סטודנטים ממדעי המחשב בנו מסוק רובוטי זעיר המנווט, מצלם ומתמרן באופן עצמאי

56סטודנטים וחוקרים בטכניון בנו “רחפן” – מסוק רובוטי זעיר המנווט, מצלם ומתמרן באופן עצמאי

יכול לשמש למשימות מיוחדות, תצפיות ומעקב

סטודנטים בפקולטה למדעי המחשב בטכניון בנו “רחפן” – מסוק רובוטי זעיר אשר מנווט, מצלם ומתמרן באופן עצמאי. הוא יכול לשמש למשימות מיוחדות, תצפית ומעקב. כך מגלה עיתון הפקולטה Homepage.

“כיום, לאחר מספר שלבי פיתוח, הגענו למשקל כולל של קילוגרם אחד, עם זמן שהות באויר של 30-40 דקות”, מספר מהנדס המעבדה למערכות נבונות, רונן קידר. “הרחפן יכול להיכנס לבניין דרך החלון, לבצע את עבודתו ולצאת בחזרה”.

פרופ’ אהוד ריבלין, המוביל את הפרויקט מטעם הפקולטה, ציין כי הסטודנטים, בהנחייתו, תורמים לפרוייקט בהיבטים של עיבוד מידע וראייה ממוחשבת. “בעזרת סנסורים שונים שהוספנו לרחפן, אנו מקנים לו יכולת הבחנה במכשולים ומניעת התנגשות, שמירת גובה והתמצאות בסביבה בעזרת מפה תלת ממדית”.

בשלב זה המצלמה נמצאת בגחון ה”רחפן”, אך חוקרי הטכניון עומדים לציידו במצלמה נוספת כך שניתן יהיה לצלם גם קדימה ואחורה, ולמעשה ב-360 מעלות במישור האופקי.

“הוספת מחשב כף יד מסוג Pocket PC איפשרה לנו להגביר את כושר העיבוד של הרחפן” מוסיף אראל עוזיאל, בוגר הפקולטה למדעי המחשב בטכניון, שהשתתף בפיתוח. “המחשב שולט על הרחפן באמצעות קופסת בקרה הנמצאת על הפלטפורמה ואחראית על ההיגוי, כך מתאפשרת לרחפן תקשורת אלחוטית עם תחנה קרקעית לקבלת הוראות טיסה ולשידור מיקום והעברת תמונות תוך שימוש ביכולות החישוביות והתקשורתיות של מחשב כף היד הנמצא בו”.

את הפרוייקט הובילו פרופ’ אהוד ריבלין מהפקולטה למדעי המחשב, פרופ’ פיני גורפיל מהפקולטה להנדסת אוירונוטיקה וחלל, מהנדס המעבדה למערכות נבונות, רונן קידר ומהנדס החומרה סרגיי דניליאן. הפרוייקט ממומן על ידי קרן דבורה והמרכז למערכות אוטונומיות בטכניון.

בתמונה: ה”רחפן” מרחף ליד הפקולטה למדעי המחשב בטכניון. צילום: פרופסור שאול מרקוביץ’, דוברות הטכניון