עוד תרומת ענק לטכניון: סטיב גרנד מארה”ב הכריז על תרומה בסך 20 מיליון דולר לתכנית האנרגיה של הטכניון

36במושב חבר הנאמנים, בקבלו תואר “דוקטור לשם כבוד”; התכנית מאגדת את כל הפעילות הטכניונית בתחום האנרגיה ומקיפה כבר 30 חוקרים; נשיא הטכניון: “למרות המצב הכלכלי העולמי, בשבוע האחרון בלבד הכרזנו על תרומות בהיקף של יותר מ-55 מיליון דולר. ידידינו בארץ וברחבי העולם מבינים היטב את חשיבות הטכניון לעתידה של המדינה”

תכנית האנרגיה של הטכניון זכתה בתרומה בסך 20 מיליון דולר מאת הנדבן סטיב גרנד מארה”ב. אמש הודיע מר גרנד על תרומתו הגדולה במושב חבר הנאמנים של הטכניון, בשעה שקיבל מהמוסד תואר “דוקטור לשם כבוד”.

פרופסור גדעון גרדר, ראש “תכנית האנרגיה על שם גרנד” בטכניון, אמר כי התוכנית מקיפה כעת 30 חוקרים מפקולטות שונות בטכניון. “הם פועלים בארבעה אשכולות”, הסביר: “1. דלקים אלטרנטיביים (דלקים ביולוגיים, טכנולוגיית מימן, דלקים נטולי פחמן). 2. אגירה והמרה של אנרגיה (סוללות ותאי דלק). 3. אנרגיות מתחדשות (תאים סולריים, אנרגיית רוח, אנרגיה סולרית טרמית). 4. שימור אנרגיה (פרוייקטים חוסכי אנרגיה כגון חיכוך מופחת, תהליכי שריפה אפקטיביים ומבנים חוסכי אנרגיה).

במסגרת תכנית האנרגיה של הטכניון תוקם תשתית למחקר בין תחומי שיאגד חוקרים מפקולטות שונות ויתמוך בתוכניות מחקר פורצות דרך. עד כה כבר הוקמה מעבדה לדלקים נטולי פחמן, ובימים אלו מוקם מרכז לבנייה ואיפיון של תאים סולריים, בשיתוף עם מכון ראסל ברי למחקר בננו-טכנולוגיה. בעתיד הקרוב מתוכננים הקמתם של: מרכז לאגירת אנרגיה, מרכז לפיתוח דלקים ביולוגיים ועוד. כמו כן תממן התכנית קליטה של חמישה חברי סגל חדשים בטכניון בתחום האנרגיה בחמש השנים הקרובות”.

ביוזמתו של פרופסור גרדר, מהפקולטה להנדסה כימית, גובשה תכנית בין יחידתית לתארי מאסטר ודוקטורט בתחום של הנדסת אנרגיה. תוכנית הלימודים בראשותו של פרופסור יאיר עין-אלי מהפקולטה להנדסת חומרים, היא הראשונה מסוגה בארץ ונמצאת כעת בהליכי אישור של המל”ג. התוכנית תקיף בחמש השנים הבאות 50 מאסטרנטים ומספר זהה של דוקטורנטים. מטרת התוכנית היא למשוך סטודנטים איכותיים למחקר בתחום האנרגיה, ובכך לטפח את הדור הבא של המהנדסים ומדענים שיובילו את התחום בעתיד.

תרומתו של סטיב גרנד, אשר בעבר הקים את המכון למחקר המים בטכניון, מצטרפת לכלל התרומות לתכנית האנרגיה ומביאה אותן אל מעבר לרף של 30 מיליון דולר, במגמה להגיע ל-60 מיליון דולר בעשור הקרוב.

נשיא הטכניון, פרופסור פרץ לביא, הודה לסטיב גרנד על תרומתו הנדיבה, ואמר: “למרות המצב הכלכלי העולמי, בשבוע האחרון בלבד הכרזנו על תרומות בהיקף של יותר מ-55 מיליון דולר. ידידינו בארץ וברחבי העולם מבינים היטב את חשיבות הטכניון לעתידה של מדינת ישראל. תוכנית האנרגיה של הטכניון מציבה אותו בשורה אחת עם האוניברסיטאות המובילות בעולם אשר פתחו תכניות דומות, נוכח בעיית האנרגיה הגלובלית, הנובעת מהשימוש הגובר והתלות הבעייתית במקורות אנרגיה מזהמים”.

בתמונה: סטיב גרנד (משמאל) עם האלוף (מיל.) עמרם מצנע, בקבלם ביום שלישי תואר “דוקטור לשם כבוד” מהטכניון