סטודנטים מהטכניון תכננו מרכז מבקרים חינוכי-תיירותי בכפר הנוער הדסה נעורים

41סטודנטים מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון תכננו מרכז מבקרים בכפר הנוער “הדסה נעורים”. ביוזמה משותפת של הכפר והפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניוןהוחלט שהתרגיל המסכם בקורס מבוא לתכנון ארכיטקטוני של השנה הראשונה יהיה תכנון מרכז המבקרים בכפר.

נבחר אתר ייחודי הנמצא בקצה ציר הכניסה לכפר, פונה לים ומהווה שער כניסה לטיילת המתהווה.

הסטודנטים התמודדו עם צורת המבנה, אופן העמדתו ביחס לטופוגרפיה, הגדרת החללים ותפקודם. הם התבקשו להתאים את המבנה לצרכי המשתמשים וליצור עבורם מקום חוויתי, תוך התייחסות לתנאים הסביבתיים והאקלימיים. פיתוח שטחי החוץ והקשרים בין פנים לחוץ היוו מרכיב חשוב בתרגיל.

לצורך הכרת דיירי המקום והאנשים המלמדים ומנהלים את המוסד, שהו הסטודנטים במשך יומיים בכפר הנוער, וקיימו פעילויות לימודיות שונות בהנחיית מורים מהפקולטה ובשיתוף תלמידי הכפר. ההיכרות עם המקום והמעורבות הרגשית העמיקו והעשירו את העבודות ואת השיח האדריכלי/חברתי סביבן.

דיון בעבודות הסטודנטים התקיים בטכניון בסוף חודש יוני, ומתוך העבודות שהוגשו נבחרו 18 עבודות שהוצגו בתערוכה בכפר.

התערוכה נפתחה בשבוע שעבר באירוע חגיגי רב משתתפים בו נכחו הסטודנטים והמנחים מהטכניון, תושבי “הדסה נעורים”, מדריכים, תלמידים וחברי הנהלת הכפר. לסטודנטים ניתנה הזדמנות להציג את עבודותיהם בפני “הלקוחות” ותושבי הכפר קיבלו משב רוח רענן , יצירתי ומלא אנרגיה.

כפר הנוער “הדסה נעורים” נוסד בשנת 1948 ויועד מראשית דרכו לטיפול בילדי עולים. הוא ממוקם על חוף הים בסמוך למושב בית ינאי ומשתרע על שטח של כ-400 דונם. הכפר מנוהל כעמותה עצמאית ללא כוונות רווח, בבעלות משותפת של הסוכנות היהודית וארגון נשות הדסה.

כיום מתחנכים בכפר כשלוש מאות חמישים נערים ונערות, כ- 200 מהם בתנאי פנימייה.

בנוסף לביה”ס התיכון פועלים בכפר מכללה ללימוד מקצועות הרכב והמרכז הלאומי לאתלטיקה קלה. כמו כן מופעלות במקום תכניות חינוך ייחודיות של הסוכנות היהודית ובשיתופי פעולה עם חברות מסחריות ועם צה”ל.

הצוות החינוכי בכפר פועל ליצירת תמונת עתיד מיטבית למתחנכים. קהילת תושבי הכפר מתגבשת כקהילה חינוכית הרואה את יעודה בהעצמה והעשרה של בני הנוער. לצד החינוך הטכנולוגי המאפיין את המקום פועל הצוות לקיום סביבת חיים ברת קיימא המבוססת על פיתוח ידע אקולוגי לשם יצירת סביבה ביתית, חברתית וכלל אנושית בריאה יותר.

בסביבה כזו יוכלו הנערים להיות פעילים ויצרניים, דבר שיחזק את תחושת השייכות שלהם ויצור גאווה עצמית וסיפוק. בימים אלה מפותח מתחם ובו פינת חי, חקלאות ימית (גידול ורביית דגי נוי) וחממה לגידול תבלינים וצמחי מרפא.

הנהגת המקום שוקלת הקמת מרכז מבקרים חינוכי תיירותי שיקבל את באי הכפר, יציג את התכנים החינוכיים, את התפיסה הקהילתית, את פעילות הנוער ויכלול מיזמים כלכליים של הנערים. המרכז ישמש הן לאירוח קהלי מבקרים שונים (תיירים, תורמים, מועמדים להרשמה, תושבי הסביבה) והן להתכנסות, מפגשים חברתיים, בילוי ועבודה של חברי הקהילה והנערים.

תלמידי “הדסה נעורים” בחרו את העבודות המצטיינות והסטודנטים מהטכניון שזכו במקום הראשון, נעה פרנקפורט ודניאל הרשקוביץ, הוזמנו להתארח בכפר לסוף שבוע.

המורים המלמדים את המקצוע: ארכ’ רונית ביטון (יוזמת הרעיון), ארכי’ אודי בלפרמן, ארכ’ אורן גולדשטיין, פרופסור רבקה השמשוני (מרכזת), ד”ר אריאל טיבי, ארכ’ יהודית מנספלד, ארכ’ דורית פרשטמן, ארכ’ קרן שוהם.

בתמונה: בחירת העבודה הזוכה. צילום: גיא שחר, דוברות הטכניון