידע משותף בסביבה מבוזרת” שהוצג בכנס ב-1984 ושגרסתו המורחבת התפרסמה בעיתון בשנת 1990. על מאמרם של מוזס והלפרין נאמר בין השאר שהוא “סיפק דרך חדשה לדיון במערכות מבוזרות, והשפיע עמוקות בשנים שלאחר פרסומו; ההשפעה עדיין ניכרת כיום, וחורגת משמעותית מתחומי קהילת המערכות המבוזרות – באינטליגנציה מלאכותית, אבטחת מערכות מחשבים, ותורת המשחקים. עובדה זו מראה כיצד מחקר בחישוב מבוזר רלוונטי וישׂים במגוון סוגים של מערכות מרובות משתתפים. המאמר היה פורץ דרך במספר מובנים”.

בהודעה המבשרת על הענקת הפרס כתב ראש הוועדה, לורנצו אלביזי מאוניברסיטת טקסס, כי המאמר הזוכה היה “אחד מקומץ מאמרים שהאירו את עיני ליופי, לאלגנטיות ולעומק שבחישוב המבוזר”.

הלפרין ומוזס זכו כבר בשנת 1997 בפרס Go”del החשוב על מאמר יוצא דופן במדעי המחשב התיאורטיים – על אותו מאמר. הפרס הנוכחי מוכיח שהשפעת המאמר עומדת במבחן הזמן. המאמר צוטט עד היום יותר מ-800 פעם.

בתמונה: פרופסור יורם מוזס