סטודנטים תכננו חליפת כנפיים לטיסה ללא מטוס

2

חליפת כנפיים (Wingsuit) משמשת להארכת זמן טיסה והגדלת טווח הגלישה בצניחות חופשיות, כאשר הצנחן משתמש במצנח רגיל בשלב הנחיתה. חליפה כזו תוכננה ע”י קבוצת סטודנטים מהפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל במסגרת פרויקט הסיום שלהם. ככל ידוע, זו הפעם הראשונה שנעשה תכן מדעי לחליפת כנפיים.

שלוש דרישות עיקריות עומדות בפני מפתחי חליפות הכנפיים: העומסים על הגפיים צריכים להיות נמוכים דיים בכדי לאפשר לטייס להחזיק את הכנפיים פרושות, החליפה צריכה לאפשר טיסה יציבה, והחליפה צריכה לספק אמצעי נהוג נוחים. בכדי לקבוע את העומסים המרביים על הגפיים התייעצו הסטודנטים עם המדריך הראשי של חדר הכושר בטכניון. הם הגדירו מספר תרגילים המדמים את העומסים בטיסה ושלחו את עצמם (וכמה מחבריהם) לבדוק את מגבלותיהם. “גילינו שבעומסים מסוימים הטיסה מפסיקה להיות כייפית עבור הטייס והופכת לעינוי”, הם מספרים. “לאחר הגדרת המגבלות הפיזיות של הטייס, בנינו מודל אווירודינאמי מופשט של אדם הטס בחליפה. באמצעות המודל הערכנו את גודל הכנפיים והזנב שמבטיחים יציבות מצד אחד ועומדים במגבלות העומסים שמדדנו קודם”.

בשלב השני בנו הסטודנטים דגם של אדם לניסויים במנהרת רוח. בתוך הדגם הוכנסו מדידים שמדדו את העומסים שפועלים על הגוף בכלל ועל הגפיים בפרט. הדגם שימש לבדיקת רעיונות שלא ניתן היה לחקור במסגרת המודל המופשט שנבנה בשלב המקדים, ולבניית מודל אווירודינאמי מפורט. לאחר כמאה ניסויים, סינון קפדני ושינויים רבים, הגיעו הסטודנטים לחליפה “מיטבית” – כזו שהיא גם יציבה, גם ניתנת לניהוג וגם בעלת ביצועים טובים.

“את תוצאות הניסויים הכנסנו לתוכנת מדמה-טיסה”, מספר יאיר שגב, אחד הסטודנטים בקבוצה. “באמצעות התוכנה ניסינו לחוש את מה שירגיש טייס שיטוס עם החליפה שלנו וכמה קשה יהיה לו לבצע תמרונים בסיסיים. הגענו למסקנה שקל זה לא יהיה, אבל עם החליפה שלנו הוא יוכל להגיע למרחק הרבה יותר גדול מאשר ניתן להגיע באמצעות החליפות הקיימות בשוק”.

חמשת הסטודנטים הנוספים שהשתתפו בפרויקט הם: יואב גרין, יפים יבלוצ’קין, לאון מינץ, עומר נאמן ורומן לוין. הפרויקט נעשה בהנחיית פרופסור גיל יוסילבסקי

שיא העולם בטיסה ללא מטוס נקבע ביולי האחרון בידי אואלי גגנשץ השוויצרי, כאשר טס למרחק של 17 ק”מ במשך 5:45 דקות, כשהוא מגיע למהירות מקסימלית של 250 קמ”ש.

גרסה מטורפת במיוחד של טיסה ללא מטוס: קפיצה ממצוקים באלפים הצרפתיים:

ולמי שלא שבע מצורפת הגרסה הצרפתית של הספורט הזה, עם קצת יותר פאתוס, מוזיקה מתאימה וצילומים מרהיבים.

בתמונה: פרופ’ יוסילבסקי ודגם של הטייס במנהרת הרוח